lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Welke olie in de LC8 ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo.nl

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Mrt. 2005, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
En Theo, nog een 'fout':
Niet motor even laten draaien, uitzetten en dan op de bok, maar
op de bok (of vertikaal), even laten draaien en dan pijlen.

Als je hem namelijk op de zijstandaard laat staan draaien slurpt de dry-sump pomp het blok niet helemaal leeg en blijft er dus olie in het blok achter, die dus niet in de tank zit -> mogelijk meet je dan een te lage stand en vul je dus extra olie bij
(dit zou echter hooguit resulteren in iets te veel olie...)

Bedankt voor de tip, ....maar zo onervaren ben ik ook weer niet hoor met peilen.

Ik rij de motor gewoon netjes warm, of peil de olie als ik terug kom van een ritje, laat hem zelfs nooit te lang stationair warm draaien, en dan pas helmpje op, handschoentjes aan etc etc,...gewoon starten en direct rustig wegrijden !

Maar als ik wil peilen zet ik hem op de middenbok, of verticaal, laat hem nog even stationair draaien, dan pas uit, 2 minuutjes wachten, peilstok eruit, afvegen en er weer in, dan weer eruit draaien en het peil aflezen.

Alleen dacht ik eerst dat hij er niet ingedraait hoefde te worden,...that's all. (moets bij de H***a van mijn vrouw wel ! tongue3

Het olienivo is bij mij in iedergeval ietsje te hoog,...zeg maar 5 mm boven max, vertikaal gemeten niet op de middenbok.

Kan dat kleine beetje veel kwaad ?

Bij mijn Mille hadden ze een keer echt teveel olie erin gedaan na een beurtje, die hebben ze toen wat geleegd op mijn verzoek.

Kon verder géén kwaad zeiden ze,...lijkt mij eigenlijk wel,...teveel is teveel,...volgens mij moet het ergens heen, de druk neemt toch toe ??

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Mrt. 2005, 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

OK,
via forum moeilijk te zien hoeveel/weinig ervaring mensen hebben he uhoh2 uhoh

klein beetje te veel olie is niet erg
iets meer te veel en het komt in de luchtfilterbak boven de voorste carb uit en wordt gewoon opgegeten door de LC8 (alleen de carb wordt er vet van)
veel te veel en je luchtfilter wordt nat.

ps.: Mocht je ooit echt te veel erin hebben: Gewoon effe eruit hevelen met een stukje slang is de makkelijkste oplossing smiley

alexopreis

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Mei. 2006, 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dr Bean; wat voor 5W50 heb jij ? (merk, type) Dat klinkt wel als de ideale olie voor zomer en winter.

Ik rij nu Castrol R4 5W40, maar voel me er toch niet prettig bij, omdat een LC8 zo makkelijk warm wordt (ik heb overigens geen flauw idee hoe warm de olie van een LC8 wordt). Bij een ...W40-olie valt de oliedruk bij hogere temperaturen verder terug dan bij een ...W50-olie. En da's toch wel belangrijk bij een glijlager-motor.
De dunne olie bij kouwe start waardeer ik wel. Bij de zaakjes waar ik normaal kom, hebben ze echter alleen ...W40-olieën.
Dus die van jou lijkt me ideaal.

Humor; op de Castrol website wordt voor de 2003 en 2004 Castrol R4 aangeraden, en vanaf de 2005-modellen Motorex-olie. De Castrol-dealers kunnen geen Motorex leveren....

StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Mei. 2006, 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Motorex syntpower of crospower 10w50 lijkt me dan beter, 5w komt er bij mij niet in Smile
Ach de fabrieks olie is niet de duurste en 100% goed, dus ik hou het daar bij.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Mei. 2006, 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

alexopreis schreef:
Dr Bean; wat voor 5W50 heb jij ? (merk, type) Dat klinkt wel als de ideale olie voor zomer en winter.

Polo lipsrsealed2

Maar der zit nu weel 'dealerolie' in want hij heeft weer zijn officiele beurtje gehad

Theo.nl

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Aug. 2006, 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag ff motorolie laten verversen,...gevraagd of ze Motorex 10W50 volsynth. wilde gebruiken.,...dat heb ik er namelijk altijd in !

Standaard gebruiken ze geloof ik bij mijn dealer Valvoline 10W40 volsynth.

Ook nog even een litertje extra meegenomen, alleen wat schets mijn verbazing, het is weer een andere fles als dat ik normaal heb.

Ik heb nu erin 10W50 Cross power 4T, en normaal wat wordt voorgeschreven is Powersynth 10W50.

Het heeft allebei dezelfde spezificatie: JASO MA API SG A3,...dus ik heb het vermoeden dat het van binnen in de fles allemaal hetzelfde is.

Ik ben dus even gaan speuren bij Motorex op de website, en nu blijken ze daar ook nog een speciale 20W60 te hebben speciaal voor KTM motoren (speciaal voor rennmotoren -MX-SM-Rally-Enduro)

Daar valt de LC8 volgens mij ook weer onder.

Het maakt waarschijnlijk allemaal geen bal uit,...maar het blijft intressant wat nu het beste is voor je LC8 en je hem ook het beste wil geven,...zijn er weer diverse "Beste"te koop !...heeft alles een beetje tussen 10w40 en 20w60 in ! (grapje)

Wat ik wel geleerd heb van een echte "olieboer" uit de industrie met veel ervaring met motoren en testen etc., dat als je eenmaal een goed en voorgeschreven olie gebruikt in je motor, deze te blijven handhaven en niet teveel van merk en viscositeit te wisselen. komt de levensduur van het motorblok ten goede !

Misschien toch maar gewoon de Shell Advance erin 15W50 die Sommer adviseert voor de LC8! rolleyes4 dizzy2 rolleyes2

Laatst aangepast door Theo.nl op Za, 19 Aug. 2006, 20:21, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
alexopreis

BerichtGeplaatst: Za, 19 Aug. 2006, 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook weer toe aan een oliewissel. Nu heb ik die Motorex Powersynth, maar ik ben niet onder de indruk vd levensduur. Na 7500 km gaat de brommert stroever schakelen.

Ik reed eerst Castrol R4 5W40, maar dat lijkt me ivm de viscociteit toch niet meer zo'n goed idee, al bleef het wel langer goed dan de Motorex. Ik was Motul volsyntheet van plan, maar die Shell lijkt me ook wel OK.

Tsja, wat kunnen wij over dit soort dingen weten ?

Theo.nl

BerichtGeplaatst: Za, 19 Aug. 2006, 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik ben ook weer toe aan een oliewissel. Nu heb ik die Motorex Powersynth, maar ik ben niet onder de indruk vd levensduur. Na 7500 km gaat de brommert stroever schakelen.

Dat is intressant,....dat gevoel had ik dus ook,...alleen toen net de Cross Synth er vers in was gegaan. dozey

Misschien dat er bij de vorige beurt toch Valvoline 10W40 in is gegaan per ongeluk, want hij schakelde duidelijk soepeler voor de oliewissel.

Ik heb in het verleden een paar snelle auto's (Subaru GTT en WRX) gehad waar we regelmatig flink mee over de Nordsleife gingen,en circuitdagen deden, in die auto's had ik altijd de volsynth 10W40 300V Chrono van Motul.

Na iedere oliewissel liet ik van de oude olie een analyse maken, en was altijd benieuwd naar de resultaten, zeker door het stevige gebruik van de auto die verder ook dagelijks werd gebruikt voor woon-werk verkeer!

Eerste analyse was van de standaard olie van de dealer, die was toch duidelijk minder, auto moet natuurlijk eerst wat inlopen, dus wat meer slijtage delen inde olie, de 2e was van Castrol 10W60 Raceolie,...ook niet bijzonder de analyse,...daana de Motul, en toen was het goed en bleef het goed.

Ik kan helaas de analyse_rapporten etc. niet meer vinden ,.anders had ik wat "kreten" kunnen plaatsen waarop er werd getest en wat er dan werd aangetroffen.

