lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Welke olie in de LC8 ?
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo.nl

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Mrt. 2005, 20:37    Onderwerp: Welke olie in de LC8 ? Reageer met quote

Welke olie is nu het beste voor de LC8 ?

Ik heb gesproken met mijn dealer, die adviseerde Motul halfsynth 10W40.

Tijdens de 1000km beurt is er Motul 10W50 halfsynth. ingegaan, deze hebben ze op bulk.

Als ik nu de handleiding lees, staat daarin vermeld:

KTM recommends Motorex Power Synt 4T in 10W50 of 5W40 afhankelijk van de buitenteperatuur waarin de LC8 wordt gebruikt.

Nu is deze aanbevolen olie een Volsyntheet en de olie die mijn dealer gebruikt een halfsyntheet.

Kan iemand me uitleggen wat hiertussen nu precies het verschil is, en wat de voors en tegens zijn mbt het gebruik in een lc8 motorblok!

Daan

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Mrt. 2005, 21:08    Onderwerp: d Reageer met quote

Hoi Theo!

Ikzelf heb niet zoveel verstand van olie maar ik weet wel dat de distributie kettingen van de LC8 in de zomer bij stop/go startacties behoorlijk kunnen klapperen omdat de oliedruk naar de spanners dan niet snel genoeg oploopt. (olie is dan nl zeikdun).

Na overleg met Albert van Brouwer motors ben ik dikkere olie gaan gebruiken.(15/50 geloof ik)

resultaat: blok loopt iets stiller,(meer geluid demping),
en de spanners komen sneller op druk.
Wel iets bedachtzamer warmdraaien, (maar dat deed ik toch al).
Oh ja , ik gebruik wel vol synthetisch hoor.

Nu geloof ik dat de plunjers van de kettspanners op de 2005 modellen
een iets strakkere hulpveer hebben, wat het klapperen ook tegen moet gaan.
Met de volgende grote beurt wil ik ook van die 2005 veren er in hebben.

Daan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Prutzer

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Mrt. 2005, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

KTM schrijft inderdaad een 10w50 voor, brouwer gooit er valvoline 10w40 volsynth in volgens Albert, heb er vrijdag nog over gesproken met hem. Ik

De mijne heeft ook rammelende kettingspanners, met 10w50 erin is het iets minder maar zeker niet weg, Albert adviseerde me dan ook om de spanners te vervangen voor 2005 exemplaren net als Daan.

Maar er moet een volsyntheet in, ik vermoed dat dat te maken heeft met de olietemperatuur, die schijnt aan de hoge kant te zijn bij de lc8, gem. rond de 110graden te liggen, een halfsyntheet red die temperaturen niet!!!!!

Ik ben nog steeds op zoek naar een knappe oliekoeler voor het beest

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Mrt. 2005, 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

ik gooi er nu 5w50 in.
een 15W50 is warm niet dikker dan een 5w50. (immers gedragen beide olies zich als een SEA50 olie al ze warm zijn (warm ~ 100 graden geloof ik)
10W40 is dus naar mijn inzien idd geen goed idee.

Kettingspanners klapperen bij de start altijd wat.. duurt gewoon effe voordat ze druk hebben.
Strakkere spannerveren zou goed zijn!

Zo achterlijk heet wordt ie olie niet, in mijn XR werd die veel heter. Maar de olie krijgt bij de LC8 wel veel meer te verduren (toerental is hoger/krachten zijn hoger).

Dit weekend weer eens op de weg gespeeld.. o wat is dat ook weer leuk!

Tutu

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 0:18    Onderwerp: Reageer met quote

Volsyntheet, half-syntheet..........weet het nu nog niet! Bel KTM hier maar eens over.

Spanners van een 2005 heeft geen zin,............deze klapperen nl. ook bij een warme start cry2 cry (overigens met dezelfde olie als Theo bij 1000 beurt)

ps wel een puntje dit topic wink3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 10:13    Onderwerp: d Reageer met quote

Tutu schreef:
Volsyntheet, half-syntheet..........weet het nu nog niet! Bel KTM hier maar eens over.

Spanners van een 2005 heeft geen zin,............deze klapperen nl. ook bij een warme start cry2 cry (overigens met dezelfde olie als Theo bij 1000 beurt)

ps wel een puntje dit topic wink3

Je hebt klapperen en klapperen Tutu, misschien klappert de 2005 wel minder erg/lang als de 2003.
Sommige problemen los je ook niet op door slechts 1 ding te veranderen,
Met de combinatie dikkere olie/2005 spannerveertjes/en een 2005 koppeling drukstift probeer ik het gerammel zoveel mogelijk weg te werken!

(voor die koppdrukstift zie topic geruisarmer kopp deksel)

Daan
Naar boven
wilfred

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Zolang het maar allemaal geen kwaad kan (dat gerammel), mag het van mij lekker blijven zitten. Als je wilt dat het soepel loopt, moet je een honda nemen. Smile

groeten Wilfred
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 17:19    Onderwerp: d Reageer met quote

wilfred schreef:
Zolang het maar allemaal geen kwaad kan (dat gerammel), mag het van mij lekker blijven zitten. Als je wilt dat het soepel loopt, moet je een honda nemen. Smile

groeten Wilfred

Ik ben het helemaal met je eens wilfred (zie mijn avatar). grin grin grin

Groet Daan
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 17:25    Onderwerp: Re: d Reageer met quote

Daan schreef:
wilfred schreef:

groeten Wilfred

Ik ben het helemaal met je eens wilfred (zie mijn avatar). grin grin grin

Groet Daan

Ik denk dat ik die plaat as zaterdag op de LC8 schroef,
misschien dat er nog een Transalp of zo meerijdt! tongue3 laugh3 grin

Daan
Naar boven
Theo.nl

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag ff wat dingen duidelijker geworden.

