Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pharz
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2021, 10:50 Onderwerp: handvat weer vast lijmen |
|
|
Ik merkte, thuis gelukkig, dat mijn linkse handvat los zat.
Zowaar eerst eens gaan zoeken op het forum en de spuitverf tip kwam al snel op.
Zo gezegd zo gedaan maar helaas bleef het daarmee niet vast (was ook niet de hoogglans motip )
Omdat ik vermoedde dat ik te weinig verf had gebruikt nog een keer gedaan met meer lak, helaas ook niet.
Dus toen maar de hele boel schoongemaakt, op de handlebar zat nogal wat hele harde oude lijm.
Ook Renthal grip glue gekocht, van die soort die 8 uur moet drogen.
Helaas was ook dat geen succes, het plakt wel maar vast zit het niet.
Zelfde als met de lak dacht ik dat ik wellicht te weinig lijm gebruikt heb. Dus nog een keer gedaan met flink wat meer maar ook nu blijft het gewoon niet zitten. Bij los halen valt me ook op dat er geen residu op de handlebar blijft.
Uiteindelijk dus nu maar de ktm grip glue besteld maar die heb ik nog niet binnen.
Misschien dat iemand nog een tip heeft zodat ik het met die ktm lijm in 1x goed doe?
Het gaat om oude daytona verwarmde handvatten en het standaard 990 stuur. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2021, 12:43 Onderwerp: |
|
|
de genoemde lijm methoden zijn goede methodes, maar.. als de oppervlakten niet goed schoon zijn en mooi opgeruwd dan lukt geen enkele lijm uiteindelijk.
aan welke kant laat de lijm los (maw: waar blijft ie achter?
heeft dat handvat een harde plastic binnenhuls of is het rubber? De genoemde methodes zijn voor rubberen handvatten. plastic binnenhuls kun je daarmee niet vastlijmen (dan zul je epoxy oid moeten gebruiken.
Hoe los zit het handvat? Als de ruimte gewoon echt te groot is lukt het ook nooit: (handvat niet passend bij de stuurmaat of heel ver uitgelubberd door langdurig loszitten?)
methode voor rubberen handvatten:
- alle oude lijmresten verwijderen van zowel het stuur als het handvat van binnen
- alles ontvetten met remmenreiniger
- stuur en handvat licht opschuren
- alles nogmaals ontvetten/schoonmaken met remmenreiniger
- beide zijdes inspuiten met lak
- handvat er in 1 keer opdrukken en afblijven voor een aantal uren (e.g. de volgende dag pas gebruiken)
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Pharz
|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2021, 14:35 Onderwerp: |
|
|
Het zijn van die rubberen handvaten, wel oud maar niet erg uitgelubberd.
Ze zijn nog strak genoeg dat ik die dikke lijm er gewoon deels afdrukte met het erop schuiven. Ik heb op dat moment geen extra lijm in het handvat zelf gedaan.
Bij de laatste keer viel me op dat het stuur zowat schoon was bij verwijderen van het handvat. Maar er zat ook nagenoeg geen residu in het handvat zelf. Mogelijk heb ik teveel lijm er af geduwd bij het erop schuiven want het leek allemaal wel vast te zitten (na een hele nacht drogen) maar met een beetje kracht kwam het gewoon toch los.
Ik zal de binnenkant nog beter schoonmaken en opruwen. Het stuur is geheel schoon en met remmenreiniger ontvet. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 13 Aug. 2021, 21:36 Onderwerp: |
|
|
dunnere lijmlaag is in principe juist beter en sterker. maar bijna altijd is het de hechting die een probleem is.. vandaar ik vroeg aan welke kant het residu zit. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 14 Aug. 2021, 9:22 Onderwerp: |
|
|
ik gebruik al 40 jaar lang willekeurige lijm, maar net wat ik heb liggen,
bv bison kit of sec lijm, maar zet daarna het handvat wel extra vast met
3 stukjes ijzerdraad ( een hoop handvatten hebben daarvoor zelfs sleufjes zitten)
Knoopje goed in het rubber drukken zodat het niet je hand(schoen) kan beschadigen.
Voor de looks laat ik het knoopje altijd aan de onderkant uitkomen.
Heb in die 40 jaar tijd zelden last gehad van een los rubber  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 14 Aug. 2021, 14:14 Onderwerp: |
|
|
ja das een goeie daan: vooral die eerste helpt veel, want de lijm laat natuurlijk niet vaak op het vlak los, maar je kunt het wel vanaf de rand losscheuren _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Pharz
|
Geplaatst: Za, 14 Aug. 2021, 21:56 Onderwerp: |
|
|
Nou hij zit vast hoor.
De grip glue is trouwens ordinaire secondenlijm dus ik had mezelf aardig wat kunnen besparen  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2021, 8:20 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Ja seconden lijm heb ik ook geprobeerd en had ik juist vrij slecht eervaringen mee: t is te hard en breekt toch weer los: maar dat ga je zien: die verwarmde handvatten zijn wel harder dan de standaard rubbers
de Bison -industrial is overigens wel erg goed, zeker als je die met activator gebruikt... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Pharz
|
Geplaatst: Di, 17 Aug. 2021, 21:20 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat ie hiervoor ool al met zo'n snellijm vast zat gezien de harde en dunne residu laag die op het stuur zat.
Ik weet niet wat fijner is, ik heb wel een klein tubetje in de toolrol gestopt mocht het onderweg weer los komen.
Kan altijd nog een keer nieuwe plaatsen maar zolang ze vast zitten en nog warm worden vind ik het zo best. |
|
Naar boven |
|
 |
|