Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
|
Naar boven |
|
|
Jan F.
Geregistreerd op: 18-8-2021 Berichten: 23
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 18:39 Onderwerp: |
|
|
Weet je zeker dat je achterwiel recht staat?
Groet, Jan
|
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 20:48 Onderwerp: |
|
|
Jan F. schreef: | Weet je zeker dat je achterwiel recht staat?
Groet, Jan |
Het zit mooi gecentreerd in de achterbrug ja, ik weet niet of de achterbrug recht is
|
|
Naar boven |
|
|
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 71
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 21:11 Onderwerp: |
|
|
Ik zou eerst uitdokteren wat er juist krom is en dan pas beslissingen nemen.
2dehands frame vond ik niet direct in BE / NL, maar daarbuiten wel (stevig aan de prijs. weliswaar
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 21:12 Onderwerp: |
|
|
de kans dat het frame krom is is wel erg klein... eerlijk gezegd heb ik nog nooit een krom adventure frame gezien.. en 5cm er naast is veel: dan moet je keukels en scheuren zien.. en dat kan met dat staal eigenlijk niet.. maar goed, ik heb het niet gezien natuurlijk...
waarschijnlijker:
- fout gemeten (ik zeg niet dat het is.. maar het kan).. leg eens uit hoe je tot de 5cm conclusie komt .
- A.wiel scheef in de vork (evt voorwiel ook verkeerd gemonteerd (bussen verkeerd)
- achtervork scheef in de motor: achtervork lagering niet goed gemonteerd /stuk.
achtervork krom kan eigenlijk ook haast niet: dat alu breekt gewoon als je dat doet.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 22:07 Onderwerp: |
|
|
Okay
1/ achterbrug zou scheuren indien krom: kan, weet ik niet maar als ik er een bouwlazer opzet ziet alles er recht uit.
2/ hoe meet ik:
-twee houten latten die recht zijn opgespannen op het achterwiel en langsheen de moto
-vervolgens meet ik met een meter op het voorwiel, stuur staat recht (eigelijk staat het wat gewrongen=afwijking is dus nog groter)
3/ vork is recht: ze is gereviseerd en toen ook gechecked
4/ de bussen in het voorwiel heb ik nagekeken, die kan je eigelijk niet verkeerd erin steken anders zouden ook je remklauwen niet meer passen
5/ het echterwiel zit recht in de achterbrug en ook aan de kettingspanners meet ik gelijke waarden
Kunnen de Kroonplaten krom zijn?
Zie fotos onder
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
59.33 KB |
Weergegeven: |
23749 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
87.52 KB |
Weergegeven: |
943 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
93.72 KB |
Weergegeven: |
947 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
100.74 KB |
Weergegeven: |
944 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
86.95 KB |
Weergegeven: |
948 keer |
|
Laatst aangepast door Markvb749 op Do, 8 Dec. 2022, 22:16, in totaal 2 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 22:09 Onderwerp: |
|
|
En nog een foto
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
89.84 KB |
Weergegeven: |
948 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
101.08 KB |
Weergegeven: |
950 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2022, 23:58 Onderwerp: |
|
|
Sleutelen repareren doe je genoeg. Ik zou de voorvork geheel losmaken en opnieuw monteren. Voor vastzetten goed inveren.
Succes
_________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 10:48 Onderwerp: |
|
|
Markvb749 schreef: | Okay
1/ achterbrug zou scheuren indien krom: kan, weet ik niet maar als ik er een bouwlazer opzet ziet alles er recht uit.
2/ hoe meet ik:
.... |
Ja duidelijk.. een paar opmerkingen waar je misschien wat aan hebt:
- uit de foto's zie ik 4mm aan de ene kant, 44mm aan de andere kant. Aangenomen dat daarbij het voorwiel in lijn met de latten stond (zodat die 4mm zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de voorband gelijk is..
-> dan staat je voorwiel dus 20mm uit het midden : Je voorband is immers smaller dan de achterband en de vrije ruimte moet links-rechts verdeeld zijn.
- doordat je op het dunne scherpe randje van de achterband de latten klemt is het wel vrij makkelijk iets scheef te klemmen.. maar zo te zien weet je aardig wat je doet, dus neem ik aan dat dat goed gegaan is (ps.: het gaat met een bouwlaser idd ook prima hoor, als je die toch hebt)
dan: 20mm is wel wat, maar.. Als je achterwiel een heel klein beetje scheef staat, is dat heel veel aan de voorkant: bijv 1mm op de spanner vertaald zich denk ik ongeveer in 10mm aan de voorkant.
