Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Thorri

|
Geplaatst: Do, 14 Aug. 2025, 9:30 Onderwerp: kokende benzine |
|
|
Ik kom net terug na een weekje rijden in de Alpen. Erg mooi en genoten van de paden en vergezichten. En heel warm 35 graden en hoger.
Maar ik had wel een probleempje. naarmate de dag volgde stroomde er soms benzine uit de ontluchting van de rechter tank (gaat trouwens om een 990 uit 2006). als ik de tank dop opende kwam de benzine uit de tank stromen. en de linker tank was leeg en maakte een ploppend geluid. kon eerst niet echt de vinger erop leggen wat er aan de hand was.
na dit een paar keer te hebben gehad ga je overal op letten. Ja de motor had het erg warm. maar de ventilator kon het aan had bijna altijd nog twee streepjes over (heel soms 1). Maar er kwam wel een hele hete stroom warme lucht uit de ventilator.
ongeveer 75km na een tankbeurt had ik weer benzine die uit mijn rechtertank stroomde. en opende nu eerst de linker tank. En alleen maar schuim en borrelen. Kokende benzine. toen ging het lampje branden. Natuurkunde les van vroeger combinerende vaten en je verwarmt er 1 dan gaat daar de druk om hoog. kan die niet weg stijgt het niveau in het andere vat. dus verder met een tankdop die een beetje openstond gereden en niet meer helemaal vol tanken. verder nog mooie ritten gemaakt.
heeft iemand een idee wat ik hier tegen kan doen??
hoor het graag. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
mr leo

|
Geplaatst: Do, 14 Aug. 2025, 13:49 Onderwerp: |
|
|
Zomaar wat gedachten:
Is de radiateur goed schoon, niet verstopt door oogedroogde modder oid?
De vloed van de fan(s) is m.i. maar zeer beperkt. Rijwind en waterkoeling moeten de hitte afvoeren van het blok. Wat voor koelvloeistof gebruik je? Bij zomerse temperaturen kun je gewoon gedestilleerd water gebruiken, dat voert hitte het allerbeste af. Eventueel beetje kvs bijmixen tegen corrosie (dat laatste heb ik ooit gelezen, weet niet of het waar is).
En zit de hittewerende folie nog op de tanks? Ik dacht uit mijn hoofd dat dat in ieder geval bij de inkeping voor de uitlaatvoorbocht zit. _________________ Groet
Leo
========
950 SE |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

|
Geplaatst: Do, 14 Aug. 2025, 18:01 Onderwerp: |
|
|
Hoi Leo,
de radiator goed schoon maken is misschien wel een keer een slim idee. na het spelen in de blubber of zand spuit in de motor wel altijd schoon. maar zet eigenlijk nooit de HD spuit vol op de radiator. ivm beschadigen lamellen. En als ik dan toch bezig ben misschien ook inwendig reinigen. EN omdat ik niet meer bij te veel kou rij is misschien demi water met toevoeging een goede koelmiddel.
volgens mij zit er alleen folie op de rechter tank bij de uitlaat. en daar had ik geen kokende benzine.
dank voor de tips. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Do, 14 Aug. 2025, 18:59 Onderwerp: |
|
|
Als je nooit offroad gaat gewoon zonder radiateurbeschermer
gaan rijden, lijkt mij dat de wind er dan een stuk makkelijker doorheen
gaat, wat de koeling ten goede komt.
ik henb iig zo jarenlang rondgereden.. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 14 Aug. 2025, 19:24 Onderwerp: |
|
|
tussen de twee tanks hoort bij de 990 een balans slang te zitten aan de bovenkant meen ik.. die zou ongelijke druk moeten ver-effenen. Verder heeft iedere tank zijn eigen ontluchting slang.. dus het zou niet van de ene tank naar de ander gedrukt moeten worden ofzo: Controleer eerst eens of die allemaal netjes open zijn en niet ergens geknikt vastgebonden.
uiteindelijk moet de tank gewoon een beetje gekoeld worden door de rijwind en daar heb ik zelf nog nooit een probleem mee gehad (950.) ondanks moeilijke rally stukken en hoge temperaturen _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Do, 14 Aug. 2025, 22:10 Onderwerp: |
|
|
Hier een draadje over de 990 balansslang tussen de 2 tankhelften
staat ook een foto in met partnr van het modificatie setje
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=2320&highlight=modificatie _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

|
Geplaatst: Vr, 15 Aug. 2025, 10:02 Onderwerp: |
|
|
Hoi Daan en de dokter,
Ik rij regelmatig offroad. Dus de beschermer weghalen is niet echt een optie. of moet veel willen repareren.
En wat het balansslangetje betreft. Mijn bouwjaar heeft dat nog niet. Mijn reisgenoot heeft een 990 van een later bouwjaar en daar zit dat slangetje wel boven aan de tanks. Hij had ook geen last van kokende benzine.
de tankontluchtingen die door de benzine doppen lopen zijn gewoon open als ik er door heen blies. eerst geprobeert met open dop. ging heel gemakkelijk. en met de dop dicht iets moeilijk. maar ik blies lucht in de tank en het liep er ook weer uit. Dit was bij beide tanken zo.
heb de tankdop nog even uit elkaar gehaald. vond het wel kleine spelden gaatjes wat de ontluchting betreft. maar het heeft jaren gewerkt. dus zal wek goed zijn. Ze waren trouwens niet vervuild.
maar het aanbrengen van een balansslang is een goede optie. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Jan F.
|
Geplaatst: Za, 16 Aug. 2025, 17:49 Onderwerp: |
|
|
Als het met de tankdop een stukje open opgelost was is er duidelijk iets niet goed in de ontluchting van die tank. Slangetje even controleren. Let op dat deze goed aflopend gemonteerd zit anders kan er vocht in blijven staan ( benzine of regenwater).
Groet, Jan |
|
Naar boven |
|
 |
|