lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Nogmaals oa Olie.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ATAK

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Sep. 2006, 14:13    Onderwerp: Nogmaals oa Olie. Reageer met quote

Ik ga op de lc8 met twee andere motorrijders een drie maanden tocht maken met als verste punt mongolie. Bij elkaar wordt dat dus ongeveer 20.000 km. Dat betekend dus ook olie verversen. Is dat op z'n reis echt wel nodig elke 7500 km? In Kasachstan is denk ik geen full synth. te vinden. Moet ik dus voor al die verversingen olie meenemen? Of toch gewoon de olie daar voorhanden? En kleppenstellen gewoon 20.000 km niet stellen? Luchtfilter? K&N is denk ik het makkelijkst. Wat een problemen he. En reserve onderdelen naast de slijtage parts? Banden: scorpions voor asfalt en deserts voor kasachstan/kirgisie en mongolie?

Ad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Sep. 2006, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Atak, jullie gaan een super reis maken hoor!

Ik zou met een goed onderhouden motor heen gaan, kleppen net gesteld, goede olie.
Halverwege dus op 10/12k km de olie verversen. je doe veel langere afstanden en minder koude starts dus het kan langer mee. K&N filter moet ok zijn, standaard verwacht ik ook geen problemen mee. tegen de 15000 is die misschien echt vol als hij een keer is uitgeblazen al.
Een reserve koppelings druk cylindertje is misschien wel een goeie om mee te nemen.
Ik denk dat ik zou kiezen voor MT21's om mee te nemen, maar een desert achter gaat weer iets langer mee misschien, zelf nog niet echt ervaring met die afstanden.
Aan de lc8 heb je in ieder geval een geweldige reis motor voor dit soort trip's laugh

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
alexopreis

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Sep. 2006, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Toffe trip !

Ik zou klepstelplaatjes meenemen. Kosten slechts 4 euro/stuk en elke keer als ik kijk is er wel iets te stellen, dus zeker binnen 20Mm. Komt bij de LC8 volgens het werkplaatshandboek iets precieser dan bij de gemiddelde motor; je hebt volgens mij minder reserve.
Ik bedoel, bij mijn exBMW en mijn TLR kan ik altijd kiezen tussen 2 plaatjes, bij KTM is er altijd maar 1 goed. Je kunt dus niet uit voorzorg de ruimste monteren.

Op het travelmaniacs-weekend was iemand met een LC4 en die was in de hoofdstad van Mongolie een KTM-werkplaatsje tegengekomen. Die hebben misschien wel olie. Kun je niet iets slims bedenken en de laatste motorwinkel voor Niemandsland gebruiken voor een oliewissel ed ?

De wegen in Mongolie zagen er niet superwild uit op de presentatie, dus misschien kun je met Scorpions alles doen. Of met Continental TKC80 (meer grip op asfalt). Volgens mij regent het wel 'ns. En sinds ik iedereen in Marocco heb zien glibberen met noppies op asfalt ben ik wat huiverig voor noppies op asfalt.

StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Sep. 2006, 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Alex, hoeveel km's staan er onder tussen op? Ik heb in 20000 km nog niet een klep hoeven stellen?
Lijkt me toch wel prettig om daar wat marge te hebben boven op de scorp's en met de MT21 valt er op asfalt ook zeeer fatsoenlijk te rijden, ook als het natter is hoor. Maar qua slijtage zitten de scorps weer boven aan. Mt21voor, scorp achter? Smile

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Sep. 2006, 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ad,

voor 20tkm zou ik:

- van tevoren een grote beurt doen, inclusief nieuw luchtfilter en klepstellen.
- halverwege de reis een kleine beurt doen: oliewissel en een filtertje (filtertje kan je makkelijk meenemen en heb je ook nodig als je bijv je motor eenkeer in het water verzuipt smiley bij een rivierdoorwading )
- bij de kleine beurt het luchtfilter uitblazen met perslucht (bij iedere autogarage, ook in de rimboe)
- Geen speciale olie meenemen: In de grote hoofdsteden is altijd wel olie te vinden. Een halfsyntheet is goed genoeg.
- geen kleppen stellen: normale interval is 1x per 15000.

De belasting bij reiskilometers is veeeel lager dan bij normaal gebruik, dus iets lagere intervallen kan geen kwaad lijkt me. zo veel langer is het ook niet eens.

Een andere optie is altijd nog: Iets op laten sturen (naar een postdepot of bekende) om halverwege je reis te gebruiken. Je zou bijv kunnen denken aan een band + olie + filterset.

Ketting en tandwielen: neem een DID ZVM versie, die is net iets zwaarder dan de originele en zal denk ik bij reisomstandigheden best 20000km mee gaan (oiler erop!).

Alles hangt er natuurlijk wel van af of jullie veel zwaar offroad (modder/zeer veel stof/los zand) gaan rijden of gewoon verharde gravelwegen.

grts

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: