Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Zo, 13 Nov. 2022, 23:47 Onderwerp: |
|
|
Effe korte update
Spoelen van de alternator uitgemeten
- 0,7ohm tussen alle 3 gele draden onderling (moet 1 ohm zijn bij 20°C maar ik hou het op de afwijking van mijn multimeter)
- tussen de gele draden en de massa is de weerstand oneindig
Ik ga er dus van uit dat de alternator oke is
De stekker: die is er nooit geweest, alles is gesoldeerd, prima zo, kan hij ook niet falen
De spanningsregelaar heb ik besteld: die zou hier eind komende week moeten zijn.
De huidige batterij is een Lithium: ik heb uit een post hier op het forum ergens van dr Bean begrepen dat de spanningsregelaar niet zo tuk is op dit soort batterijen, ga me dus een nieuwe loodhoudende halen
|
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Ma, 14 Nov. 2022, 10:56 Onderwerp: |
|
|
Ik denk eerder andersom, een lithium batterij is gevoelig voor overladen terwijl een lood accu kan veel meer hebben. Vorig jaar had ik ook een kapotte regelaar en die heeft 2 accu's (1 lithium) gesloopt voordat ik het door had.
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6744 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 16 Nov. 2022, 8:53 Onderwerp: |
|
|
allebei waar.
Het is idd ook zo dat de regelaar die Lithium niet zo leuk vind:
Een lithium batterij heeft de eigenschap dat de interne weerstand bijna oneindig wordt als ie vol is (hij wil dan geen energie meer opnemen)
gevold is dat de spanningsregelaar dus eigenlijk een circuit 'zonder' accu ziet, en dat is er niet zo goed voor: de accu dient als stabilisatie voor spanningspieken.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Do, 17 Nov. 2022, 10:42 Onderwerp: |
|
|
Dat zou dan ook een oorzaak kunnen zijn van mijn kapotte regelaar en als gevolg daarvan 2 accu's.
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Zo, 20 Nov. 2022, 12:07 Onderwerp: |
|
|
Regelaar is ondertussen vervangen en alles werkt terug, 13,42V bij draaiende motor.
Aangezien dit duidelijk een gevoelig punt van de motor is ga ik een digitaal voltmetertje op het dash installeren (Amazon=9€)
Happy days!
Ik had geprobeerd een loodhoudende batterij te vinden van minimum 11,2Ah maar de afmetingen zijn te groot, vooral te hoog: bij mij steekt die in het opbergvak onder het zadel.
Voorlopig moet ik dus nog even door met de lithiumbatterij
|
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 100 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Zo, 20 Nov. 2022, 13:20 Onderwerp: |
|
|
Fijn dat het opgelost is.
Ik weet niet waarom je concludeert dat dit een gevoelig punt is voor dit type motor ? Ik rijd al mijn hele leven Honda's uit met name de jaren 90 en die staan erom bekend dat spanningsregelaars nogal eens kapot gaan. Forums staan ook vol met onderwerpen hierover. Voor de 950 / 990 heb ik niet de indruk dat het zo erg is.
Overigens zijn in heel veel gevallen grote overgangsweerstanden in vuile stekkers de oorzaak.
Anyway, ik heb op diverse van mijn Honda's gekozen voor een 'alarmeringsled' in plaats van een voltmeter.
Het idee is dat een felle led die in je dashboard gaat knipperen bij een te lage of te hoge spanning eerder door de bestuurder wordt opgemerkt dan een voltmeter die een andere waarde aangeeft.
Er is op eBay iemand die maakt hele fraaie ledjes met bijbehorende schakeling hiervoor voor een zeer acceptabele prijs. Gaatje van 8 mm ergens in je dashboard maken, draadjes aansluiten en klaar.
Ik kan de link hier op mijn telefoon nu zo 123 even niet meer vinden maar als iemand daarin geïnteresseerd is zoek ik 'm nog wel even op.
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Zo, 20 Nov. 2022, 22:49 Onderwerp: |
|
|
Garfield schreef: | Fijn dat het opgelost is.
Ik weet niet waarom je concludeert dat dit een gevoelig punt is voor dit type motor ? Ik rijd al mijn hele leven Honda's uit met name de jaren 90 en die staan erom bekend dat spanningsregelaars nogal eens kapot gaan. Forums staan ook vol met onderwerpen hierover. Voor de 950 / 990 heb ik niet de indruk dat het zo erg is.
Overigens zijn in heel veel gevallen grote overgangsweerstanden in vuile stekkers de oorzaak.
Anyway, ik heb op diverse van mijn Honda's gekozen voor een 'alarmeringsled' in plaats van een voltmeter.
Het idee is dat een felle led die in je dashboard gaat knipperen bij een te lage of te hoge spanning eerder door de bestuurder wordt opgemerkt dan een voltmeter die een andere waarde aangeeft.
Er is op eBay iemand die maakt hele fraaie ledjes met bijbehorende schakeling hiervoor voor een zeer acceptabele prijs. Gaatje van 8 mm ergens in je dashboard maken, draadjes aansluiten en klaar.
Ik kan de link hier op mijn telefoon nu zo 123 even niet meer vinden maar als iemand daarin geïnteresseerd is zoek ik 'm nog wel even op. |
Als ik over problemen lees zie ik vaak de spanningsregelaar langskomen op verschillende fora, dus ga ik ervan uit dat dit een zwak punt van de LC8 is…
Idee van het ledje lijkt me the way to go, voltmeter die ik nu heb is een gat boren in het dash met een metertje met blauwe led display: hou daar niet zo van, hou eerder van een clean oem-look
Mocht je die data terugvinden van het ledje, zou zeer geapprecieerd worden
|
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 100 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma, 21 Nov. 2022, 11:06 Onderwerp: |
|
|
Hi Mark,
Sure. Ik ben even de garage ingelopen en heb even mijn eBay geschiedenis doorgenomen.
Bijgevoegd een link naar het Ledje zoals het nu te koop staat op eBay:
https://www.ebay.com/itm/323749516633
Er zijn meer aanbieders van soortgelijke producten.
Ik heb indertijd deze gekozen en ben er zeer tevreden over.
Let op met aansluiten.
Je kan de draadjes simpelweg ergens van een geschakelde 12V aftakken maar soms gaat dat niet goed. Op mijn Transalp 600 die ik indertijd had was de spanning voorin het kuipje bij de koplamp net iets te laag waardoor het ledje alarm sloeg. Ik heb de led toen via een relais met vrij dikke draden rechtstreeks op de accu aangesloten en toen was alles wel in orde.
maar goed, dat was op een 30 jaar oud beestje.
Op de Transalp 650 die ik nu heb ondervond ik dat probleem niet.
Op m'n KTM heb ik het nog niet gemonteerd omdat ik niet de indruk had dat het echt een issue is met dit type motoren.
Wel houd ik mijn stekkerverbindingen goed schoon - ik haal jaarlijks alles los en maak het schoon.
Bijgevoegd ook nog even foto's van wat je krijgt als je dit bestelt.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
213.06 KB |
Weergegeven: |
528 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
233.01 KB |
Weergegeven: |
524 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
164.18 KB |
Weergegeven: |
529 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
333.43 KB |
Weergegeven: |
529 keer |
|
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
|