Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
ATAK
Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 892 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Di, 5 Sep. 2006, 21:40 Onderwerp: Schoonmaken Na Offroad |
|
|
Ik ben vandaag maar eens een lang stuk offroad wezen rijden. Heerlijk, maar het schoonmaken is nog een probleem. Wat maken jullie allemaal open en kijken jullie na? Nu zette ik hem weg en zag dat boven de radiators nog hele bonken aarde en zand zaten. Wat smeren jullie behalve de ketting na een flinke rit?
Ad |
|
Naar boven |
|
|
Kappa
Geregistreerd op: 24-4-2006 Berichten: 162 Woonplaats: Haalderen
|
Geplaatst: Wo, 6 Sep. 2006, 9:48 Onderwerp: |
|
|
De LC8 gebruik ik met mate off road. De EXC weer wat meer. Maar in alle gevallen doe ik:
- schoonmaken met hoge druk spuit (De EXC strip ik leg ik plat op de grond). Vergeet vooral de remklauwen niet.
- bij drogen alles bekijken boutjes, frame, hendels, remmen, (remblokjes slijten nogal in de bagger, bij de laatste Enclave rit een nieuw setje achter remblokken op de EXC tot op het metaal versleten)
- ketting checken en smeren
- de boel inspuiten met siliconespray/WD40 of wat je er ook maar voor gebruikt.
- banden checken op spijkers
Op naar de volgende rit. _________________ Erik
---------------
The ride is the reason. The destination the excuse. |
|
Naar boven |
|
|
G-Spot
Geregistreerd op: 18-7-2006 Berichten: 135 Woonplaats: Huizen
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6733 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 17 Sep. 2006, 16:15 Onderwerp: |
|
|
Ik doe soortgelijk aan wat Erik doet, alleen schoonmaken doe ik anders:
Omdat een hogedrukspuit eigenlik maar weinig water levert, spuit je snel het vuil van de ene plek naar de andere en gaat het niet echt weg... daarom:
* Spoel ik eerst de motor af met een gewone tuinslag (brandslang is nog beter als je die beschikbaar hebt... nog meer water!), evt was ik de lakdelen effe met een spons en sopje na.
Voor tussentijdse schoonmaak is dit genoeg, er blijft echter wel wat grauw-sluier achter van vettige modder... dat ziet er minder mooi uit. Ook vet met zand (van de ketting) gaat niet weg.
* Bij grondige schoonmaak (voor service etc): spuit ik na de eerste wasbeurt de motor in met motorreiniger (Polo, Dasty van de Wibra werkt ook goed). Na 10 minuutjes spuit ik de motor met de drukreiniger af => echt blinkend schoon.
Ook de radiator spuit ik door met de drukreiniger. PS: die alternatieve radiatorbescherming van KTM (zwart alu) houdt veel minder kleiklonten vast.
Nu moet je iig:
- Ketting inolien, thuis gooi ik er gewoon wat kettingzaagolie op.
(Voor onderweg heb ik een scottoiler waar dezelfde olie in gaat)
- draaipuntjes smeren (voetsteunen, schakelpedaal, handels etc): WD40 doet het prima en maakt ook nog schoon. Teflonspray is ook goed.
- Lakwerk evt licht poetsen met siliconenspray => plakt het vuil de volgende keer minder sterk.
- Effe warmdraaien, klein stukkie rijden en de remmen warmremmen zodat het ergste water overal uit is.
-PS: contactslot verzameld snel vuil: let op dat het klepje goed dicht blijft gaan. Smeren met WD40 gaat maar trekt bij droge omstandigheden ook weer stof aan. Dry-lube (droge kettingspray) werkt het beste tot nu toe.
- remblokken (vooral achter nakijken/vernieuwen). bij het vernieuwen effe de zuigertjes wat naar buiten drukken en schoonmaken/insprayen met teflon.
Remklauw haal ik ook zo af en toe los: pennen smeren, zuigertjes schoonmaken etc. (zonder de vloeistof er uit te halen)
Vloeistof (zeker achter!) zo af en toe gewoon doorpompen: Omdat het zo weinig is wordt het snel vies en vochtig...
Ik zet de motor dan weg met alle klepjes open, roadbook open en meestal ook het zadel er af => kan alles lekker drogen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|