Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1501 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 9:24 Onderwerp: Onderzoek naar olieverbruik van motorblok? |
|
|
De KTM - 114.000km - backfirede al een jaar of twee teveel om goed te zijn. (zie enkele andere onafgeronde topics daarover) Het viel het meest op als je rustig reed - constante snelheid aan zo'n 4000 toeren en het gashendel dus nauwelijks open staat, mee met het verkeer dus - en dan gewoon het gas wat toedraaide, om je snelheid wat bij te regelen dus. Eerst werd gedacht aan een lek in de inlaatzijde, of een lek in de uitlaatzijde. Maar deze winter heb ik dat grondig onderzocht en mijn conclusie is: er is geen lek, nergens. Of ja, misschien lekt er wat lucht binnen in de carbs via de asjes van de gaskleppen....
Het kon echter ook zijn dat ie onder de 4000 toeren gewoon veel te rijk stond. Daarom heb ik de motor op de testbank laten zetten. Ik moet de motor nog ophalen en heb dus enkel al wat telefonische info gekregen. De boodschap was kort: het motorblok verbrandt veel olie. Er bleek - bij die constante gasstand - echt veel blauwe rook uit de uitlaat te komen. En in zijn afgesloten testbankruimte viel dat natuurlijk meteen hard op. Of ik dat al gezien had? (neen want ik zit onder het rijden niet achterstevoren op de moto). En het oliepeil van zo'n KTM laat zich natuurlijk moeilijk bepalen, dat weten we allemaal. Kortom, nee het verbaast me niet dat de KTM bij deze kmstand olie verbruikt en neen ik weet niet hoeveel want ik heb daar nog nooit op gelet.
Wat ik nu graag zou weten: zijn er methodes waarmee je kan onderzoeken in welke mate een blok intern versleten is en waarmee bepaald kan worden langs welke weg de olie verdwijnt en in de verbrandingsruimte terecht komt? Welke zijn de zwakke punten bij dit motorblok? De kleppengeleiders dacht ik? Moet de motor daarvoor open gegooid worden, cylinders en zuigers inbegrepen? Of kan je al uit een compressietest bepaalde conclusies trekken? En stel dat een revisie de oplossing is: hoe ver gaan we daar dan in, gezien de km-stand?
Best grappig - en ook wat zielig - trouwens: de reactie van mijn vrouw was "ha, dan ga je daar dan toch niet teveel kosten aan doen en die verkopen?" Zo zie je maar, dan ben je 25 jaar bij elkaar en dan denk je elkaar te te kennen en dan komen ze toch met zo'n cliché reactie af.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 547
|
Geplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 10:09 Onderwerp: |
|
|
Het is een combinatie van allerlei zaken wat kan bepalen of er iets aan de hand is.
Als eerste moet je zeker weten hoeveel olie de motor verbruikt. Een beetje verbruik hoeft niet perse slecht te zijn. De algemene regel is 1 liter op 1000km, maar ktm (igv de LC8) geeft aan 0,6 liter per 1000km.
Welke kleur rook? Dus blauw of witte rook, olie of benzine.
Gebruik je de juiste olie? 10W50 hoort er volgens de boeken in, een iets dunnere olie kan ook tot ietsje meer olie verbruik leiden maar niet zoveel zodat het in de buurt van die verbruikslimiet kan komen.
Weet je zeker dat die carterventilatie seal nog goed is? Als die lek is kan er via de carterventilatie olie in je luchtfilterbak komen en dus in de cilinders, kan meen ik ook slecht lopen van de motor veroorzaken.
Verder kun je nog een compressietest en cilinder lektest doen om te kijken of de zuigerveren en kleppen nog goed afdichten.
En wanneer rookt de motor? Constant, met optrekken of gas dicht?
Met al deze info kun je een beetje een beeld krijgen wat er aan de hand is en of er überhaupt wat aan de hand is. Een beetje olieverbruik is echt niet slecht voor zo’n blok met meer dan een ton op de teller. Is er wel wat aan de hand kun je 3 dingen kiezen, motor verpatsen en je vrouw tevreden houden, ander 2e hands blok of blok laten reviseren. Dat laatste gaat geheid erg duur uitpakken, je bent zo een paar duizend € verder.
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1501 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 10:24 Onderwerp: |
|
|
- Het zou om blauwe rook gaan.
- Alle 5000km wissel ik de olie, en dat is half syntheet 10W40.
