lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

kneedbaar staal

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Di, 3 Apr. 2007, 20:55    Onderwerp: kneedbaar staal Reageer met quote

Ik ben van plan om mijn "pechonderwegbuidel"uit te breiden met kneedbaar staal/alu om bv een evt gat in het karter professorisch te dichten.

Iemand ervaring hiermee?? bij welke bouwmarkt kan ik dat het beste aanschaffen/ welk merk?

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 3 Apr. 2007, 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ja,

Bison .

deze is mooi fijnkorrelig enb wordt erg sterk. Plakt allen inn het begin vreselijk aan je vingers, maar na wat doorkneden wordt dat minder.

ps.: tis wat moeilijker te vinden, ik zou nu effe niet weten waar je het kan kopen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 3 Apr. 2007, 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

een gat in je karter dichten met kneedbaar staal ?????
gaat dat rolleyes4 je carter is van magnesium
een radiator dichten is al niet makkelijk met dat spul en zit er geen druk
in je karter ??? iemand hier ervaring mee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dee dee dirk



Geregistreerd op: 26-10-2006
Berichten: 172
Woonplaats: heerhugowaard

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Apr. 2007, 8:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf kneetbaar staal gekocht/bestelt bij de louis in duitsland. was niet te duur, en werkte op "droog ijzer" zeer goed (cockpitframe van een 660rally zit nog steeds vast) Voor radiator werkte het echter niet (te warm of vloeistof???) Dus ideaal voor bv valbeugels;kofferrek,subframe etc etc
_________________
lc 4, lc 8, lc 16??????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BikeBrother



Geregistreerd op: 16-4-2006
Berichten: 356
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Apr. 2007, 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb een keer een gat ter grootte van een kwartje in mijn carter ( alu carter van DR600) gemaakt met kneedbaar staal. dat ging prima. het heeft jaren gehouden. zorg alleen dat je de plek goed ontvet (met benzine) en laat het blok afkoelen. grotere gaten moet je stutten met extra materiaal er tussen, bv een munt tussen het kneedsel doen.De eerste reparatie met kauwgom ging niet zo goed... anxious .
_________________
KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Apr. 2007, 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt allemaal voor de info, ik zal bij de fixet of karwei eens het Bison-assortiment doorsnuffelen.

Ikzelf heb jaren geleden eens met kneedbaar staal een piepklein gaatje/scheurtje in het karter van m'n xl 500 gerepareerd,
opgelopen tijdens otr rijden in noorwegen.
Motor op z'n kant gelegd, beregoed ontvetten en schoonschrappen,
en putje opgevuld.
Heeft heel de vakantie gehouden thumbsup

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Apr. 2007, 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Gaat idd prima.

wij hebben het ook wel eens gedaan zowel met een gat in een deksel waar olie achter zat, als een doorgeslagen kapje naar een droge ontsteking (door een gebroken ketting): dan wil je ook dat het weer goed vuil/water dicht is.

De moeilijkheid zit hem in goed ontvetten, en vooral bij ALU is de hechting moeilijk.

EERST ontvetten, dan schuren dan weer ontvetten. Als je eerst schuurt en dan ontvet druk je het vet IN het Alu.

Als je bij ALU de hechting niet voor elkaar krijgt kan je de volgende truck toepassen:
- Schuur het schoon, en voorzie het hechtoppervlakte van een dun laagje 2 componenten epoxy (5 minuten epoxy, helder of liever nog 'metaal'versie. Laat dit redelijk goed uitharden en schuur het heel kort op. Plak hierop je kneedmetaal. (Kneedmetaal is ook Epoxy!)

En dan nog iets over Alu lijmen (wat je evt ook nog kan toepassen:)
Lijm op Alu laat vaak los, niet omdat de lijm loslaat, maar omdat de oppervlakte (oxide-) laag van het Alu eraf valt. Daarom moet je Alu DIREKT na het schuren met de lijm afdekken.
Om het nog beter te maken kan je ook nog DOOR de lijm heen schuren (is geklieder, maar het werkt echt):
Na eerst schuren doe je de lijm erop, en vervolgens schuur je met een klein stripje waterproof (180/300) DOOR de lijm heen: je schuurt nu de oxidelaag van het alu af (daar is niet veel voor nodig) en de lijm voorkomt dat het oppervlak opnieuw oxydeert. De Alu-oxide komt als grijzige prut in de lijm, maar kan daar geen kwaad omdathet hele fijne deeltjes zijn.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Flatslide



