Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 4 Jul. 2016, 22:28 Onderwerp: |
|
|
Die triangia vuurtjes en potten zijn the bomb, die geven echt vollen bak hoor.
Al menig maaltje op geprepareerd in de wilde natuur...
_________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1459 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 6 Jul. 2016, 16:19 Onderwerp: |
|
|
Chinees spul, leuk voor een jaartje en dan valt het langzaam uit elkaar haha.
Coleman word veelal gebruikt bij de kamperende motorrijders onder ons. en is vaak lekker stil.
De MSR word ook veelal gebruikt en kan op meerdere soorten brandstoffen branden. Als je voor wat stils wilt zou ik richting de whisperlite gaan kijken. Hierin heb je ook weer 2 soorten.
Verder heb je ook de 'herrie' brander. Meestal kan je aan het soort brandertje zien of die veel geluid gaat maken of niet. gaspit design is stil en brulbrander design is veel geluid meestal. Zoals bijvoorbeeld die chinese BRS.
Nog meer advies nodig stuur me even een PB of kom langs voor een bakje koffie haha
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 6 Jul. 2016, 17:24 Onderwerp: |
|
|
Hi all,
Ter inspiratie:
Gister ff aangezet met Coleman brandstof. Kook alleen een-pans prutjes.
Oerdegelijk en klein pakbaar. Zoals je ziet brander past net in de pan met een handdoek ertussen.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
105.59 KB |
Weergegeven: |
352 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
140.39 KB |
Weergegeven: |
363 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
111.13 KB |
Weergegeven: |
366 keer |
|
_________________ 990 R & fe450 & IHZ Jupiter |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1459 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 6 Jul. 2016, 17:32 Onderwerp: |
|
|
#offtopic, Wel een geinig ding Dekster nog nooit eerder gezien
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
demito
Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2016, 11:36 Onderwerp: |
|
|
Dekster schreef: | Hi all,
Ter inspiratie:
Gister ff aangezet met Coleman brandstof. Kook alleen een-pans prutjes.
Oerdegelijk en klein pakbaar. Zoals je ziet brander past net in de pan met een handdoek ertussen. |
De Phoebus 725, dat is antiek man! Gemaakt sinds +- 1950 tot ergens vooraan de jaren 80. Blijkbaar nog steeds in goed werkende staat. Top!
_________________ Husqvarna 701 enduro
|
|
Naar boven |
|
|
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2016, 14:29 Onderwerp: |
|
|
Vroeguh was alles betuh
Ik heb dit brandertje in vorige eeuw gekocht bij Demmenie (bergsportwinkel).
Schijnt te werken op 8000 meter hoogte (dat laatste moet ik ooit nog controleren ...)
_________________ 990 R & fe450 & IHZ Jupiter |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 8 Jul. 2016, 12:55 Onderwerp: |
|
|
ik heb jaren lang (inclusief 8 maanden afrika trip) de standaard MSR wisperlight gebruikt : http://www.cascadedesigns.com/msr/stoves/simple-cooking/whisperlite/product
je kun tde international versie nemen, die is iets beter, iets brandstof toleranter.
Ik stook de msr bijna altijd met benzine uit de motor en maak hem ook daar mee aan (daar wordt ie wel zwart van, maar dat brand er wel weer af en hij gaat gewoon in een zakje, in de kleinste pan. dan wordt niet alles zwart).
cheap, simpel, small en functional
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1459 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Zo, 10 Jul. 2016, 18:12 Onderwerp: |
|
|
Sluit me aan bij Dr_Bean,
Hebben zelf hier 2 in huis
En ze worden ook zwart door coleman/aspen enz. achja dat hoort erbij
En zoals je al vermelde gewoon in het zakje vervoeren en je hebt nergens last van
Je hebt ook de Whisperlite Universal. ook te gebruiken met gastankjes van MSR dat dan weer wel. (of je moet een adapter kopen, kan je prikflesjes gebruiken)
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
kct104
Geregistreerd op: 18-5-2015 Berichten: 23 Woonplaats: gooi
|
Geplaatst: Wo, 13 Jul. 2016, 16:44 Onderwerp: |
|
|
Ik ga meer voor licht en klein....voor de echte k(r)ampeerder !
Wel houtjes zoeken of alcohol tabletten meebrengen. ( de tabletten maken trouwens een prima gin tonic voor de liefhebbers na een lange dag !)