Dit is de olie van mMotul voor Motoren: Motul 300V

De analyse werd gemaakt door een ned. vestiging van een amerikaanse grote olieboer, mijn flesje ging gewoon ff mee !

Als hij niet soepeler gaat schakelen , ...gaan we gewoon ff naar de dealer,...kunnen ze er ff naar gaan kijken ! wacko

Kappa

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Aug. 2006, 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het olie vraagstuk aan een vriend voorgelegd die bij Putoline werkt.
Hij heeft wel KTM's in de schuur staan maar geen LC8. Als hij dat zou hebben zou hij voor een volsyntheet 5W50 kiezen. Kan je het hele jaar mee uit de voeten.

Naar boven
koen warnar

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Aug. 2006, 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb 5w50 van putoline in mijn brommer, dit op advies van lemmens motorsport. Kan eigenlijk niet meer dan tevreden zijn daar het olie verbruik laag is (+/- 1Ltr./7a8000km). 1 ding valt mij wel op, als de motor erg warm word, alleen bij stationair toerental, dan wil wel eens het lampje van de oliedruk gaan branden. Ik denk zelf dat de olie dan te dun word en zou graag willen weten of ik dit kan verhelpen wat dikkere olie, bv 15w50.
koen warnar

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Aug. 2006, 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

even de slimmerikken voor zijn; er zit voldoende olie in!!!! laugh
Theo.nl

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Aug. 2006, 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

koen warnar schreef:
1 ding valt mij wel op, als de motor erg warm word, alleen bij stationair toerental, dan wil wel eens het lampje van de oliedruk gaan branden laugh

Heb ik ook,...alleen als ik de bergen in ga en op hoogte kom,...vaak geef ik hem dan ietsje meer toeren door aan het wieltje te draaien wat ergens bij je linker been bungelt boven de koppelingscylinder.

Als je dan later weer in het dal bent staat ie lekker stationair te loeien met net onder de 2000 toeren !

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Aug. 2006, 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

koen warnar schreef:
Ik heb 5w50 van putoline in mijn brommer, dit op advies van lemmens motorsport. Kan eigenlijk niet meer dan tevreden zijn daar het olie verbruik laag is (+/- 1Ltr./7a8000km). 1 ding valt mij wel op, als de motor erg warm word, alleen bij stationair toerental, dan wil wel eens het lampje van de oliedruk gaan branden. Ik denk zelf dat de olie dan te dun word en zou graag willen weten of ik dit kan verhelpen wat dikkere olie, bv 15w50.

Koen,

Dit is een bekend LC8 probleem (als je gezocht had had je het waarschijnlijk wel tegengekomen).
In een aantal gevallen komt het doordat heel weinig en heel fijn aluminiumslijtsel van de (oudste modellen van de ) koppelingsdrukstif het filter een beetje verstopt.
Heb je dit dus kort na een oliewissel niet, dan zou ik zeker naar die drukstift laten kijken (misschien haal je het nog in de garantie).

grts

alexopreis

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Aug. 2006, 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Jaaah naar Putoline 5W50 was ik ook al op zoek geweest, maar ik kan rond Grunn' of Assen geen dealer vinden (behalve die tracktorwinkel). Via de website van Putoline krijg ik slechts de reactie dat de emailbox vol is. Kan jouw vriend mij een dealer doorgeven ?

Hoogzomer zou ik inderdaad voor 10W50 gaan ipv 5W50.

Kappa

BerichtGeplaatst: Di, 22 Aug. 2006, 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

koen warnar schreef:
Ik denk zelf dat de olie dan te dun word en zou graag willen weten of ik dit kan verhelpen wat dikkere olie, bv 15w50.

Hoewel je vraag al is beantwoord.... 15w50 helpt je niet omdat dit bij hoge temperaturen de zelfde viscositeit heeft als de 5w50 die je nu hebt. Dan zou 10w60 het antwoord zijn.

Maar het is niet de olie zoals "de Bonige" al beschreef.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: