lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Uitval bij koude start
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Di, 9 Mrt. 2010, 17:41    Onderwerp: Uitval bij koude start Reageer met quote

Ik heb sinds een aantal weken last van het volgende:
Hij doet een goede koudstart, maar vanaf dat je het gas aanraakt (zelfs in neutrale versnelling) valt hij uit. Erna gaat starten wat moeilijker, maar lukt wel.

iemand enig idee wat dit kan zijn?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Benny



Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 462
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Mrt. 2010, 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

mijn sm950 is een echte bok als die koud staat. Niet teveel aan het gas komen en proberen doorrijden zonder stoppen smiley
De eerste 5 min stoppen = stilvallen.
Is dit normaal bij de carburator versie ? Ik weet het niet

_________________
mvg Benny

SM 950
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 2:43    Onderwerp: Re: Uitval bij koude start Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Ik heb sinds een aantal weken last van het volgende:
Hij doet een goede koudstart, maar vanaf dat je het gas aanraakt (zelfs in neutrale versnelling) valt hij uit. Erna gaat starten wat moeilijker, maar lukt wel.

iemand enig idee wat dit kan zijn?


welk type 950 of 990
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Benny schreef:
mijn sm950 is een echte bok als die koud staat. Niet teveel aan het gas komen en proberen doorrijden zonder stoppen smiley
De eerste 5 min stoppen = stilvallen.
Is dit normaal bij de carburator versie ? Ik weet het niet


Echt abnormaal is het niet.

Bij deze koude buitentemperaturen, wil "benzine damp" uit de carburateurs graag condenseren op de koude cilinderwanden. Als je dan een beetje aan het gas komt, wil de motor afslaan. Min of meer verzuipen. Voor een 950 is dat normaal.

Als de motor even op de choke heeft gelopen en op het gas reageerd, meteen weg rijden en de choke weer knijpen. Na een km-tje of 2 rijden loopt hij idd nog niet prefect stationair (zonder choke) maar dan zou hij het wel moeten doen.

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het komt volgens mij ook doordat een ktm een lichter vliegwiel heeft,
(daardoor reageert een ktm zo lekker fel op het gashandle).
betekent wel dat als er in de opwarmperiode ook maar iets aan hapert,
hij snel afslaat.
Vooral in het begin van mijn ktm-periode moest ik hier erg aan wennen,
een lc4 vind ik ook snel afslaan in de opwarmperiode.
(dat is nu zo'n 15 jaar en 9 ktm's geleden wink3 ).

M'n huidige smr950 heeft er overigens minder last van als m'n 2003-adv destijds, en met de injectie-adv al helemaal niet.(maar die bleef in de opwarmperiode idioot lang veels te hoog stationair draaien, wat ook irritant is sad3 ).

Probeer eens na de koude start een seconde of 10-15 absoluut niet aan het gashandle te komen, (intussen handschoenen aantrekken bv) en dan pas voorzichtig wegrijden.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

bij 990: Injectie opnieuw in laten regelen met 15 minuten start procedure

bij 950: gewoon je stationair iets hoger zetten: (Eigenlijk zou je mengsel moeten bijstellen naar het weer.. maar das bij de 950 niet makkelijk...)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de massale antwoorden!

Het is een 990 uit 2009 met nu zo'n 10 000 km op de teller.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Do, 11 Mrt. 2010, 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

oh, dat was ff niet duidelijk dat het om een 990 ging bucktooth

Dat wat DR_bean zegt, ff 15 min stationair laten lopen doet wonderen (heb ik wel eens gelezen, ook doen als je aftermarket uitlaatpijpen monteerd)

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Mrt. 2010, 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

15 minuten procedure:

Starten ZONDER gas... 15 minuten van het ding afblijven! uitzetten en opnieuw contact aan... even wachten tot de 'reset' doorgevoerd is (alle lampjes uit zijn) en gewoon starten: klaar!


Wat de injectieunit doet is na 10 minuten zonder ENIGE verandering in het systeem, nieuwe standaard waarden opslaan in de adaptieve regeling.

(dusna 10 min constante motortemp, buitnetemp, stationair etc: vandaar 15 minuten... 5 minuten op op te warme en stabiliseren).
Je dit verder nergens aan zien of beinvloeden (tenzij je de juiste software hebt (ktm of tuneboy), daarmee kan je het resetten).

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Mrt. 2010, 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Kan je dit doen zonder externe koeling voor het blok te voorzien? maw: raakt het niet oververhit van 15 minuten stationair draaien?
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Mrt. 2010, 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

ja... hij wordt wel warm. Ik zou het wel buiten doen.


Het gaat wel goed. Ik zet er vaak zelf effe de blower van de garagelkachel voor als ik hem moet laten draaien.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
SirCrow



Geregistreerd op: 16-2-2009
Berichten: 154

BerichtGeplaatst: Za, 13 Mrt. 2010, 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag had ik twee keer, motor was niet echt koud meer, had al een stuk gereden, dat de motor stil valt. Hij slaat niet af, komt denk ik dat er bij mij een Rekluse in zit, anders zou ie vermoed ik, wel afslaan. Het gebeurt bij het wegrijden vanuit stilstand.

Heeft bovenstaande, 15 min procedure, hierbij ook zin of is dit iets anders?

Mvg.
Kees
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt eigenlijk meer als dat een van de inerlock schakelaars (zijstandaard / koppellingsschakelaar) niet goed werkt.

Hij killt ie het vermogen als je probeert weg te rijden met de standaard uit.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Die 15min procedure is idd iets geinig...die van mij draaide weer niet echt heel lekker nadat de buitentemperatuur redelijk fors gestegen was.

Eergisteren nog eens procedure gedaan en nu weer soepel zoals het hoort. Minder motortrillingen, beter oppakken in lagere toeren.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

viva carburateurs ! thumbsup
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif