Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Za, 14 Nov. 2009, 10:19 Onderwerp: OSCO op SMT |
|
|
Gisteren eindelijk tijd om e.e.a. aan de SMT te veranderen. Heb de progressieve gasgreep gemonteerd ([url=http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=2273&postdays=0&postorder=asc&start=15]), voeding voor de gps aangelegd en een OSCO gemonteerd.
Heb de zelfklevende kabelgeleiders op het kettingscherm nog even met tiewraps ondersteund vanwege de buitentemperatuur. Bleven eerst niet plakken, ook niet na goed ontvetten. Toen eerst met een föhn de boel wat opgewarmd waarna het geheel beter bleef zitten. Ik ben benieuwd hoelang ik nu met een ketting ga doen.
Harrie van Til, SMTering-wat-stuurt-dat-lekker _________________ Bocht gemist? Doneer je organen!
Laatst aangepast door Harrie van Til op Za, 14 Nov. 2009, 10:25, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Za, 14 Nov. 2009, 10:20 Onderwerp: |
|
|
en nog een paar _________________ Bocht gemist? Doneer je organen! |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Za, 14 Nov. 2009, 10:45 Onderwerp: |
|
|
ziet er goed uit
had je dit draadje al gezien?
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=2679
kun je met dikke handschoenen goed bij de trekknop komen?
ik heb er een grote trekring op gezet (zie foto's). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Za, 14 Nov. 2009, 11:04 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | ziet er goed uit
had je dit draadje al gezien?
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=2679
kun je met dikke handschoenen goed bij de trekknop komen?
ik heb er een grote trekring op gezet (zie foto's). |
Uiteraard had ik eerst in jouw topic even de kunst afgekeken. De positionering vanjouw OSCO was voor mij net te laag, vandaar deze positie. Of ik de trekring nodig heb weet ik niet. Heb gister tijdens een spaarzaam droog moment even een rondje door het dorp gedraaid en 1x de OSCO gebruikt met blote handen. Handschoenervaring moet nog.
Harrie van til, SMTering-wat-gaat-dat-lekker _________________ Bocht gemist? Doneer je organen! |
|
Naar boven |
|
|
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
Geplaatst: Za, 14 Nov. 2009, 13:44 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Harry ! Zowel Daan's ervaring en de jouwe gebruik ik om mijn Osco er op te gaan zetten.
Ben heel benieuwd hoe het zal bevallen in het gebruiksgemak en vooral welk effect het uiteindelijk op levensduur van de ketting zal hebben.
Ik ga in elk geval ook zo'n flinke sleutelhangerring gebruiken, scheelt wat gepriegel met die worstevingers in handschoenen van me |
|
Naar boven |
|
|
Harrie van Til
Geregistreerd op: 4-9-2009 Berichten: 39 Woonplaats: Ten Post, Groningen
|
Geplaatst: Za, 14 Nov. 2009, 14:18 Onderwerp: |
|
|
Erik 990 SMT schreef: | Bedankt Harry ! Zowel Daan's ervaring en de jouwe gebruik ik om mijn Osco er op te gaan zetten.
Ben heel benieuwd hoe het zal bevallen in het gebruiksgemak en vooral welk effect het uiteindelijk op levensduur van de ketting zal hebben.
Ik ga in elk geval ook zo'n flinke sleutelhangerring gebruiken, scheelt wat gepriegel met die worstevingers in handschoenen van me |
Het gebruiksgemak: ik had de OSCO liever aan de rechterkant geplaatst ivm de bediening van de koppeling maar dat was met de geleiding van het slangetje langs de uitlaten ed. nogal lastig.
Zou je van die trekringbevestiging even wat pics willen plaatsen. Kan bij Daan niet helemaal zien hoe hij die sleutelring heeft geplaatst.
Succes _________________ Bocht gemist? Doneer je organen! |
|
Naar boven |
|
|
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
Geplaatst: Zo, 15 Nov. 2009, 12:44 Onderwerp: |
|
|
Harrie van Til schreef: | Erik 990 SMT schreef: | Bedankt Harry ! Zowel Daan's ervaring en de jouwe gebruik ik om mijn Osco er op te gaan zetten.
