| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp | 
	
	
		| Auteur | Bericht | 
	
		| Muug 
 
  
 Geregistreerd op: 11-6-2012
 Berichten: 1645
 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 10:58    Onderwerp: TPS bij 950 - weer wat bijgeleerd |     |  
				| 
 |  
				| Best grappig, 
 ik heb die 950 al 100.000km en pas gisteren leerde ik iets nieuws over de TPS van een 950:
 - dat je moet meten tussen blauw en zwart, en niet tussen geel en zwart zoals in het handboek staat
 - dat de procedure zoals ze in het handboek staat totaal fout is en dat er weerstanden gemeten moeten worden ipv voltages (een topic van Dr.Bean)
 - dat de TPS op een 950 totaal zinloos is als de EPC eraf gehaald is. (een andere topic van Dr.Bean)
 
 In plaats van hem af te stellen, ga ik hem dus gewoon loskoppelen.
  _________________
 Leap, and the net will appear.
 Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 139.000 km and still counting.
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| StevenD 
 
  
 Geregistreerd op: 11-4-2005
 Berichten: 2739
 Woonplaats: Amsterdam
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 13:17    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Muug, daar zijn de meningen inmiddels wat op verdeeld. Ivm. De 3d ontstekingsmap heeft de tps well degelijk een functie en heb ik deze ondertussen bij mijn nieuwe 950 ook wél laten zitten. _________________
 Go!!!!!!
 Ready to race - the adventure collector.
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| LLaight 
 
  
 Geregistreerd op: 15-5-2020
 Berichten: 35
 Woonplaats: Roosendaal
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 13:21    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Lees her en der toch wel tegenstrijdige berichten over de TPS - EPC combinatie. Topic van Bean waar je aan refereert stamt volgens mij uit 2005, wellicht dat er inmiddels nieuwe inzichten zijn? Ben benieuwd aangezien ik zelf ook nog wat afstel werkzaamheden aan mijn 950S uit 2003 ga doen binnenkort _________________
 Gas is alles
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| LLaight 
 
  
 Geregistreerd op: 15-5-2020
 Berichten: 35
 Woonplaats: Roosendaal
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 13:23    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | StevenD schreef: |  	  | Muug, daar zijn de meningen inmiddels wat op verdeeld. Ivm. De 3d ontstekingsmap heeft de tps well degelijk een functie en heb ik deze ondertussen bij mijn nieuwe 950 ook wél laten zitten. | 
 
 Precies dit
  _________________
 Gas is alles
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Muug 
 
  
 Geregistreerd op: 11-6-2012
 Berichten: 1645
 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 15:04    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | StevenD schreef: |  	  | Muug, daar zijn de meningen inmiddels wat op verdeeld. Ivm. De 3d ontstekingsmap heeft de tps well degelijk een functie en heb ik deze ondertussen bij mijn nieuwe 950 ook wél laten zitten. | 
 
 OK! AHA ! Goed dan laat ik hem zitten.
   
 Maar is deze meetmethode van Dr.Bean - uit 2005 - dan ook verouderd?
 http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=180&highlight=tps
 _________________
 Leap, and the net will appear.
 Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 139.000 km and still counting.
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Booom 
 
 
 Geregistreerd op: 6-1-2008
 Berichten: 228
 Woonplaats: IJsselstein
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 21:13    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|   hier ook de carb uitgebouwd om kleppen te checken. epc en sas verwijderd.
 TPS is me nog onduidelijk en ben benieuwd hoe te handelen bij afstellen.
 Tips welkom
 Manual wel of niet hanteren? weerstand of volt meten
   Ben meer van boutje moertje, meet methode dr-bean gelezen
 _________________
 Grt Marc
 lc8 adventure 2004
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 7 Okt. 2020, 22:37    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| De TPS is in ieder geval nodig voor het EPC. 
 Of de TPS idd ook invloed heeft op de ontstekingsmap zou ik niet willen beweren of ontkennen: Dan zou ik het een keer moeten nameten.
 (lastig want dan zou je verschillende gas toerental condities moeten creeren.. iets wat zonder test-bank lastig is)
 
 Destijds heb ik gedacht van niet... en hem van mijn 950 afgesloopt (en nooit meer teruggebouwd). Ik heb geen verschil be merkt, en de motor heeft er ook nooit een krimp om gegeven.
 
 Maar het kan.. en als het er is is het waarschijnlijk een kleine correctie op de ontseking (die je waarschijnlijk meestal niet bemerkt idd)....
 _________________
 Dr_Bean
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| GezwindeSpoed 
 
  
 Geregistreerd op: 7-7-2015
 Berichten: 448
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 8 Okt. 2020, 10:46    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Vorig jaar kreeg ik mn motor niet lekker afgesteld, vooral oppakken vanaf lage toerentallen ging haperig. Toen heb ik eens naar de TPS gekeken en dat maaktje (bij mij) het verschil. Daarna nog eens getest met en zonder afgekoppelde TPS, met liep ie mooi, zonder erg slecht oppakken. Dus mijn conclusie is dat ie wel degelijk wat doet, waarschijnlijk veel als je afstelling op het randje zit. _________________
 NC750X
 300EXC TPI
 950SE
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Muug 
 
  
 Geregistreerd op: 11-6-2012
 Berichten: 1645
 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 8 Okt. 2020, 11:41    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| ok hij zit erop, dan laat ik 'm erop.
 Ik zal gewoon de standaardprocedure van de voltages gebruiken.
 _________________
 Leap, and the net will appear.
 Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 139.000 km and still counting.
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 8 Okt. 2020, 12:21    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | GezwindeSpoed schreef: |  	  | Vorig jaar kreeg ik mn motor niet lekker afgesteld, vooral oppakken vanaf lage toerentallen ging haperig. Toen heb ik eens naar de TPS gekeken en dat maaktje (bij mij) het verschil. Daarna nog eens getest met en zonder afgekoppelde TPS, met liep ie mooi, zonder erg slecht oppakken. Dus mijn conclusie is dat ie wel degelijk wat doet, waarschijnlijk veel als je afstelling op het randje zit. | 
 
 ja dat suggereert zeker dat ie weldegelijk invloed heeft.
 
 Ik ben sowieso zelf niet zo gevoelig voor het óppakken'van de motor.. ik jenk het gas open en dan moet ie het doen
  _________________
 Dr_Bean
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Muug 
 
  
 Geregistreerd op: 11-6-2012
 Berichten: 1645
 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 8 Okt. 2020, 14:32    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | Dr_Bean schreef: |  	  | Ik ben sowieso zelf niet zo gevoelig voor het óppakken'van de motor.. ik jenk het gas open en dan moet ie het doen  | 
 Lol, voor filerijders daarentegen is dat heel belangrijk.
  _________________
 Leap, and the net will appear.
 Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 139.000 km and still counting.
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		|  |