Je zegt dat het wiel netjes in de achtervork staat en de spanners gelijk: Mijn ervaring is dat dit niet persee de juiste positie is: Ook bij mijn eigen 950 staan de wielen pas uitgelijnd als de spanners ongelijk staan en het achterwiel dus niet helemaal recht in de vork staat: dat is normaal bij ktm volgens mij (en kan ook geen kwaad! zolang het wiel natuurlijk niet tegen de vork gaat lopen ofzo..). ook de aanlsagjes in de achtervork voor de spanners zijn niet altijd perfect gelijk. Bij het ketting spannen moet je ook altijd de spanners een gelijk aantal slagen opdraaien.. en niet gewoon 'gelijk zetten!
controleer of alles (met name de achtervork) goed spelingsvrij is.. een beetje speling ip het achterbrug lager en het achterwiel gaat zo een paar mm heen en weer.
tevens zie ik natuurlijk dat je niet originele wielen hebt: Het kan zijn dat het center van deze wielen niet geheel juist gespaakt is.: dat is moeilijk te controleren: dan moet je vergelijken met een origineel wiel, want die zijn ook niet symmetrisch! (achter niet iig)
Ook de kroonplaten kunnen idd wel krom zijn en scheef staan.. maar dan merk je dat wel snel met monteren omdat het toch wringt: zorg dat ze goed 'vrij' staat. (en de vork spanningsvrij veert)
ik denk dat de 20mm een combi kan zijn van een paar dingen hierboven genoemd door mij en anderen:
Je kunt het er waarschijnlijk wel uit stellen door het achterwiel iets 'scheef' in de achtervork te zetten (de spanners iets ongelijk dus).
en uiteindelijk kan 10-20 mm wel uit het frame komen... (maar geen 50)
controleer alles, kijk eens hoe ver je komt met een beetje stelwerk.. en draai ook de latten eens binnenstebuiten en monteer ze eens opnieuw dat geeft je een gevoel voor hoe mnauwkeurig de meting is.
tot slot: weinig mensen letten fatsoenlijk op uitlijning: ik zie zat scheve motorfietsen en auto's rijden :-/ : 20mm is iets om wat aan te doen... binnen 5mm zou ik zeggen dat het goed genoeg is: immers, als jij flink met gas uit de bocht komt, buigt alles ook wel die paar mm hoor !
en zolang je op 1 wiel rijdt heb je er geen last van
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 11:46 Onderwerp: |
|
|
Check zeker of je achetwiel goed gespaakt is.
Ik heb een aftermarket wiel (talon naaf, excel velg); na mijn ongeval hadden ze dat verkeerd gespaakt waardoor het uit center stond.
_________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 13:32 Onderwerp: |
|
|
Goeie tips mannen, dank daarvoor!
volgende dagen en weken ga ik dit doen:
1/De originele wielen monteren en kijken of ik dezelfde afwijking heb
-Als de afwijking er niet is komt het door de Excel wielen en dan
moeten die nagesteld worden.
-Indien ze er nog steeds is ga ik naar punt 2
2/Ik draai me 2 conische bussen die in mijn balhoofd klemmen met daarin een rechte stalen as geklemd: dan meet ik opnieuw het center van de motor
-Daarmee kan ik uitsluiten dat het probleem van ofwel de vorkpoten
ofwel de kroonplaten ofwel het voorwiel komt
3/Om te kijken of de Excel-SM wielen goed gespaakt zijn kan ik het echte center van de moto bepalen met mijn originele wielen. Vooraan is het makkelijker daar meet ik van de vorkpoot tot de velg
Als het na de punten hierboven nog altijd een aanzienlijke afwijking oplevert dan moet ik kijken om het frame te laten richten.
De moto staat nu op een paddock stand op een rechte betonnen vloer en als je vooraan op de snoet/vork van de moto kijkt dan zie je de voorvork effectief naar rechts onderuit staan... je ziet het zelfs vrij duidelijk, daarom ben ik ook beginnen meten
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 14:00 Onderwerp: |
|
|
mja.. als je de vork scheef ziet staan is het idd wel goed gaan zoeken.
Is het frame ooit overgespoten/gelakt?
Als het frame echt een tik heeft gehad dan zie je al snel barstjes in de lak op de typische spanningspunten (onderkant waar het balhoofd/balhoofdversteveging over gaat in de framebuizen). laspunten van schertsplaten etc
je kent zelf de historie neem ik aan... dus je weet misschien wat er mee gebeurd is. een LC8 frame wordt niet zomaar krom...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 9 Dec. 2022, 16:12 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | mja.. als je de vork scheef ziet staan is het idd wel goed gaan zoeken.
Is het frame ooit overgespoten/gelakt?
Als het frame echt een tik heeft gehad dan zie je al snel barstjes in de lak op de typische spanningspunten (onderkant waar het balhoofd/balhoofdversteveging over gaat in de framebuizen). laspunten van schertsplaten etc
je kent zelf de historie neem ik aan... dus je weet misschien wat er mee gebeurd is. een LC8 frame wordt niet zomaar krom... |
Ik ken de historie niet maar toen ik hem gereviseerd heb was het me wel duidelijk dat hij zwaar (mis-?) gebruikt geweest is. De kader lijkt me niet overspoten. maar ja dat weet je natuurlijk nooit. Het frame heeft trouwens 110000km en het rode woestijnzand dat in de spleten en kieren van het frame hingen laten weinig aan de verbeelding over hoe hij gebruikt geweest is...
Ik heb bij de werken geen stresspunten op het frame gezien. Ik check het dit weekend nog eens.
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 547
|
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Za, 10 Dec. 2022, 10:56 Onderwerp: |
|
|
die "deuk" op de foto hierboven zou wel eens standaard kunnen zijn.
(controleerbaar of er aan de andere kant ook 1 zit).
namelijk op de latere modellen (990) heeft ktm dat zo gemaakt
om iets meer stuuruittslag te creeren kan ik me herinneren.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
|