- Ik ga vanaf nu na elke rit zo nauwkeurig mogelijk het olieniveau proberen te bepalen. Kwestie van een beter beeld te krijgen van het echte olieverbruik. Aangezien ik maar zo'n 5000km per jaar doe, gaat het wel een paar maandjes duren eer ik 1000km verder ben.
- carterventilatieseal? Nooit van gehoord. Moet ik even opzoeken.
- lektests. Best even een afspraak maken bij een KTM dealer dan.
- Vrouw tevreden houden? Daar komt behoorlijk wat "fuzzy logic" en wichelroederij bij te pas, en dan gaat het meestal nog fout. Dus daar ga ik geen extra inspanningen voor doen.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 10:25 Onderwerp: |
|
|
Compressietest zegt wel iets maar als je bijvoorbeeld een lage compressie hebt op bijvoorbeeld de achterste cilinder moet je alsnog uitzoeken wat dit veroorzaakt. Kunnen kleppen zijn, kunnen zuigerveren zijn.
Afhankelijk van wat je er mee wil in de toekomst zou ik (omdat het leuk is en je weet wat je daarna hebt) het blok eruit halen. Op de werkbank, open halen, werkplaatshandboek erbij en sleutelen maar.
Koppen kan je wegbrengen om te laten meten en eventueel werk aan laten doen.
Of inderdaad gewoon blijven rijden als het olieverbuik meevalt zoals TooBig aangeeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 10:29 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | - Het zou om blauwe rook gaan.
- Alle 5000km wissel ik de olie, en dat is half syntheet 10W40.
- Ik ga vanaf nu na elke rit zo nauwkeurig mogelijk het olieniveau proberen te bepalen. Kwestie van een beter beeld te krijgen van het echte olieverbruik. Aangezien ik maar zo'n 5000km per jaar doe, gaat het wel een paar maandjes duren eer ik 1000km verder ben.
- carterventilatieseal? Nooit van gehoord. Moet ik even opzoeken.
- lektests. Best even een afspraak maken bij een KTM dealer dan.
- Vrouw tevreden houden? Daar komt behoorlijk wat "fuzzy logic" en wichelroederij bij te pas, en dan gaat het meestal nog fout. Dus daar ga ik geen extra inspanningen voor doen. |
Half syntheet 10W40 wordt het blok denk ik niet vrolijk van als er standaard 10w50 vol syntheet is voorgeschreven.
Ik heb hem nu rond dezelfde km-stand en ben overgeschakeld naar 10w60 om het blok wat te helpen. Ook maar ergens gehoord hoor, loopt wel hoorbaar een stuk rustiger. Minder mechanisch lawaai.
Ik rij dan ook minstens 20.000 per jaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1501 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 11:25 Onderwerp: |
|
|
Er gaat al minstens 12 jaar en 100.000km half syntheet in. Als er één slecht idee is, dan is het nu overschakelen naar volsyntheet. Dat soort olie reinigt véél harder en het zou zomaar kunnen dat het blok dan écht zwaar begint te zuipen. Zuigers en cylinderwanden zijn nu immers "gewoon" aan koolafzettingen. Als die verdwijnen zullen de spelingen plots veel groter worden en vliegt de olie erdoor. Heb ik ooit meegemaakt met mijn VFR trouwens.
Maar je hoort inderdaad dat het blok na een paar duizend kms méér lawaai maakt, daarom ook dat ik de olie om de 5000km wissel, en niet wacht tot de 7500km die normaal is.
Maar dank voor je opmerkingen!
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1501 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 11:27 Onderwerp: |
|
|
Jww schreef: | Afhankelijk van wat je er mee wil in de toekomst |
Ik wil de moto behouden en berijden tot ik 'm niet meer van de zijnstandaard krijg. 'k heb nog nooit een moto gehad die zo exact doet wat ik denk.
En de 1290R is ten eerste nog te duur en ten tweede er zou een ferme verlagingskit op moeten. Plus als die omvalt heb je een pak meer kosten dan als een 950 omvalt.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 15:28 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Er gaat al minstens 12 jaar en 100.000km half syntheet in. Als er één slecht idee is, dan is het nu overschakelen naar volsyntheet. Dat soort olie reinigt véél harder en het zou zomaar kunnen dat het blok dan écht zwaar begint te zuipen. Zuigers en cylinderwanden zijn nu immers "gewoon" aan koolafzettingen. Als die verdwijnen zullen de spelingen plots veel groter worden en vliegt de olie erdoor. Heb ik ooit meegemaakt met mijn VFR trouwens.