KTM
schrijft een Volsyntheet met JASO T903 MA spec voor.,...volgens het boekje.

Maar wat is JASO:

De japanse fabrikanten van motorfietsen hebben speciaal voor motorfiets-olie normen opgesteld, die in specificaties van de japanse organisatie JASO zijn vastgelegd. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in olie voor natte koppelingen, MA, en die voor droge koppelingen, MB.
De JASO-MA-specificaties zijn de minimale eisen , waaraan de olie voor viertaktmotoren met een natte koppeling moet voldoen.

Wat nu precies T903 betekent ben ik nog niet achter.

Ik heb ook even Sommer gevraagd naar de Olie voor de LC8, en waarom een vol of Halfsyntheet.

Antwoord Sommer:

das Öl MUSS auf jeden Fall der JASO MA Spezifikation entsprechen - das ist wichtig.

Vollsynthetik hat immer eine längere Lebensdauer bei der Vikositätsspreizung, das heisst die Viskositätsbreite bleibt länger erhalten als bei mineralischem oder Teilsynthetiköl.

Wir kennen also keinen Vorteil von Teilsynthetik, darum würden wir nur Vollsynthetiköl einsetzen. Das ist heute der Stand der möglichen Technik und darum würde man diesen auch wahrnehmen.

Bitte beim nächsten Ölwechsel berücksichtigen
.

Ik heb ook nog een mail gestuurd naar KTM Nederland,...maar dat antwoord heb ik nog niet gehad.

Conclusie is voor mij, dat de Olie welke nu in de LC8 zit aan de gestelde JASO MA eisen voldoet (spec's Motul 10w50), en het alleen géén Volsyntheet is.

Bij de volgende beurt zal ik er dan ook de voorgeschreven volsyntheet JASO T903 MA 10W50 in laten doen, en al is het er alleen maar voor de gemoedsrust ! rolleyes3 rolleyes2 rolleyes4 dizzy2 rolleyes5

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Theo.nl schreef:
Bij de volgende beurt zal ik er dan ook de voorgeschreven volsyntheet JASO T903 MA 10W50 in laten doen, en al is het er alleen maar voor de gemoedsrust ! rolleyes3 rolleyes2 rolleyes4 dizzy2 rolleyes5

Misschien lijkt het ten overvloede, maar ik zie maar al te vaak dat het fout gaat:
NOG veel belangrijker is dat de motor VOLDOENDE en schone olie heeft, en deze rustig armgereden wordt: LC8 olie is niet warm als het koelwater warm is!

Prutzer

Nieuw berichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Heb net ff zitten kijken in de datasheets van Q8, dat is de olieleverancier van mijn werk, en daaruit kan ik het volgende opmaken:

JASO MA T903 is geschikt voor alle motoren met een natte koppeling, heeft een relatief hoge wrijvingscoefficient waardoor er bijna nooit koppelingsslip kan optreden.

JASO MA T 904 heeft een lagere wrijvingcoefficient waardoor er in sommige gevallen wel koppelingslip kan optreden, deze spec olie word voornamelijk gebruikt in de racerij waar er veel met slipperclutches wordt gereden!!

Aha, zo zit het dus, ide Theo.nl verzint wel lastige vragen tongue tongue tongue

Theo.nl

Nieuw berichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
NOG veel belangrijker is dat de motor VOLDOENDE en schone olie heeft, en deze rustig warmgereden wordt: LC8 olie is niet warm als het koelwater warm is!

NATUURLIJK,.....ik doe niet anders....alleen heb ik het idee dat mijn dealer er wat te veel in heeft gedaan bij de 1000km beurt.
Zal van de week nog even checken.

Ik peil zo:
Motor warm rijden, dan uit zetten , op de middenbok, en 2 minuten wachten , dan peilstok eruit draaien, schoon maken, en op de vulopeninghouden, dan eruit en nivo aflezen !

of doe ik iets fout ?

Prutzer

Nieuw berichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2005, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, je doet het fout!!!!!!! thumbsdown

Stukkie uit user manual:

Checking the engine oil level
Check the engine oil level when the engine is warm (at least 4 bars on the
temperature indicator light up). Allow the warm engine to run idle for
approx. 1 minute and motorcycle place the motorcycle on a level surface
(not on the side stand).
Turn off the engine, unscrew the oil dipstick 5 and wipe off with a cloth.
Screw the oil dipstick all the way back in and back out again.

Met vriendelijke groet

Eelco rolleyes4 rolleyes4 rolleyes4 rolleyes4

Dr_Bean
Site Admin

Nieuw berichtGeplaatst: Wo, 30 Mrt. 2005, 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Ik check dus wel op de middenbok, daardoor staat de motor hooguit iets vooruit en dat maakt weinig uit.
MAAR: scheefhouden maakt heel veel uit! (2,5cm uit het lood = 1/2 vulling op de pijlstok!).

En Theo, nog een 'fout':
Niet motor even laten draaien, uitzetten en dan op de bok, maar
op de bok (of vertikaal), even laten draaien en dan pijlen.

Als je hem namelijk op de zijstandaard laat staan draaien slurpt de dry-sump pomp het blok niet helemaal leeg en blijft er dus olie in het blok achter, die dus niet in de tank zit -> mogelijk meet je dan een te lage stand en vul je dus extra olie bij
(dit zou echter hooguit resulteren in iets te veel olie...)

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: