Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1497 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 17 Dec. 2021, 14:21 Onderwerp: Ducati Desert X |
|
|
Lijkt mij een prachtige bolide.
Geen LC8 maar eigenlijk wel.
De hoek tussen de cylinders is natuurlijk ietsje groter.
Met wat geluk kan ik me die voor mijn 60ste verjaardag (en dat is nog een héél tijdje!) kopen. Tegen dan gaat die wel genoeg in prijs gedaald zijn, lol.
https://youtu.be/lZwhm5PDU8I
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 17 Dec. 2021, 16:37 Onderwerp: |
|
|
Haha, nog ene die aan't kwijlen is. Ik heb net hetzelfde in m'n kop zitten. Wat is dit een mooie machine, zeker tegenover die lelijkaards van een 790/890 adventure. Ik droom er ook van en wie weet komt KTM ooit weer met iets op de proppen dat niet lijkt op een transformer, want ze zijn helemaal de weg kwijt op stylinggebied en een beetje in hetzelfde bedje ziek als BMW.
Bravo Ducati!!!
_________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 17 Dec. 2021, 17:07 Onderwerp: |
|
|
ja best een leuke fiets, iig weer een beetje oldschool offroad en looks.
fatsoenlijke spaakwielen met 21/18"banden, goed voor offroad
ondertussen wel bewezen Duc blok met mooi koppel en 110pk is voldoende,
Maar.... tja... (LC8 950S tussen haakjes)
- gewicht: 202kg (196kg LC8 950S)
- vering: USD 46mm (WP48 USD)
met veerweg: 230 / 220 mm (265/260)
-grondspeling: 250mm (316mm)
een shitload aan electronica: blijft dat heel?
en volgens het filmpje kun je wheeliecontrol en de tractioncontrol iig uitzetten.. anders zouden ze dat filmpje niet kunnen maken, dus daar kun je Ducatie op aanspreken als je dat niet lukt!
kortom: Voor mij toch weer eenbeetje de zoveelste 'zware'offrooad, die kwa specs eigenlijk alleen maar minder is!
Het enige vernieuwende is de electronica: is dat nu 20 jaar improvements?
ok, mooie 20.8l tank.. met fabrieks achtertankje (accessories) op te voeren naar 28.8l
en de grote vraag: hoe rijdt ie .. LC8 proefrijden = kopen. is dat hier ook zo?
_________________ Dr_Bean
Laatst aangepast door Dr_Bean op Vr, 17 Dec. 2021, 19:04, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1497 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 17 Dec. 2021, 17:27 Onderwerp: |
|
|
Elektronica, we gaan nooit meer zonder zijn vrees ik. Bekijk de motortests in boekjes: ze zijn drie pagina's bezig met het praten over de diverse electro-mogelijkheden en zo schiet er nauwelijks papier over om het over de rijeigenschappen te hebben. Ergerlijk, die evolutie.
Zijn de rallymonsters die ze in de woenstijnrally's gebruiken, helemaal zonder elektronica?
Het gaat sowieso een zware machine zijn. Ik had ergens 204kg droog gelezen. Tja, uiteindelijk gaat er vooral mee getoerd worden, denk ik zo.
Vergeet niet naar het filmpje te kijken, het duurt 25 minuten en zowat alle technische aspecten komen aan bod, met leuke tekeningetjes en cijfertjes. Toch wel interessant!
De prijs zal wel weer ergens tussen 17000 en 20000€ zitten. En in NL dus nog wat meer.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 17 Dec. 2021, 18:08 Onderwerp: |
|
|
enige gelijkenis met de Cagiva Elefant berust neem ik aan op lauter toeval
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 17 Dec. 2021, 18:23 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Elektronica, we gaan nooit meer zonder zijn vrees ik.
. |
Oh ik ben zeker niet tegen electronica... Electronica is vaak veel vbetrouwbaarder dan mechanische alternatieven, en bied software mogelijkheden om instellingen en aanpassingen te maken.
Probleem is alleen vaak dat de fabrikant het zo gebruikt, en de gebruiker er niet meer bij mag, niks meer in mag stellen vanwege wettelijke verplichtingen of veiligheidsoverwegingen. Dus als je er iets mee wil: gooi aller weg en begin opnieuw...
Beeldschermen en motoren gaan helaas nog steeds slecht samen: ik moet de eerste nog zien die heel blijft bij rallyomstandigheden. Goedkoop vervangbaar maken zou een oplossing zijn.
Maar waar het mij om ging: Als je een offroad georienteerde motor wil... dan blijft de LC8 DE beste grote allroad ooit.. waarschijnlijk omdat ie gebouwd werd door offroad enthousiasten in een offroad fabriek.. die toen nog geen ervaring had met de wegmarkt.
Er is nooit een lichtere 100pk 2 cilinder gebouwd (dat terwijl er nog een boel zwaar spul op een LC8 zit wat best lichter had gekund). nooit een met een betere vering, nooit een met betere offroad rijeigenschappen.
Ik vind traction control prima, als het werkt en je het evt uit kan zetten.. ne vooral: als het niet weer 10 kilo toevoegd; dat is en blijft blijv het nadeel van ABS: de pomp is gewoon een zwaar ding!
Injectie KAN veel lichter dan een carburateur; kijk naar de klein offroads en zelfs trialfietsen van 65 kilo... Maar die spullen vind je niet terug op een grote allroad.