Maar je hoort inderdaad dat het blok na een paar duizend kms méér lawaai maakt, daarom ook dat ik de olie om de 5000km wissel, en niet wacht tot de 7500km die normaal is.
Maar dank voor je opmerkingen! |
Ik ben zeker geen kenner en heb geen idee of dat een slecht idee is. Ik ben wel benieuwd waarom er dan bewust al 12 jaar olie in gaat wat niet voorgeschreven is. Hopelijk kan iemand met meer kennis er iets nuttigs over zeggen maar zou het probleem niet gewoon de viscositeit van 40 zijn die dan te dun is? Kan me voorstellen dat er dan meer “verbrand” wordt?
En als je hem niet weg gaat doen, open trekken en alles gelijk maar aanpakken dan ben je in principe klaar daarna.
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6733 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 18:42 Onderwerp: |
|
|
mmm voordat een blok echt slechter loopt omdat ie te veel olie verbruikt (of zelfs op de olie gaat lopen..) moet het wel erg veel zijn hoor.
Ik heb vroeger wel motoren gehad die richting 1-1000 liepen, en dan had je daar nog weinig last van.
ergo.. ik geloof de tuner nog niet zo direct (maar ik geloof weinig mensen zonder data )
een testbank zonder afzuiging?? serieus? dan lijkt me het geen serieuze tuner.... Motor heeft koeling nodig (FAN) en afzuiging aan de uitlaat anders mag je die ruimte niet meer in!
dus:
- hoeveel olieverbruik is het echt? 1 liter op die 5000 merk je echt wel.. als je dan niet buivult zit je zwaar onder pijl.
- Is het meer dan 1:2000 -> Je kunt ook eens kijken waar het dan blijft: Via de carter ventillatie kan wel echt een probleem zijn (omdat het in 1 carb uitkomt).. maar ook makkelijk te detecteren en te verhelpen
- is het minder.. dan geloof ik het verhaal niet zo.
ps.: Lekken langs de gasklepas is wel een 950-probleempje idd, en maakt het moeilijk om het constant-gas rijden bij kleine gas opening fatsoenlijk te krijgen.
lek in de uitlaat geeft je ploffen, geen backfire
Backfire komt door idd veel valse lucht (slecht mengsel) in de inlaat of foute ontsteking of kleptiming!
Beetje backfire bij snel gas terugdraaien is normaal voor de 950. inherent aan carbs.
mbt olie verhaal: Daar wil ik het eigenlijk helemaal niet over hebben: Er bestaat geen slechte olie.. en die viscositeit is niet zo veel anders. een 10w40 maakt die motor echt niet stuk. Je verbuik bij hete motor zou wel wat hoger kunnen zijn. Het is geen enkel probleem om op een andere olie over te stappen . Half-sytheen 5/10-W50 is prima (en was lang voorgeschreven) Van half naar vol syntheet mag altijd.
motoren gaan stuk aan gebrek aan olie.. en zwaar vervuilde olie, niet aan 'het foute merk' of een klein verschil in grade bij normale omstandigheden.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1501 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2021, 9:33 Onderwerp: |
|
|
- geen idee of er afzuiging is. Ik ben nog niet in hun tuning ruimte geweest. Maar ze doen al een aantal jaar mee met het FIM EWC dus ze zullen wel iets weten van tuning.
- het echte olieverbruik: dat bepalen is dus mijn missie voor dit jaar.
- misschien verwar ik backfire met ploffen. Is backfire zo'n gigantisch luide BANG waarvan de ramen in de huizen rammelen? Iets dat je vooral hoort bij moto's met een open uitlaat? Als het dat is, dan is het niet dat wat ik hoor. Maar ik hoor toch een duidelijk verschil qua decibels: onder de 4000 knalt het luider. Misschien moet ik mijn smartphone eens achter op de moto bevestigen en het geluid opnemen.
- dat extra knallen gebeurt bij heel zachtjes een béétje toedraaien van de bijna gesloten gashendel, dus terwijl ik aan 40-50km/u braafjes de auto's volg en wat op de motor afrem.