Ben heel benieuwd hoe het zal bevallen in het gebruiksgemak en vooral welk effect het uiteindelijk op levensduur van de ketting zal hebben.
Ik ga in elk geval ook zo'n flinke sleutelhangerring gebruiken, scheelt wat gepriegel met die worstevingers in handschoenen van me |
Het gebruiksgemak: ik had de OSCO liever aan de rechterkant geplaatst ivm de bediening van de koppeling maar dat was met de geleiding van het slangetje langs de uitlaten ed. nogal lastig.
Zou je van die trekringbevestiging even wat pics willen plaatsen. Kan bij Daan niet helemaal zien hoe hij die sleutelring heeft geplaatst.
Succes |
Doe ik, en volgens mij heeft-ie een tie-ribje gebruikt om de sleutelring aan de Oscoknop te bevestigen... |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Zo, 15 Nov. 2009, 15:03 Onderwerp: |
|
|
Erik 990 SMT schreef: |
Doe ik, en volgens mij heeft-ie een tie-ribje gebruikt om de sleutelring aan de Oscoknop te bevestigen... |
is zo, een smalletje, maar wel van goeie kwaliteit, dus niet zo'n bouwmarkt ty wrapje.
Bij harry zie ik een rubberen ring in het gleufje zitten die is er bij latere versies bij gekomen, (om de bediening te vergemakkelijken?).
die rubberen ring zou dus weg moeten om plek te maken voor de ty wrap.
ik snap niet dat meneer osco zelf niet op het idee gekomen is van die trek ring.
osco is tenslotte ontwikkeld voor en door motorrijders zeggen ze zelf. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 16 Nov. 2009, 13:41 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Erik 990 SMT schreef: |
Doe ik, en volgens mij heeft-ie een tie-ribje gebruikt om de sleutelring aan de Oscoknop te bevestigen... |
is zo, een smalletje, maar wel van goeie kwaliteit, dus niet zo'n bouwmarkt ty wrapje.
Bij harry zie ik een rubberen ring in het gleufje zitten die is er bij latere versies bij gekomen, (om de bediening te vergemakkelijken?).
die rubberen ring zou dus weg moeten om plek te maken voor de ty wrap.
ik snap niet dat meneer osco zelf niet op het idee gekomen is van die trek ring.
osco is tenslotte ontwikkeld voor en door motorrijders zeggen ze zelf. |
Wat ik nie snap is dat ze aan de BUITENKANT vd ketting smeren en niet aan de binnenkant...Dan gooi je al rijdend alle smering er direct af...Als je aan de binnenkant smeert zoals alle andere systemen dan krijgt de olie de kans om alle delen van de ketting te bereiken, nu gaat ze vooral de A band en de achterligger smeren
als je zelf je ketting smeert met een spuitbusje doe je dat toch ook aan de binnenkant? Anders best een BMW kopen _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Ma, 16 Nov. 2009, 14:15 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: |
Wat ik nie snap is dat ze aan de BUITENKANT vd ketting smeren en niet aan de binnenkant...Dan gooi je al rijdend alle smering er direct af...Als je aan de binnenkant smeert zoals alle andere systemen dan krijgt de olie de kans om alle delen van de ketting te bereiken, nu gaat ze vooral de A band en de achterligger smeren
als je zelf je ketting smeert met een spuitbusje doe je dat toch ook aan de binnenkant? Anders best een BMW kopen |
ik snap het ook niet, en ook weer wel, want buitenop is gewoon de makkelijkste manier om te monteren, maar ook mijnsinziens niet de beste plek.
de olie wordt er bij het voortandwiel onmiddelijk weer grotendeels afgeslingerd, en krijgt inderdaad niet de tijd om alle delen van de ketting te bereiken.
ik heb hem aan de binnenkant laten druppelen. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Frenz
Geregistreerd op: 30-10-2007 Berichten: 76
|
Geplaatst: Ma, 16 Nov. 2009, 16:18 Onderwerp: |
|
|
Ik snap het geloof ik wel een beetje:
Je moet de OSCO juist niet bedienen als je snelheid hoog is of nog hoog wordt. Dan slingert de olie er inderdaad vanaf.