Geregistreerd op: 1-9-2005
Berichten: 332
Woonplaats: Pillegom

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Apr. 2007, 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan kaal aluminium(geschuurd enz..) ook gelijk behandelen met aludine(is er ook in stift) dan beschermt tegen oxidatie/corrosie..
kleinegaatjes en eventueel wat grotere(niet onder hogedrukstaand zou je ook kunnen dichten met permatex (soort siliconenkit) en evt een stukje metaal .zit in kleine tubes en is makelijk mee te nemen wacko

misschien heb je er wat aan...


greetz wacko

_________________
Dr Zeuss's Bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Apr. 2007, 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken die middeltjes niet, maar in het algemeen is een tubetje siliconenkit voor afdichtingen (Dirko ofzo) wel handig.

Als je idd een dun blikje aluminium af staal neemt, bijv van een frisdrankblikje en je plakt dat ruim over een gat heen met wat kit eronder en in het gat/de scheur, dan heb je ook een goeie tijdelijke afdichting.

Sterkte heeft het dan natuurlijk niet, maat de olie loopt er niet meer uit Smile

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
petertje



Geregistreerd op: 3-12-2006
Berichten: 47
Woonplaats: geleen

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2007, 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft iemand ervaring met durafix?Geen kneedbaar staal maar een eenvoudige manier on bv alu te lassen.
www.durafix.nl filmpjes zien er interessant uit.

_________________
eens een adventure altijd een adventure....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2007, 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

mooi spul maar je blok van je ktm is toch geen alu ?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Apr. 2007, 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

ja, ik heb het wel eens gezien, en ik weet ook nog wat het is.

(Ze doen er erg geheim over vind ik, maar der is zowat maar 1 laag smeltend metaal wat een legering met Alu wil vormen: zink.

Zo noemen het lassen, maar het is eigenlijk solderen.

De truck is dat je door de vloeibaar gesmolten Aluminium-zink verbinding heen wat krasjes maakt door het aluminium-oxide oppervlakte. daardoor krijg je (lokaal!) hechting.
Ik zou er geen motor mee in elkaar willen zetten, maar je kan er wel iets mee repareren. Hoe goed het voor gelegeerd aluminium werkt weet ik niet.


Mijn idee is echter: Voor thuis is het zinloos, en voor onderweg heb ik geen brander bij me. Als ik een werkplaats met brander kan vinden zijn er ook andere oplossingen.

Een motoronderdeel ermee repareren is nog lastig: Je moet wel het hele alu deel behoorlijk warm stoken.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
sumo fighter



Geregistreerd op: 10-2-2006
Berichten: 33

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Mei. 2007, 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

petertje schreef:
Heeft iemand ervaring met durafix?Geen kneedbaar staal maar een eenvoudige manier on bv alu te lassen.


Ik heb wel eens zo iets gekocht op de beurs in Utrecht en geprobeert om er iets mee te repareren. Dat valt niet mee voordat je het een beetje onder de knie hebt is het staafje al op. Niet dat je zoveel van nodig hebt, maar meer van het knoeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hydrazine



Geregistreerd op: 9-9-2006
Berichten: 294
Woonplaats: Almere-Binnen

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Mei. 2007, 7:26    Onderwerp: 'Devcon keeps the industrie from falling into pieces' Reageer met quote

'Devcon keeps the industrie from falling into pieces'

Dit was 10 jaar geleden de slogan op de potjes van Devcon Plastic Steel. Ik heb deze producten in de afgelopen jarern vele malen gebruikt. Maar om dit toe te passen op de motor??? Let je wel op dat er ook speciale zijn voor giet-staal, brons, aluminium, etc.

http://www.devcon.com/devconcatsolution.cfm?catid=23


Aluminium solderen? Het blok van KTM is volgens mij NIET alleen van aluminium.
Volgens mij zit er, naast keramische vezels, (net als bij een Beemer) Magnesium in. Wellicht frist dit pdf-bestand je weer op:

http://www.amt.nl/web/show/file/id=84832/contentid=2495/filename=2002_12_48_motoren.pdf/Moderne-cilinderblokken-(2002-12).html

Maar ja, lees dat plastic steel handig kan zijn op reis met je KTM???

Zou dan zelf kiezen voor deze: Iridium 9505A Handheld

http://www.vrieservice.nl/270/Iridium+terminals.html

book2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Mei. 2007, 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

ja hallo meneer de ANWB, ik sta halverwege tussen Dongola en WadiHalfa met een gat in mijn ontstekingsdeksel...

kunt U er met een uurtje zijn, want het wordt zo donker en ik heb dorst

thinking2

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif