lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Schoonmaken Na Offroad

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Cafe berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 892
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Di, 5 Sep. 2006, 21:40    Onderwerp: Schoonmaken Na Offroad Reageer met quote

Ik ben vandaag maar eens een lang stuk offroad wezen rijden. Heerlijk, maar het schoonmaken is nog een probleem. Wat maken jullie allemaal open en kijken jullie na? Nu zette ik hem weg en zag dat boven de radiators nog hele bonken aarde en zand zaten. Wat smeren jullie behalve de ketting na een flinke rit?

Ad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Kappa



Geregistreerd op: 24-4-2006
Berichten: 162
Woonplaats: Haalderen

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Sep. 2006, 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

De LC8 gebruik ik met mate off road. De EXC weer wat meer. Maar in alle gevallen doe ik:

- schoonmaken met hoge druk spuit (De EXC strip ik leg ik plat op de grond). Vergeet vooral de remklauwen niet.
- bij drogen alles bekijken boutjes, frame, hendels, remmen, (remblokjes slijten nogal in de bagger, bij de laatste Enclave rit een nieuw setje achter remblokken op de EXC tot op het metaal versleten)
- ketting checken en smeren
- de boel inspuiten met siliconespray/WD40 of wat je er ook maar voor gebruikt.
- banden checken op spijkers

Op naar de volgende rit.

_________________
Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
G-Spot



Geregistreerd op: 18-7-2006
Berichten: 135
Woonplaats: Huizen

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Sep. 2006, 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

kiss Ik laat het doen


_________________
Nieuwe CV-ketel nodig ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6733
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Sep. 2006, 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe soortgelijk aan wat Erik doet, alleen schoonmaken doe ik anders:

Omdat een hogedrukspuit eigenlik maar weinig water levert, spuit je snel het vuil van de ene plek naar de andere en gaat het niet echt weg... daarom:

* Spoel ik eerst de motor af met een gewone tuinslag (brandslang is nog beter als je die beschikbaar hebt... nog meer water!), evt was ik de lakdelen effe met een spons en sopje na.
Voor tussentijdse schoonmaak is dit genoeg, er blijft echter wel wat grauw-sluier achter van vettige modder... dat ziet er minder mooi uit. Ook vet met zand (van de ketting) gaat niet weg.

* Bij grondige schoonmaak (voor service etc): spuit ik na de eerste wasbeurt de motor in met motorreiniger (Polo, Dasty van de Wibra werkt ook goed). Na 10 minuutjes spuit ik de motor met de drukreiniger af => echt blinkend schoon.
Ook de radiator spuit ik door met de drukreiniger. PS: die alternatieve radiatorbescherming van KTM (zwart alu) houdt veel minder kleiklonten vast.

Nu moet je iig:
- Ketting inolien, thuis gooi ik er gewoon wat kettingzaagolie op.
(Voor onderweg heb ik een scottoiler waar dezelfde olie in gaat)
- draaipuntjes smeren (voetsteunen, schakelpedaal, handels etc): WD40 doet het prima en maakt ook nog schoon. Teflonspray is ook goed.
- Lakwerk evt licht poetsen met siliconenspray => plakt het vuil de volgende keer minder sterk.
- Effe warmdraaien, klein stukkie rijden en de remmen warmremmen zodat het ergste water overal uit is.
-PS: contactslot verzameld snel vuil: let op dat het klepje goed dicht blijft gaan. Smeren met WD40 gaat maar trekt bij droge omstandigheden ook weer stof aan. Dry-lube (droge kettingspray) werkt het beste tot nu toe.
- remblokken (vooral achter nakijken/vernieuwen). bij het vernieuwen effe de zuigertjes wat naar buiten drukken en schoonmaken/insprayen met teflon.

Remklauw haal ik ook zo af en toe los: pennen smeren, zuigertjes schoonmaken etc. (zonder de vloeistof er uit te halen)
Vloeistof (zeker achter!) zo af en toe gewoon doorpompen: Omdat het zo weinig is wordt het snel vies en vochtig...

Ik zet de motor dan weg met alle klepjes open, roadbook open en meestal ook het zadel er af => kan alles lekker drogen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Cafe Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif