| 
 
	
		| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |  
		| Auteur | Bericht |  
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Zo, 18 Feb. 2007, 0:31    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| mag je doen highrider, 
 maar stukjes als  " De druksmeer toevoegingen kan je met viscositeit beinvloeden."  daar moet ik toch omlachen...
 
 Neem bijv een Molybdeensulfidetoevoeging: Dit heeft niks met viscositeit te maken (en dus zelfs weinig met triboligie), maar met oppervlaktechemie.
 
 Verder: " te veel olie via de bypass": een W60 olie is warm altijd nog een stuk dunner dan een 10W koud, dus dat zal niet zo erg zijn. Tevens maakt hetniet uit hoeveel er via de by-pass gaat, zolang we maar de juiste oliedruk hebben.
 
 ps: De zuigersnelheid van een LC8 zuiger zou nog wel eens hoger kunnen zijn dan die ninja met 14.000 toeren.
 
 1 ding is zeker: juist of onjuist, marktspelletjes of niet: Als jij bij KTM aankomt met een stukgelopen blok, en je zegt dat je er zelf halvoline autoolievan de gamma in gegooid hebt, wordt het een stuk lastiger om je garantie te krijgen.
 
 
 je mag dan tzt ook mijn achtergrond vragen (als je niet de moeite wil nemen die op te zoeken).
 
 Maar goed, genoeg gezegd denk ik...
 _________________
 Dr_Bean
  |  |  
		| Naar boven |  |  
		|  |  
		| f@zertje 
 
 
 Geregistreerd op: 19-7-2006
 Berichten: 341
 Woonplaats: Oirschot
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Ma, 19 Feb. 2007, 21:39    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| FF over die Bypass: Een blok dat warm is heeft niet de zelfde spelingen als een  koud blok.
 Soms wat meer speling soms wat minder, waardoor ivm de dikte van de olie er toch olie via de bypass klep weg gaat.
 Waarom zouden ze anders bij verschillende buitentemperaturen verschillende eind dikte's opgeven?
 
 Druk is dan wel Oke, maar olie dient ook voor koeling, smering enz, je wil de maximale  hoeveelheid door je blok hebben, het is een combi van druk en flow.
 Ongeveer het zelfde als je de tuinslang dicht nijpt, druk genoeg, maar te weinig voor je plantjes
   
 En wat voor werk is doe, Pffffffff wie wil dat nu weten
   
 Een kennis die olie verkoopt heb ik ook, en ik weet ook wel dat veel uit hetzelfde vat komt, alleen voor een leek is dat moeilijk te bepalen en die kiest gewoon een Merk en betaald wat meer.
 Die leek kijk helemaal niet naar de specs.
 
 Wat ik erger vindt is de stealer voor zijn bulkolie de ltr prijs klein verpakking wil hebben. inkoop 2,50 verkoop 14 euro.
 
 Ps: wie rekend even de gecorrigeerde zuigersnelheden van een kwak 6xr en een 950 lc8 uit
   
 edit: voor de lc8 kom ik op 2 (slag x tpm)/60 sec = V  2 x (60 x 9500)/60=19 mtr
 gecor= v'= v x (B/S) 19 x (100/60)= 30.7
 max tpm = 9500
 Voor de kwak is dit 21.9 en gecor 33.9  (68 x 43.8 bij 15000 tpm (max)
 
 Als ik het goed heb
   
 Mooi voorbeeld van te dikke olie in een blok
  , lees de moto73 er maar eens op na, verslag lange duurtest kwak. 
 ff ander bos
  hagelslag van de Aldi, Lidl, C1000, Super de boer, enz (alle huismerken) komen ook uit de zelfde silo  _________________
 GS 1200LC rally 2018
 |  |  
		| Naar boven |  |  
		|  |  
		| f@zertje 
 
 
 Geregistreerd op: 19-7-2006
 Berichten: 341
 Woonplaats: Oirschot
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 20 Feb. 2007, 20:43    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| hier een linkje van olie specs
 Kijk btw ook eens op de rest van de site
  _________________
 GS 1200LC rally 2018
 |  |  
		| Naar boven |  |  
		|  |  
		| highrider 
 
  
 Geregistreerd op: 20-6-2006
 Berichten: 224
 Woonplaats: Amsterdam
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 21 Feb. 2007, 2:27    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| thx fazertje staat ook in de favo´s en zal tzt zeker bestudeerd worden.   
 Je opmerking van de by-pass is overigens geheel correct maar ik stop met de discussie. Meneer Bernouillie en andere berekeningen kan ik nog volgen maar de berekening van de zuigersnelheid ontgaat me even.  Ik zit ook meer in het stromingsgebied laminair / turbulent te klooien in combinatie met snelheid, volume en druk.
 
 Kunnen we ongetwijfeld nog is op een terrasje oppakken.
    _________________
 Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
 |  |  
		| Naar boven |  |  
		|  |  
		| ATAK 
 
  
 Geregistreerd op: 17-4-2006
 Berichten: 894
 Woonplaats: Loerbeek
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 21 Feb. 2007, 23:34    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Maar nu even een vraag, voor een rit met temperaturen van -10 tot + 40 wat neem je daarvoor? 
 Ad
 |  |  
		| Naar boven |  |  
		|  |  
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 21 Feb. 2007, 23:41    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | ATAK schreef: |  	  | Maar nu even een vraag, voor een rit met temperaturen van -10 tot + 40 wat neem je daarvoor? 
 Ad
 | 
 
 gezien je bij jouw reis ook nog wel eens flink koud zou moeten starten (als ie een nachtje hoog in de bergen buiten gestaan heeft..)  moet je dus iets hebben wat dan niet al te dik is (5W...) en je dus ook vrij extreem warme temperaturen zal meemaken moet je dus een brede temperatuur range hebben tot een vrij hoge motortemperatuur (...w50)
 
 zou ik voor een 5w50 gaan dus. Die vind je alleen bij de volsythetische. Gezien de belastig niet al te hoog zal zijn (geen wedstrijd, vrij lange rijstukken) maar je wel wil dat ie olie net effe wat langer meegaat lijkt me dit ook een goede keuze.
 
 merk: onbelangrijk
 bij de polo net over de grens van jou vandaan hebben ze zulk leuk spul voor nog geen 6 euro per liter.
 
 just my 2ct.
 _________________
 Dr_Bean
  |  |  
		| Naar boven |  |  
		|  |  
		| Koen 
 
  
 Geregistreerd op: 16-8-2006
 Berichten: 489
 Woonplaats: Maastricht
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 0:24    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Wat info van Motorex over de 10W50: 
 
 Het grootste verschil tussen de Power Synt en Cross Power is het volgende:
 
 Er zitten verschillende additieven in. De additieven die in de Power Synt zitten zijn meer gericht op glijlagers bij de krukas. En de additieven in de Cross Power zijn meer gericht op kogel- en rollenlagers bij de krukas.
 
 Koen: kun je ze mengen?
 
 Dat is geen enkel probleem. Deze twee kun je gewoon bij elkaar en door elkaar gebruiken.
 
 Met vriendelijke groet / With kind regards,
 
 Michael Fokkema
 Verkoop binnendienst / ICT
 _________________
 12 jaar/70.000km 950 S  nu 1090 R
 |  |  
		| Naar boven |  |  
		|  |  
		| StevenD 
 
  
 Geregistreerd op: 11-4-2005
 Berichten: 2739
 Woonplaats: Amsterdam
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 10:05    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| power synth voor ons lc8'ers dus. glijlagers voor de kruk, nokkenstok,bigend,koppeling zelfs geloof ik.
 _________________
 Go!!!!!!
 Ready to race - the adventure collector.
 |  |  
		| Naar boven |  |  
		|  |  
		| Koen 
 
  
 Geregistreerd op: 16-8-2006
 Berichten: 489
 Woonplaats: Maastricht
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 13 Nov. 2008, 10:31    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Klopt, advies is Power Synt maar mijn eerste dealer (uit cross-wereld) stopte er standaard Cross Power in, 
 Groeten Koen
 _________________
 12 jaar/70.000km 950 S  nu 1090 R
 |  |  
		| Naar boven |  |  
		|  |  
		|  |  
  
	| 
 
 | berichten van de laatste 24 uur 
 Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
 Je mag geen reacties plaatsen
 Je mag je berichten niet bewerken
 Je mag je berichten niet verwijderen
 Je mag niet stemmen in polls
 Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
 Je mag bestanden downloaden in dir forum
 
 |  
 Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
 Hosted and administrated by
  
 |