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
75.28 KB |
Weergegeven: |
17867 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
72.68 KB |
Weergegeven: |
17867 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
104.28 KB |
Weergegeven: |
361 keer |
|
_________________ Groet Mike
KTM adv s 950, 2005 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 13 Jul. 2016, 20:25 Onderwerp: |
|
|
maar ik betwijfel sterk of dat lichter is dan een msr wisperlight.
voordeel van benzinebranden: je hebt feitelijk geen extra brandstof bij je: in geval van nood gooi je het in je tank... (en eet je "droog brood", of maak je alsnog een campvuurtje )
houtjes verzamelen in de woestijn kan best een uitdaging zijn...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Wo, 17 Aug. 2016, 11:18 Onderwerp: |
|
|
heb al jaren een coleman, steekt makkelijk aan is behoorlijk stil brand de brandstof uit de tank en is ook nog goed betaalbaar.
_________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1498 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 1 Sep. 2016, 14:30 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
Ik stook de msr bijna altijd met benzine uit de motor en maak hem ook daar mee aan (daar wordt ie wel zwart van |
over dat zwart worden... is dat typisch voor die "benzine"-vuurtjes? Dat kan niet vermeden worden?
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1459 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Do, 1 Sep. 2016, 18:33 Onderwerp: |
|
|
Nope eigenlijk niet. De ene word alleen zwart van binnen omdat er een stuk behuizing nog omheen zit.
De rede is dat ze zwart worden dat ze een onvolledige verbranding hebben totdat de vergasser/generator heet genoeg is om de brandstof te verdamper voordat het uit de sproeier komt. Als je een plasje benzine uitkomt komt er roetdampen vanaf. Dat is dan weer de zwarte aanslag.
Niets bijzonders. en als je gewoon je brandertje in een tasje vervoer (deze worden eigenlijk altijd erij geleverd) heb je nergens last van. En je hebt al je onderdelen bij elkaar ipv door heel je koffer heen
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1498 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 1 Sep. 2016, 22:11 Onderwerp: |
|
|
hm
ik had ergens iets gelezen over shellite dat wél een nette verbranding zou opleveren. Iemand daar ervaringen mee?
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 2 Sep. 2016, 8:56 Onderwerp: |
|
|
Issue van zwart worden is idd zoals hierboven uitgelegd:
vloeibare benzine brand altijd met roet, omdat je een overmaat brandstof hebt, en de zuurstof van buiten af moet komen.
Om een schone transparante vlam te krijgen moet je eerst de brandstof met gas (lucht, zuurstof) mengen en dan pas aansteken.
Daarvoor moet je ofwel de brandstof heel fijn vernevelen en daarmee door de lucht mengen, of
je verdampt de brandstof, en dan meng je het brandbare gas met lucht in een brander.
Dat laatste is dus wat bijna alle benzinebranders doen:
De benzine gaat door een 'generator', war niet veel meer is dan een pijpje waar de warmte van de vlam de benzine verdampt. vervolgens is de kop van de brander gewoon een gaspit (met lucht menging!) zoals een 'normaal' gasfornhuis.
Probleem is nu: je moet eerst warmte hebben, en dus eerst een vlam hebben, voordat het systeem werkt en zichzelf in stand houdt. Om tot dat punt te komen steek je de brander aan met wat vloeibare brandstof.
Als je hiervoor benzine neemt, dan krijg je dus roet, en wordt je brander zwart. Een oplossing daar voor is overigens: neem wat spiritus (alcohol) mee en maak de barnder daar mee aan, dan heb je vrijwel geen roet en blijft de brander schoon. (maarja, wel weer extra flesje etcetc).
Een aantal fabrikanten (o.a. Coleman) heeft een klein truckje gevonden: Als je nu de brander eerst heel zachtjes aansteekt op het gasvormige, reeds verdampte deel van de benzine in het tankje, dan heb je bijna geen rooet en krijg je de brander warm. Daarbij geholpen door een katalytisch verdampingspijpje, wat de verdamping nog wat makkelijker maakt. Deze branders met 'voorverwarm functie' steken inderdaad schaner aan.
Nadeel hiervan: gevoelig systeem, wat slecht tegen vervuiling kan. Dus... adviseren ze dan om alleen op wasbenzine te branden. (en dan heb je toch weer een extra brandstof bij je...)
Voro een weekendje is dat wel praktisch, voor een lange reis niet echt vind ik. ik denk dan: keep it simple.
succes met de keuze
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|