OSCO gaat er van uit dat je de boel bedient vlak voordat je gaat stoppen, tijdens het uitrijden dus. De olie druppelt dan tijdens het (langzame) uitrijden heel gelijkmatig over de nog warme ketting en verdeelt zich dan ook goed rondom de rollen zonder eraf te slingeren. Dan stop je (om te tanken bijvoorbeeld) en kan de olie nog wat verder uitvloeien en zich vastzetten op de afkoelende ketting. Daarna is het dus goed verdeeld en vliegt het er niet zo snel meer vanaf.
Althans dat is volgens mij hun theorie ...................Nu de praktijk nog.
Ik heb hem ook net gemonteerd (van boven op het kettingschermpje) maar gereden heb ik nog niet. |
|
Naar boven |
|
|
Remmie
Geregistreerd op: 4-9-2007 Berichten: 232 Woonplaats: Duiven
|
Geplaatst: Ma, 16 Nov. 2009, 21:47 Onderwerp: |
|
|
Frenz schreef: | Althans dat is volgens mij hun theorie ...................Nu de praktijk nog. |
Klopt in de praktijk ook wel. Moet je inderdaad doen zoals je beschreef. vlak voor het stopen. Ik doe het vaak lopend of zet hem even op de middenbok.
Ik heb hem iets dieper in het frame weten te verstopen. Bij een adventure lukt dat niet maar bij mijn SuperEnduro of een SMT wel. heb hem aan de schokbreker reservoir hangen.
Wat is mijn SE hier nog schoon
Remmie _________________ Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience. |
|
Naar boven |
|
|
Vleesklak
Geregistreerd op: 20-3-2011 Berichten: 38
|
Geplaatst: Do, 30 Jun. 2011, 23:37 Onderwerp: |
|
|
Heb de mijne aan het subframe gehangen. Ik wou hem per sé aan de rechterkant hangen zodat ik mijn linkerhand vrij heb om met de koppeling te spelen.
Ik heb ook gekozen om te smeren aan de binnekant van de ketting vóór het tandwiel.
|
|
Naar boven |
|
|
Frenz
Geregistreerd op: 30-10-2007 Berichten: 76
|
Geplaatst: Ma, 4 Jul. 2011, 17:20 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het potje op dezelfde plek maar dan aan de linkerkant hangen omdat ik hem liever met mijn linkerhand bedien en liever mijn hand aan het gas hou dan aan de koppeling. Kwestie van smaak.
Ik heb een grote sleutelring met een tie-wrapje aan het trekknopje vastgemaakt daar past mijn dikke handschoenvinger makkelijk in.
Ik laat de OSCO gewoon van boven op de ketting druppelen. Ik smeer altijd bij het langzaam uitrijden en heb gemerkt dat de olie uitstekend verdeeld wordt, mits je het langzaamrijdende doet, mits de ketting goed warm is en mits je de motor daarna even stilzet om de boel te laten "plakken". Bij het tanken of thuiskomen meestal dus.
Ik heb het slangetje als volgt vastgezet: ik heb hele enkele kleine gaatjes geboord in het kettingschermpje heel dicht tegen de binnenrand/ vlakbij de band zeg maar. Het slangetje heb ik met tie-wraps aan de rand vastgezet aan de onderkant van het kettingschermpje. Heel simpel te doen en zo zie je er bijna niets van. Het zit er al een jaar zo op. |
|
Naar boven |
|
|
Rberg73
Geregistreerd op: 16-1-2010 Berichten: 18
|
Geplaatst: Wo, 13 Jul. 2011, 17:05 Onderwerp: |
|
|
Hallo
klopt het dat de ketting ook schoner blijft dan met vet uit een spuitbus. |
|
Naar boven |
|
|
|