Wat overstappen van mineraal/half-syntheet naar volsyntheet betreft: de koolstofafzettingen die in de loop der kilometers door de minerale of half-syntheet olie afgezet zijn op de cylinderwand, segmenten etc vormt een miniskuul laagje en helpt goed afdichten. Als je daar de zeer sterk reinigende volsyntheet op loslaat dan wordt heel het motorblok intern opgekuisd en het zou niet de eerste keer zijn dat een oud blok plots meer olie begint te verbruiken. Ik herhaal: zelf meegemaakt met mijn ouwe VFR. En ook al over gelezen in enkele motorboekjes. Dus ik geef je gelijk dat er geen slechte olie bestaat, maar bij oude motorblokken hou je je best aan de olie die er al vele jaren in gaat.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1501 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2021, 21:45 Onderwerp: |
|
|
TooBigTooHeavy schreef: |
Weet je zeker dat die carterventilatie seal nog goed is? Als die lek is kan er via de carterventilatie olie in je luchtfilterbak komen en dus in de cilinders, kan meen ik ook slecht lopen van de motor veroorzaken. |
Carterventilatieseal?
De ventilatie vertrekt toch linksonder op je motorblok en eindigt bovenop de luchtfilterkast, vlak boven een inlaatkelk?
Waar ergens zit daar een seal?
edit: kwartiertje moeten zoeken toch. Zit onder "ignition", om onduidelijke reden.
60030090000
BACK-PRESSURE VALVE CPL.
Zou dus in de "crank vent hose" moeten zitten bij zo'n 2005.
Weer iets bijgeleerd.
Zal ik effe checken. Maar niet vandaag.
edit2: vandaag een uurtje of twee lekker in het zonnetje gezeten. Motorfiets op middenbok gezet. Motor effe uit. Opstarten zonder gas te geven. Minuutje laten draaien, motor weer uit en oliepeil met ingeschroefde stok gemeten. Bleek het peil een cm te hoog te staan. Da's een goed begin. Dus eruit gezogen totdat het peil op max staat. Vanaf nu ga ik het na elk rit meten.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 547
|
Geplaatst: Ma, 1 Mrt. 2021, 9:53 Onderwerp: |
|
|
Als er elke keer teveel olie in zit kun je ‘t gaan verkopen .
Wat betreft die seal, dat nummer wat je hierboven opnoemt is de terugslagklep, maar die wordt niet bedoeld.
Zie plaatjes onder ter verduidelijking. Die keerring (onderdeel nummer 0760122050) zit in de dynamodeksel aan de linkerkant, vandaar ook de link met ignition. Als je er een nieuwe in hebt gezet (of eigenlijk altijd als je dat deksel terugplaatst), moet je dat deksel altijd erg voorzichtig terugzetten, omdat dat sealtje over de balansas heen schuift en makkelijk beschadigd. Als die keerring dus lekt kan er olie vanachter het dynamodeksel in de carterventilatie komen en komt via die slangen bovenop de airbox uit. Meestal valt dat behoorlijk goed op, omdat het luchtfilter dan ter hoogte van de voorste TB erg vies is van de olie.
Dus de korte versie van dit hele epistel, haal even je luchtfilterhuis los en check voor teveel olie op het luchtfilter .
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
223.58 KB |
Weergegeven: |
248 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
398.01 KB |
Weergegeven: |
253 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
485.09 KB |
Weergegeven: |
249 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1501 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 1 Mrt. 2021, 13:41 Onderwerp: |
|
|
Dat er teveel olie opzit is omdat ik er bij het laatste onderhoud (vele maanden geleden in tijd, maar niet in kms) duidelijk teveel heb opgedaan.
okeeeeeeeee
dank u voor de zeer mooie uitleg !
Nee, ik kan bevestigen dat er in al die - vele - jaren nog nooit veel prut op mijn luchtfilter gevallen is. Dus ik ben er vrij zeker van dat die seal heel braaf op zijn plaats zit. Maar ik zal die snorkel eens losmaken en er een sokje aan breien, en zien hoe de KTM daarop reageert.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1501 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 23 Apr. 2021, 10:28 Onderwerp: |
|
|
Bon, 1300km gereden nadat ik het oliepeil had aangevuld tot max. Ik heb 300cc toegevoegd om het weer op max te krijgen. Is 230cc op 1000km. Valt toch erg goed mee voor zjin 115.000km.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6733 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 25 Apr. 2021, 7:40 Onderwerp: |
|
|
het is heel moeilijk om exact op de 100cc te meten... (als de motor 1mm scheef staat heb je al 100cc verschil door die brede olietank). Ook is het nooit 100% zeker dat alle olie gelijk geretourneerd is de tank en er niet nog iets meer in het blok zit.
1:5000 olie is een beetje veel maar niet schokkend. Het wisselde erg per blok in de jaren 2003-2005.
Je kunt verder zoeken maar als het niet erger wordt zou ik het gewoon zo laten, en blijven meten/noter wat je bijvult.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|