Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1535 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 27 Sep. 2023, 9:32 Onderwerp: IJsland 2025: here we come! Voorbereidingen |
|
|
De kogel is door de kerk: in 2025 gaat een langverwachte droom in vervulling. We gaan de 950 door IJsland jagen!
Koeno, Blackbert, Koppel! en ik gaan daar drie weken de boel op stelten zetten. Twee 950's en 2 990's dus.
Deze topic wens ik te gebruiken als verzamelplaats voor informatie, tips, suggesties enzoverder. Gaan we met de ferry of het vliegtuig? Leggen we alles op voorhand vast of niet, etc etc.
Wens ons geluk, want het is nog twee jaar _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 100 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Wo, 27 Sep. 2023, 11:14 Onderwerp: |
|
|
Gaaf man, ben benieuwd !!
Veel plezier en geluk met de voorbereidingen, ik lees het graag ! _________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1468 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Do, 28 Sep. 2023, 7:49 Onderwerp: |
|
|
Super leuk avontuur!
Zeker lekker doen!
Lees graag mee _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6752 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 3 Okt. 2023, 8:44 Onderwerp: |
|
|
Tja.. t is lang geleden voor mij.. maar ik zeg Ferry (kost je een paar dagen meer uiteraard, maar voelt wel echter.
ik weet uiteraard niet hoe die vaart tegenwoordig.. maar wij hebben toen de tocht vanuit Denemarken gemaakt. Dan ga je op de heenweg via de Faroer eilanden.. waar je dan 2 dagen ook nog een rondje kunt rijden.
en uiteraard ff hoier kijken als je dat nog niet al lang gedaan had:
http://forum.lc8.nl/modules.php?set_albumName=album18&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1535 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 3 Okt. 2023, 14:10 Onderwerp: |
|
|
Tegenwoordig vaart ie rechtstreeks, als je wilt.
Op 21 reisdagen zit je al gauw aan 6 dagen heen en weer. Maandag vertrekken richting Hirtshals, dinsdagmiddag om 12u de boot, donderdag sta je op het meest oostelijk puntje van Ijsland. Plus moet je ginder nog wat uren tijd verliezen om de banden te wisselen (die je dan ook nog eens de hele tijd mag mee moet zeulen). Op dat vlak moeten we trouwens ook nog wat inlichtingen winnen: welk type banden het beste zouden zijn voor het ruwe binnenland. Volstaat iets als de Heidenau K60 Scout, en de Mitas E07+ of moet het toch ruiger?
De komende weken en maanden gaan we een kosten-baten analyse doen. Als we voor een kleine meerprijs kunnen vliegen (moto's per container/boot) en zo 20 van de 23 dagen kunnen vliegen, dan is dat een volle week langer rijden in Ijsland, wat per slot van rekening het doel is van deze reis.
Maar ik begrijp dat je naar ginder rijden "echter" vindt. Moest ik echt veel verlof hebben dan zou ik dat ook zo doen.
Ah, er zijn nog zoveel dingen uit te zoeken: logement, campement, hoe gemakkelijk geraak je aan eten etc etc _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 96 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Di, 3 Okt. 2023, 17:14 Onderwerp: |
|
|
@dr_bean, ik ben eens door jouw foto's gelopen.
De foto met die jerrycans, is dat ook een noodzaak?
Quote: | Je zou het niet zeggen... Benzine! Alle jerrycans gevult, totaal 50 liter per motor maar das ook reserve voor de andere 2. | [/u] |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 569
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6752 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 4 Okt. 2023, 7:46 Onderwerp: |
|
|
Ja, keuzes...
Motor met de boot moet je ook inkratten en uitkratten, ophalen en uitchecken. en je hebt je vlucht. Dus je bent sowieso minimaal 2 dagen kwijt.
mbt banden:
- Toen was er minder keuze... wij hebben MT21 genomen maar dat zou ik nu niet meer doen.
- je hebt een zand band nodig: in het binnenland is het allemaal scherpe lava steen of zacht lava-zand. Modder of glas gras is er relatief weinig. Een zandband is iets wat NIET graaft maar wel grip heeft. (kijk naar een buldozer). Dus de K60 of E07 lijkt me prima. Ik zou zelf voor de Mitas gaan: die is denk ik harder en beter bestand tegen de scherpe lava (dat slijt echt enorm!). E07 is alleen stijver om met de hand op en af te leggen als je een lekke band zou krijgen. ik zou iig dikke binnenbanden monteren (let op dat je die goed met talk (babypoeder) inzet, anders gaan ze te veel wrijven)
- Wij hebben de offroad banden meegenomen en bij aankomst gemonteerd. Na 3 weken ijsland waren die kaal (2mm ofzo)... goed genoeg om op de terugweg in de nacht in een stuk naar huis te rijden over de duitse autobahn (180+), en zo de laatste mm's ook te gebruiken
- je kunt proberen een banden wissel te regelen bij aankomst met een locale motorzaak. dat hebben wij ook wel eens gedaan (voor Noorwegen winter rit..)
Benzine: zal wel verbeterd zijn neem ik aan... maar wij hadden er wel een beetje last van : de rit met Jerrycans was omdat we met 4 bij de Askia stonden en door naar het Zuiden wilden (dwars over het eiland dus) en dit niet zouden redden zonder extra brandstof. wij zijn toen met 2e 'ff'benzine gaan halen voor alle 4 -> ieders dikke 50l mee terug om daarna te verdelen dus.
anders tankte we langs de ringweg, met evt 5 liter reserve tankje. zodra die in de hoofdtank past (vaak nog voor je onverhard gaat) gooi je die over in de hoofdtank. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1535 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 4 Okt. 2023, 14:23 Onderwerp: |
|
|
De Mitassen hebben inderdaad een echt hard karkas. En het rubber is ook behoorlijk hard.
Let wel: de E-07 is niet gelijk aan de E-07+, hoewel ik te weinig ervaring heb om op het zicht te bepalen welke van de twee de beste zou zijn voor Ijsland.
De 07+ die ik momenteel heb performen heel goed op droog en nat asfalt (laten sportief rijden met de 950 toe) plus op de gekende onverharde Alpijnse pistes lieten ze me ook geen enkel moment in de steek. Maar hoe ze performen op losse gravel en zand weet ik niet.
Maar ik weet wél dat we met die banden dan geen bandenwissel zouden moeten doen, die overleven 2000km autosnelweg met de vinger in de neus. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1535 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 4 Okt. 2023, 14:23 Onderwerp: |
|
|
Die eerste hadden we al ontdekt _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6752 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 7 Okt. 2023, 11:04 Onderwerp: |
|
|
mbt je koplamprooster:
persoonlijk vind ik zon roostertje grote onzin: ik heb al die jaren rally gereden en gereist, zelfs offroad ritten... nik geen stukke koplamp.
Die koplamp is kunstof: als je dat wil beschermen plak je het best af met een transparante zacht-plastic folie: dat haalt net de scherme puntjes van de steenslag er af en dan maart dat minder krassen en putten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|