Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Appelsientjes
Geregistreerd op: 14-2-2020 Berichten: 8 Woonplaats: Alkmaar
|
Geplaatst: Ma, 27 Apr. 2020, 17:50 Onderwerp: Stotteren/bokken lage toeren |
|
|
dag fijne forumleden.
omdat de sm geen bekende recente historie heeft, is er toch wat aandacht nodig.
als ik in lage toeren rij stottert en bokt hij best wel erg, waardoor normaal de wijk uit rijden alleen kan door vrij hoog in ze 1 te rijden. (met kabaal)
Nu gaat 1 deze dagen de tank er af om de sas/epc te doen, en dan meteen de bougies vervangen en carb even schoon.
Is er nog iets wat dit zou kunnen veroorzaken waar ik naar kan kijken ??
kleppen stellen? hij loopt verder wel prima stationair etc.
Ketting en tandwielen zijn al onlangs vervangen
excuses als dit al ergens besproken is maar met de zoekfunctie kwam ik er toch niet helemaal uit
groetjes Dodge |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6752 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 27 Apr. 2020, 22:27 Onderwerp: |
|
|
Ja das altijd heel moeilijk: Wat de ene als stottreren omschijft of bokkig rijden, vind de ander heel normaal. De 950 is geen motor die graag 2500 toeren door het drop tokkelt... dat blijft zo. maar echt stotteren hoort niet.
Bij ontsteking valt de motor echt helemaal weg, vaak met ploffen/knallen in de uitlaat: echt stotteren, niet een beetje bokkig...
ontsteking, kan van alles zijn: Vervuiling, losse zittende bougiekap, gebroken bougie. een van de interlocks (bijv. zijstandaard/koppelingschakelaar)
beetje bokkig rijden (beetje inhouden en zo, maar niet echt wegvallen) moet je meestal meer in de brandstof/afstelling zoeken. Daarvoor zorg je het best dat eerst alles schoon is (carbs schoon, evt busje reiniger bij de brandstof), een goede service gedaan is (luchtfilter schoon, olie schoon, kleppen gesteld) en dat alles in orde is, choke goed terugkomt, brandstofpomp niet hapert . Dan carbs synchroon zetten, en afstelling nakijken (staan de naalden nog standaard of is er al aan de afstelling geprutst.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Appelsientjes
Geregistreerd op: 14-2-2020 Berichten: 8 Woonplaats: Alkmaar
|
Geplaatst: Di, 28 Apr. 2020, 7:10 Onderwerp: |
|
|
Thnx! Omdat er al 46000 op staat, en qua historie al 8 jaar niks bekend is ga ik 'm sowieso wat liefde geven!
Er zitten akras onder, kan het ook zijn dat er geen aangepaste mapping in is geladen of heeft dat niet zoveel effect? |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2689 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 28 Apr. 2020, 7:21 Onderwerp: |
|
|
Gaat het nu om een 950 of 990? Je hebt het over zowel carbs als mapping, day is behoorlijk conflicterend. Maar agreed dat het veel eerder brandstof afstelling is dan electronica.
Begin bij volledige onderhoudsbeurt inclusief kleppen stellen dan. Dat heeft wel degelijk effect. Balanceren en de afstelling controleren.
Soepele werking gaskachels ook belangrijk.
Een 990 blijft wat fel, een goed afgestelde 950 is onderin poeslief. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6752 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 28 Apr. 2020, 8:54 Onderwerp: |
|
|
goeie vraag.. 950 of 990..
omdat je SAS/EPC noemde nam ik aan dat het om een 950 ging.
maar goed, ook een 990 kan gewoon soepel lopen. Wat fel is wat anders dan niet soepel en stotteren.. dus blijft: moeilijk te interpreteren zonder het zelf te ervaren. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Appelsientjes
Geregistreerd op: 14-2-2020 Berichten: 8 Woonplaats: Alkmaar
|
Geplaatst: Di, 28 Apr. 2020, 9:31 Onderwerp: |
|
|
Oh natuurlijk, ja gaat om een 950... Collega met een adv 990 kwam hiermee maar gaat natuurlijk niet op voor dit verhaal!
Even niet aan gedacht
Bedankt voor de tips, ga een voor een beetje alles af, laat wel even weten nog wat het was! |
|
Naar boven |
|
|
|