Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1498 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 18 Mrt. 2022, 9:27 Onderwerp: 950 adv, geen sas/epc: montage orig. einddempers goed idee? |
|
|
Ik denk er aan om mijn Wings dempers te vervangen door mijn originele einddempers. Maar vele jaren geleden heb ik de SAS en EPC van deze moto verwijderd. Nu zegt men dat ik de originele einddempers niet zou mogen monteren omdat de katalysator verstopt zou geraken? Is dat waar? En zo ja, na hoeveel kms zou je dat dan merken? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 18 Mrt. 2022, 13:44 Onderwerp: |
|
|
Ja:
In principe werkt het zo:
Iedere motor staat te rijk afgesteld, dit is met name om de verbrandingstemperatuur laag te houden zodat je minder NOx krijgt. (dat kost wel brandstof overigens.. dus eigenlijk een beroerde mileu maatregel)
Daardoor komen er gedeeltelijk verbrande koolwaterstoffen (brandstof) in de uitlaat. De Kat verbrandt die, maar daar is dan ook extra zuurstof voor nodig. Het SAS systeem (secundary air system) zorgt voor die extra zuurstof wanneer nodig.
EPC (electronic power control) is niet van belang hiervoor (die beperkt allen het vermogen onder bepaalde condities).
Zonder SAS vervuilt de Kat dus .. slaat ie vet en zal uiteindelijk niet meer werken en misschien verstopt raken. Geen idee hoe lang dat duurt.. ik denkwel lang overigens. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1498 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 18 Mrt. 2022, 14:50 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Geen idee hoe lang dat duurt.. ik denk wel lang overigens. |
Ook mijn idee.
Ik kan er natuurlijk nog wat gaten in boren? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 363
|
Geplaatst: Vr, 18 Mrt. 2022, 16:06 Onderwerp: catalisator |
|
|
ik heb de mijne destijds uitgeboord , is goed te doen . |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Vr, 18 Mrt. 2022, 16:39 Onderwerp: |
|
|
maar waarom zou je ipv titanium sportdempers
weer die lompe zware hete kachelpijpen terugwillen _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Jan F.
Geregistreerd op: 18-8-2021 Berichten: 23
|
Geplaatst: Vr, 18 Mrt. 2022, 19:41 Onderwerp: Re: catalisator |
|
|
john68 schreef: | ik heb de mijne destijds uitgeboord , is goed te doen . |
Heb ze ook uigeboord en het restant met een beitel eruit geslagen.
Scheelt heel veel hitte en motor loopt mooier.
Uurtje werk per demper.
Groet, Jan |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Vr, 18 Mrt. 2022, 20:36 Onderwerp: |
|
|
Interessant.
Ik heb mijn motor recent behoorlijk onder handen genomen mawr SAS laten zitten omdat ik de originele dempers met katalysator heb.
Van mij zouden die zware kats er wel uit mogen inderdaad.
Maar hoe doe je dat uitboren en beitelen dan precies ?
En wat doet dit met het geluid ? _________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2669 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 18 Mrt. 2022, 21:46 Onderwerp: |
|
|
De katalysator weegt bijna niets, zeker wanneer buitenlangs verwijderd. Ook in warmte afgifte scheelt het heel weinig. Ofwel, lekker laten zitten als je met originele dempers rijd.
Setje SAS heb ik nog wel liggen voor je. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Jan F.
Geregistreerd op: 18-8-2021 Berichten: 23
|
Geplaatst: Za, 19 Mrt. 2022, 18:31 Onderwerp: |
|
|
Geluid en gewicht is inderdaad weinig verschil.
Temperatuur en motorloop gaf bij mij wel verschil.
Start makkelijker en stationair ging 200rpm omhoog na het verwijderen.
Waarschijnlijk zaten mijn katalisatoren al wat dicht. Vorige eigenaar had de SAS verwijderd en zo een jaar woon-werk gereden.
Groet, Jan |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1498 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 21 Mrt. 2022, 14:17 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | maar waarom zou je ipv titanium sportdempers
weer die lompe zware hete kachelpijpen terugwillen |
Ik wil eigenlijk stillere einddempers. En met e-keurmerk.
Ofwel moeten de db-killers van de Wings langer gemaakt worden, ofwel een compleet andere aftermarket-set (mét e-keurmerk). Of dus de originele met wat gaten erin. De complete cat verwijderen lijkt me zo weer een stap te ver. Mijn maat Blackbert heeft dat gedaan: eerst rondomrond dwars doorheen de cat gaten geboord en dan met enkele flinke tikken de cat's losgehamerd en verwijderd. Als ik er daarentegen 3 of 4 gaten in boor dan ben ik er a) zeker van dat hij niet gaat dichtslibben (binnen 200.000km?) en b) die hebben een e-keurmerk en c) die zijn toch nog altijd de stilste op de markt. Of ze d) minder heet gaan worden dan zien we dan wel.
Wat de kilo's betreft: sowieso gebruik ik de KTM nauwelijks nog offroad, wegens te weinig verlof en wegens miljoenen verbodsbordjes in Vlaanderen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Jan F.
Geregistreerd op: 18-8-2021 Berichten: 23
|
Geplaatst: Ma, 21 Mrt. 2022, 18:36 Onderwerp: |
|
|
Ik ben bang dat je met alleen wat gaten boren je het gruis niet uit je pijp krijgt.
Laatste beetje eruit slaan kost je nauwelijks meer werk maar je krijgt makkelijker de rommel eruit.
Groet, Jan |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1498 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 21 Mrt. 2022, 22:56 Onderwerp: |
|
|
Goeie tip! _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 363
|
Geplaatst: Di, 22 Mrt. 2022, 0:06 Onderwerp: catalisator |
|
|
ik heb zoals ik hierboven al beschreef de cats uitgeboord , maar dat ze daardoor niet heet zouden worden kan naar het land der fabelen . het verschild wel iets maar het is geen wondermiddel . |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 22 Mrt. 2022, 9:09 Onderwerp: |
|
|
RVS (waar de oem dempers van gemaakt zijn)
schijnt warmte vast te houden, terwijl titanium juist een goede
warmte afvoer heeft.
Daarom worden de oem dempers zo heet, en blijven de titanium dempers koel.
tenminste zo heb ik het altjd begrepen, feit is iig dat je net na een rit je hand op een titanium demper kunt leggen en bij een oem demper is dat geen aanrader
en die cats die er in zitten zullen er ook geen goed aan doen denk ik... _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 547
|
Geplaatst: Di, 22 Mrt. 2022, 10:12 Onderwerp: |
|
|
Cats er uit halen worden ze ook luider van heb ik begrepen. Wel interessant, want ik ben ook een tijd aan het zoeken geweest naar niet originele dempers met e-keur die stil zijn, minimaal zo stil als de originele maar nooit gevonden. Ik denk dat je dan toch echt iets op maat moet (laten) maken. Dus aftermarket dempers met e-keur en daar “stillere” db killers bij zoeken.
Ik heb het met mijn vorige motor wel eens gedaan, een universele DB killer passend gemaakt in bestaande dempers waar helemaal geen killers in zaten. Werkte best goed, ze waren een stuk stiller. |
|
Naar boven |
|
|
|