Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 1 Mei. 2007, 13:03 Onderwerp: Aangeven grondspeling |
|
|
Heb onlangs een iet of wat vervelende vaststelling moeten doen met de 990 : er is geen aanduiding van maximale grondspeling door bvb voetsteunen die het asfalt raken (zoals bij 95% van alle motoren wel het geval is). Vervelend in die zin dat ie lekker plat door de bocht ging en ineens zonder waarschuwing volledig horizontaal lag .
De schade was belachelijk verwaarloosbaar klein (een zijkapje aan de benzinetank van 10,26€, een schram op de handkap en een bijgevijlde passagiersvoetsteun) maar dat ding geeft dus geen indicatie van "tot hier is het leuk, verder gaan is problemen zoeken". Zelfs volledig horizontaal raakt de rijdersvoetsteun geen grond .
De zijpoot blijkt het eerste te zijn dat raakt = vast deel = uit de veren getild = schuif.
Enige oplossing voor dit soort akkefietjes zoals bredere/lagere voetsteunen ? Welk merk/type ?
Met m'n voettippen antenne spelen zie ik niet zo direct zitten... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Peter
|
Geplaatst: Di, 1 Mei. 2007, 13:06 Onderwerp: |
|
|
Bij Sommer kun je (hoogte) verstelbare voetsteunen krijgen voor ca €125. _________________ En de LC8? Die ploegt onverdroten voort..... |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Di, 1 Mei. 2007, 13:59 Onderwerp: |
|
|
Lijkt mij de natte droom van iedere motorrijder, (te veel grondspeling).
Je kunt met 40l zijkoffers gaan rijden, want die raken bij het betere bochtenwerk ook wel de grond (tenminste op de non-S ).
Of een waterpas dwars in de kuip monteren (geintje).
Of van die glijdoppen die ze in de racerij gebruiken onderaan je voetsteunen monteren misschien??
Ben je er zelf verder goed vanaf gekomen??? _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 1 Mei. 2007, 19:41 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Ben je er zelf verder goed vanaf gekomen??? |
Niks aan de hand...'t Was geen doodssmak hoor, gewoon plat-platter-platst-oeps  _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
burgerking
|
Geplaatst: Di, 1 Mei. 2007, 19:58 Onderwerp: |
|
|
hmm volgens mij is die opgegeven grondspeling niet meer dan de afstand van het laagste punt van de motor tot de grond bij een verticaal opgestelde motor en dat heeft weinig te maken met de maximaal haalbare hellinghoek?
Beperkende factor hierin zijn de banden en ja die all road banden hebben niet zo'n duidelijk gevoel in het grensbereik, maar daar hoef ik je niets over te vertellen dat weet je beter dan ik.....
Maar de punt van je laars is over het algemeen een hele goede hellingshoekmeter, kost je met jouw rijstijl regelmatig een paar laarzen .
En anders een setje voetsteunen van een Honda SP1 met slijtbouten van 10 cm lang of zo  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 1 Mei. 2007, 21:18 Onderwerp: |
|
|
euhm zijwieltjes
Nee, ik snap dat je het vervelend vind/vond om zomaar te liggen.
Daar is natuurlijk niet echt een oplossing voor. Immers, zou je de voetsteunen zo stellen dat je bij goed droog asfalt die net kan raken, dan zou dat bij glad asfalt al weer niet gelden.
Of je moet natuurlijk de voetsteunen zo zetten dat ze meteen aan de grond komen.... maar dan is de bochtenlol er wel af!
Geen waarschuwing? Tja.. das toch een kwestie van gevoel en veel oefenen (en helaas ook wel eens vallen en opstaan): De lc8 is juist bij uitstek een motor die heeel veeel feedback aan de berijder geeft, alleen moet je het wel herkennen.
(niet dat ik daar zo'n ster in ben hoor...)
Een van de 'truckjes' om te voelen hoeveel marge je nog hebt, is door het geforceerd een beetje te proberen bij het uitkomen van de bocht: Flink het gas erop, en er op voorbereid zijn dat je achterwiel weg snapt... want dat doet ie dan ook, als je in de buurt van de grens zit.
Voor is lastiger te detecteren.
'Men'zegt wel dat de lc8 iets de neiging heeft om voor weg te glijden. Dit heb ik ook bemerkt, maar eigenlijk alleen bij de originele voorband, vooral als ie al wat verder op raakt.
succes. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Marja

Geregistreerd op: 26-2-2006 Berichten: 87 Woonplaats: Egmond aan den Hoef
|
Geplaatst: Wo, 2 Mei. 2007, 16:53 Onderwerp: |
|
|
t kan ook in combinatie met de banden zijn
met sommige is de grip inenen pleite  |
|
Naar boven |
|
 |
erwindob

|
Geplaatst: Wo, 2 Mei. 2007, 19:06 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij geeft raketman hier aan dat hij graag wil dat de steuntjes de grond raken voordat een vast deel zoals de zijpoot (standaard) dat doet.
En dat is inderdaad wel zo prettig bij plat platter platst.
Je zou je voetsteunen wat kunnen verlagen of er inderdaad van die "lefknoppen" opzetten (om die vervolgens helemaal af te schuren).
