Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Vr, 15 Sep. 2023, 14:21 Onderwerp: 1290 adv r loopt niet meer?? |
|
|
dag allemaal na jaren best fanatiek op de 950 te hebben gereden nu weer terug op een 1290 adv R
Bij mijn laatste rit begon de motor te roken waarschijnlijk brandstof en hij liep op zich mooi rond maar bij belasting begon die een vreemd geluid te maken.
Ben er mee naar Motor Eibergen gereden en de monteur daar vond ook dat ie mooi liep maar bij abrupt gas geven hoorde je wel een harde tik uit de motor komen. Hij heeft hem toen uitgelezen en daar kwamen een paar foutmeldingen uit die nergens toe deden dus verdacht hij een bougie of een bobine die stuk zou zijn.
Bij koude start starte hij ook steeds moeizamer. Hij en ik verdachten de achterste cilinder maar dat is toch lastig.
Bougies vervangen achterste cilinder hielp niet en het start probleem werd groter??
Nu ook de voorste bougies en alle pen bobines vervangen. Het probleem wordt er niet minder op.
Hij rookt steeds erger en starten lukt alleen met een hulp accu.
de stekkers van de achterste bobine afgetrokken en een bougie met penbobine tegen het frame gehouden wel een vonk op beide achterste bougies. Wie weet raad??
Als de motor loop kan ik de stekkers van beide achterste bobines los halen,
de loop cultuur verandert niet?? Hij loopt dus blijkbaar op 1 cilinder.
vriendelijke groet
Johan |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 17 Sep. 2023, 9:29 Onderwerp: |
|
|
rookt ie zwart of blauw?
brandstof maakt geen blauwe rook.. dat doet alleen olie!
stekker loshalen tijdens het draaien is wel funest voor de electronica.. liever niet doen. Maar goed.. het is wel een goede test: lijkt idd dat ie op 1 cilinder loopt. (en verklaart ook waarom ie slechter loopt als je gas gaf (dan wordt de compressie hoger en gaat een zwakke vonk over in geen vonk)
Een open vonk in de lucht moet veel groter zijn dan de normale vonk: neem een oude bougie, buig de electrode helemaal weg en als je dan een mooie vonk hebt van 5mm of meer (liefst duidleijk hoorbaar) dan is ie goed. Een lucht vonkje in een normale bougie zegt weinig.
zoeken=
systematisch uitwisslen/vervangen bougie, coil-on-plug (bobine); maar dat heb je al gedaan begrijp ik.
Is die bougie verder 'schoon' als je hem er uit draait? of zwart/nat?
stuurstroom vanaf de Ecu kun je vast wel testen... meten met een scope (of speciaal meetapparaat),Kan ik wel voor je denk ik.. indien de motorzaken daar niks mee kunnen.
of ECU wisselen (gedoe.. maar misschien nodig)
andere 2 factoren zijn: Brandstof en compressie...:
- compressie kun je makkelijk effe (laten) testen
- btrandstof: Ik weet niet of je bij zo'n ding kunt zien of ie wel brandstof geinjecteerd krijgt? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
LLaight
Geregistreerd op: 15-5-2020 Berichten: 35 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Do, 21 Sep. 2023, 9:50 Onderwerp: |
|
|
tip; koop een "vonkentester", is niet duur en goed betrouwbaar. Heeft mij op een rsv al een keer een bougie-wissel bespaard en daardoor gaan kijken naar de injectoren. _________________ Gas is alles |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2023, 9:52 Onderwerp: |
|
|
Ik kwam er maar niet uit kwam er een vriend van mij met het geniale idee om eens te starten met startpilot. Toen liep ie dus wel op twee cilinders
Daardoor op het idee gekomen om injector reiniger te gebruiken. Wederom slecht starten en een ritje gaan maken. Het werd steeds beter. Bij thuis komst
Gisteren avond liep ie weer super mooi
Wat een gekloot allemaal met die brandstof van vandaag de dag en dat terwijl ik nooit e10 tank |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2023, 9:55 Onderwerp: |
|
|
Wat een gekloot allemaal. Uiteindelijk was het denk ik gewoon een vervuilde injector
Na injector reiniger te hebben toegevoegd werd het langzaam beter. Nu weer oké |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3652
|
Geplaatst: Za, 23 Sep. 2023, 10:30 Onderwerp: |
|
|
al met al "goed" nieuws, vervuide injector is niet zo ernstig
als dat je je blok open moet maken,
Die E10 rommel tank ik sowieso niet ,
ook niet in mijn auto's _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 25 Sep. 2023, 21:49 Onderwerp: |
|
|
Hahaha.. ik snap niet dat zoveel mensen er problemen mee hebben.. ik heb er absoluut geen last van: ALcohol brand mooi schoon en je hebt minder motor vervuiling.
mja: je moet het niet vochtig laten staan.
ps>: die injector reiniger, is 80% alcohol (ok.. isopropanol, geen ethanol maar toch )
't werkt juist omdat water in alcohol oplost. en dat was juist waarom het ook fout ging!
mooi dat het opgelost is. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Di, 26 Sep. 2023, 10:44 Onderwerp: |
|
|
Zelf tank ik ook nooit e10 dus daar heeft het niet aan gelegen. Gerben bedoel jij dat er water in de injector heeft gezeten als zijnde vervuiling.
Groet Johan |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 3 Okt. 2023, 8:46 Onderwerp: |
|
|
Johan schreef: | Zelf tank ik ook nooit e10 dus daar heeft het niet aan gelegen. Gerben bedoel jij dat er water in de injector heeft gezeten als zijnde vervuiling.
Groet Johan |
Ja. water verstopt ook een injector. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|