Alles wat we met materiaal technieken hebben gewonnen, hebben we weer weggegooid door fratsen voor milieu en veiligheid toe te voegen, vaak verplicht door overheden.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 17 Dec. 2021, 18:34 Onderwerp: |
|
|
Het feit dat in het filmpje eerst de designer de styling gaat uitleggen en dan het fashion design van de bijpassende kleding zegt eigenlijk al genoeg over de doelgroep ban ik bang ... wat niet wegneemt dat het een gave machine is
_________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1497 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 17 Dec. 2021, 22:38 Onderwerp: |
|
|
Als dat blok koppel levert bij lage toeren gelijk de luchtgekoelde 900SS van de jaren 90' dan gaat dat een megazalig blokske zijn.
Ik heb hier op tien minuten rijden één van de betere Ducati-zaken van België, zeker weten dat ik mijzelf beschikbaar ga stellen voor een testritje.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1497 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 17 Dec. 2021, 22:42 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Muug schreef: | Elektronica, we gaan nooit meer zonder zijn vrees ik.
. |
Alles wat we met materiaal technieken hebben gewonnen, hebben we weer weggegooid door fratsen voor milieu en veiligheid toe te voegen, vaak verplicht door overheden. |
Helaas....
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Zo, 12 Mrt. 2023, 18:52 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Als dat blok koppel levert bij lage toeren gelijk de luchtgekoelde 900SS van de jaren 90' dan gaat dat een megazalig blokske zijn. |
Die 900SS van de jaren 90 is een nukkig blok dat op zeer lage toeren zeer bokkig was en waar je een halve expert moest voor zijn om te vertrekken zonder stil te vallen en een zeer smalle powerband had, je moet dat blok niet te veel credits geven….😄
Dat blok stak trouwens in mijn Cagiva Elefant 900 waar het wel romig reed en wel omdat Cagiva de cilinderkop en de nokkenassen van de 750 SS erin had steken.
Nadeel was dat het blok hierdoor bovenin zeer zwak aanvoelde en ondermaats presteerde
Ik had er de nokkenassen van de 900SS insteken en dat in combinatie met de cilinderkop van de 750SS reed dat wel lekker= zeer romig op lage toeren en voldoende power op hoge zonder het (beparkte-) vermogen van de 900SS te evenaren.
Op de nieuwe desert X heb je een verre doorontwikkeling ervan met injectie dus dat zal wel snor zitten.ik heb hem in de showroom al test-gezeten en hij voelt vrij slank en klein tegenover de LC8, gewicht zit ook laag onderin.
Als je de vergelijkende tests bekijkt op Youtube is er voor mij 1 die eruit springt en die het allemaal lijkt te hebben: Aprillia Tuareg 660
Dat zou voor mij persoonlijk,de keuze zijn om een TET-fiets van te maken
_________________ Echte perfectie schuilt in het toelaten van enige imperfectie |
|
Naar boven |
|
|
TRooPER
Geregistreerd op: 5-10-2010 Berichten: 190
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 30 Mrt. 2023, 9:44 Onderwerp: |
|
|
Ik proef er nu al een tijdje aan met een nieuwere 701 enduro, zit ook alles op van tractie/wheely/bochten ABS/quickshift controll.
Ik ben nog niet overtuigd.
Wat me vooral tegenstaat bij de nieuwe ride-by-wire motoren is het volledig weggecomputeriseerde rijgedrag van een motor. De 701 heeft bijvoorbeeld nul,niets motorrem, iets wat ik bij eencilinders juist als heel prettig ervaar. Wie heeft er bij de tuning afdeling beslist dat het zo moet zijn?
Verder met duc, Ik denk terug aan mijn Elefant 900IE, pracht om naar te kijken, minder prettig om mee te rijden. Hier verwacht ik hetzelfde effect.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1497 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 4 Apr. 2023, 13:44 Onderwerp: |
|
|
Ik heb er vorige zomer mee mogen rijden. Toen schreef ik dit:
"Twee uur mee gereden, zeker de helft offroad. Droge veldwegjes met harde putten en sporen. Perfecte bolide. Op alle vlakken. Traag, snel, onroad, offroad, ergonomie.... ze hebben die motorfiets héél goed in elkaar gestoken.
Twee dingen die me tegenvielen: erg weinig motorrem. Veel te weinig naar mijn zin. Zelfs in de zwaarste stand, want je kan dat natuurlijk instellen. Maar de ontwikkelaars hebben dus net zoals StevenD zegt van de 701, quasi alle motorrem weg gedesigned. Zonde.
Plus het uitlaatgeluid. Zo braafjes. Zo stil. Zo beheerst. Niks geen rollende donder. Zelfs niet bij het gashendel vol open. Toch teleurstellend. De enorme motorrem en het donderende uitlaatgeluid zijn in mijn ogen toch twee punten die mee de Ducati Signature bepalen. Net zoals het trellis-frame bij een Monster kenmerkend is. (zonder buizenframe geen Monster!).
Dus tja. 't is een gladde jongen, deze X. Met je ogen dicht rijdend zou je niet weten of je met een Yamaha, een KTM, een Norden of een Triumph onderweg bent. Sterker nog, je zou volgens mij nooit raden dat je met een Ducati onderweg bent. Dat gebrek aan identiteit vond ik toch wel teleurstellend."
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
|