Geen idee hoe lang die moeten zijn dan trouwens.
Ik heb een 2003 S en verwacht dat voordat er ook maar iets de grond raakt de bandengrip al lang over is. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Wo, 2 Mei. 2007, 19:39 Onderwerp: |
|
|
erwindob schreef: | Volgens mij geeft raketman hier aan dat hij graag wil dat de steuntjes de grond raken voordat een vast deel zoals de zijpoot (standaard) dat doet.
En dat is inderdaad wel zo prettig bij plat platter platst.
|
Exactemundo
'k heb ondertussen eens het één en ander bekeken, en bredere voetsteunen zou al een pak schelen. Ze hoeven daarom nog niet eens echt lager te staan. Zelfs als ik mijn voeten tegen het kader aanduw, steken ze nog een eind buiten de eerder smalle voetsteunen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 2 Mei. 2007, 20:22 Onderwerp: |
|
|
tja, o.a. daarom steken de racers een knietje uit... maar dat zou ik op de weg maar niet doen als je je knie heel wil houden.
idd: ik snap dat als je de steuntjes raakt, dat je dat lekker kan voelen en weet dat je EEN grens bereikt hebt.
Met een niet-s moet het lukken om de stepjes aan de grond te krijgen. Evt kan je de vering ook wat slapper zetten  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Wo, 2 Mei. 2007, 23:14 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: |
'k heb ondertussen eens het één en ander bekeken, en bredere voetsteunen zou al een pak schelen. Ze hoeven daarom nog niet eens echt lager te staan. Zelfs als ik mijn voeten tegen het kader aanduw, steken ze nog een eind buiten de eerder smalle voetsteunen. |
Allee jong, met uwen FJR zat je met alles aan de grond en dat was niks...
Begin je dat nu te missen  _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
Jeremiah
|
Geplaatst: Do, 3 Mei. 2007, 18:10 Onderwerp: |
|
|
De grondspeling is inderdaad groot. En ik heb ook al eens plat geremd voor een bocht; te hard remmen op modder op de weg. Maar de schade was ondanks 80km/uur beperkt: valbeugel bij de tank weggesleten, krassen op spiegel, handkap, voetsteun achter, zijstandaard, tank kleine krassen; 1120 euro. Mag niet klagen.
Door mijn voet uit te steken tast ik vaak de hellingshoek af; supermotardstyle dus. Pas wel op met teveeel op de voet leunen; als je blijft haken, breekt er wat. Gelukkig nog niet meegemaakt; ook niet bij 6 jaar supermotard racen.
Ik kan nu tot op de rand van de achterband de bochten door.
Grt FD _________________ The desert is orange |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 4 Mei. 2007, 17:48 Onderwerp: |
|
|
Jeremiah schreef: | Maar de schade was ondanks 80km/uur beperkt: valbeugel bij de tank weggesleten, krassen op spiegel, handkap, voetsteun achter, zijstandaard, tank kleine krassen; 1120 euro. Mag niet klagen.
|
Ergens een komma vergeten in dat getal ? Want meer dan duizend vind ik toch al iets minder meevallen...Of heb je die tankhelft gewoon laten vervangen ofzo ?
@African : FJwat ? wie ?
Missen zeker niet, maar dit is dan weer het andere uiterste natuurlijk. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Jeremiah
|
Geplaatst: Za, 5 Mei. 2007, 14:12 Onderwerp: |
|
|
Ja met trillende handjes typen levert een 1 teveel op, het was dus maar 120 euro. Dus dat vind ik weinig na zo'n schuiver: op de grond de lc8 weg zien schuiven naar een lantaarnpaal en dan net ervoor stoppen. Ik schrok wel ff, kon hem niet eens overeind krijgen, de lantaarnpaal stond tussen de wielen in in de weg. Na het opzij schuiven stond ie weer, en ik kon gewoon verder rijden, volgende dag nog 500km gedraaid.
Oh ja het goedkoopste onderdeel (het plastic valbeugeltje onderaan de tank) bespaart je de meeste schade (4 a 5 euro).
Grt FD _________________ The desert is orange |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Zo, 3 Mei. 2009, 12:00 Onderwerp: |
|
|
Voetsteunen raken zonder te vallen gaat wel hoor, maar dan enkel in deze omstandigheden, een extreem uitwijkmanoeuvre dus.
Dat zorgt ervoor dat de moto in z'n geheel lager bij de grond komt, maar zoals je ziet op de foto raakt er dan ook nog iets anders
In een bocht lijkt het mij onmogelijk, en al zeker met een S zoals één van m'n cursisten gisteren mocht ondervinden (wou steeds platter in een korte bocht, met op den duur een droge boenk tot gevolg )
Geen letsel en ook belachelijk weinig schade, maar ook hij kloeg over weinig feedback en vond eigenlijk geen reden waarom de voorkant wegschoof. Tja, bij een haarspeld op heel scherpe hellingshoek is een beetje vuil op de grond al genoeg natuurlijk.
Wat niet wegneemt dat we ons verder enorm geamuseerd hebben :
 _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
|