Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Zo, 7 Aug. 2016, 14:15 Onderwerp: Balhoofdlagers niet correct afgesteld te krijgen |
|
|
dag iedereen,
op mijn SMT heb ik nu voor de 3e keer balhoofdlagers vervangen (teveel wheelies, en 107.000km ) , maar deze keer krijg ik ze niet goed:
- ofwel is het stuur mooi frictievrij te draaien, maar dan heb ik echt flinke speling in de voorvork (bijna een centimeter voor- of achteruit te trekken aan de onderkant)
- ofwel neem ik de speling eruit (ca. halve slag extra aan de moer), maar dan draait het stuur stroef met alle gevolgen vandien qua handling...
ik heb millimeter per millimeter proberen de balhoofdmoer te verdraaien, maar ik krijg het niet goed. (ik doe het volgens het handboek met losse kroonplaat-vork-moeren)
slechte set lagers? het zijn nachi lagers (japans)
enige ideeën?
hartelijk dank,
Jan _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Zo, 7 Aug. 2016, 14:18 Onderwerp: |
|
|
Voor de geïnteresseerden:
na 100.000 heb ik moeten vervangen:
- koppelingspomp
- benzinepomp
- remschijven vooraan
- volledige koppeling + binnenmand + buitenmand + booster _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 7 Aug. 2016, 22:31 Onderwerp: |
|
|
Die lagers moeten toch zelf gigantische speling hebben denk ik dan...zo'n immens verschil op slechts een halve slag.
Nadat ik in mijn 2006 Timken lagers gestoken had heb ik ze de laatste 80k ofzo niet meer moeten vervangen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Zo, 7 Aug. 2016, 22:37 Onderwerp: |
|
|
yep, ik begrijp het ook niet, de schalen zitten perfect tot tegen de stop...
ik ga een nieuw setje monteren denk ik _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 7 Aug. 2016, 23:13 Onderwerp: |
|
|
1/2 slag op de moer is natuurlijk enorm veel...
gewoon bovenste kroonplaat helemaal los (alle 3 de klemmen), en dan de moer met 20-25 nm vastdraaien met een kleine momentsleutel en wat dop-verloop stukjes. daarna koonplaat klemmen netjes vast zetten.
dan zou je stuur net heel; iets klemmend moeten draaien: zo weinig dat je bij het rijden dat niet merk, en wat er meestal na korte tijd ook helemaal uit is.
natrekken na 1000-2000 km lijkt me in jou geval zeer zinnig.
Om er fatsoenlijk bij te kunnen moet je (bij de Adv ten minste) het stuur effe loshalen. Effe je stand markeren, klemme losdraaen en het stuur gewoon even beetje naar voor of achter zetten zonder de hele reutemeteut los te halen.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
Geregistreerd op: 25-6-2009 Berichten: 192 Woonplaats: De Woude
|
Geplaatst: Di, 16 Aug. 2016, 14:36 Onderwerp: |
|
|
Je moet ze ook weer niet te strak zetten heb ik gemerkt.
Een paar weken geleden heb ik mijn nieuwe lagers nagetrokken omdat de motor begon te wiebelen bij 160.
25 Nm vond ik te strak, dat reed voor geen meter. Ik moest de hele tijd bewust sturen. Uiteindelijk bleek voor mij 10 Nm precies goed. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 16 Aug. 2016, 22:16 Onderwerp: |
|
|
jep, die 25 gaat er ook vanuit dat ze nieuw zijn en nog wat settelen. natrekken is altijd beter.
ps. je moet voor zulke kleine waarden wel een redlijke momentsleutel hebben. anders beter gewoon op het gevoel. het is zowieso een indicatieve waarde _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Za, 20 Aug. 2016, 15:28 Onderwerp: |
|
|
okee ter info,
ik heb de lagers vervangen door timken lagers en alles van de eerste keer OK...
dus een setje slechte lagers vermoedelijk. _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Zo, 21 Aug. 2016, 15:57 Onderwerp: |
|
|
Mooi dat het opgelost is en vermoedelijk de oorzaak gevonden  _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 21 Aug. 2016, 16:09 Onderwerp: |
|
|
jep, mss toch een raar lagersetje geweest, of foute combi van binnen en buitenschalen _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|