Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
Geplaatst: Di, 4 Aug. 2015, 15:57 Onderwerp: Tune ecu stationair |
|
|
Is het mogelijk om via tune ecu het stationaire toerental te veranderen?
Zoja hoe?
Of kan de dealer met z'n computer meer dan tune ecu?
B _________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
Legolas
Geregistreerd op: 20-8-2013 Berichten: 35
|
Geplaatst: Di, 4 Aug. 2015, 16:14 Onderwerp: Tune ECU |
|
|
ja, je kan met TuneCU het stationair toerental wijzigen.
is een parameter ifv motor temperatuur.
Je moet wel zorgen dat je stationair toerental lager ligt dan het minimum toerental van je trottle mapping , anders kan de motor afslaan bij start. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2732 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 4 Aug. 2015, 18:07 Onderwerp: |
|
|
Waarom? Lager gaat ie stuk van. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
Geplaatst: Wo, 5 Aug. 2015, 11:17 Onderwerp: |
|
|
Hij staat te laag en de motor slaat af. Dit is plots gekomen.
Zit denken aan de ISC idle speed control steppen motor. Mss moet ik die vervangen. _________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2732 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 5 Aug. 2015, 13:20 Onderwerp: |
|
|
Tps van slag misschien. Zit je in de buurt van Amsterdam? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
Geplaatst: Wo, 5 Aug. 2015, 22:12 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Tps van slag misschien. Zit je in de buurt van Amsterdam? |
Nee zit in midden België
Tps en isc zijn niet hetzelfde toch?
Throttle possition sensor en idle speed control
Ben nog niet zo'n kenner van tune ecu, weet ook niet zeker of ik een goede connectie heb. Het lichtje rechts onder geeft wel verbonden (groen) aan en kan wel test doen en mappings veranderen, maar had bij een YouTube filmpje gezien dat op het scherm de getallen in het zwart staan en bij mij in het grijs.
Had ook 2 foutmeldingen
-p0113 inlet air temp. sensor open circuit or short circuit...
-p1106 map sensor 2 pipe fault
Na resetten komen ze niet terug...
Heb ook een akra map geladen (heb wings) maar probleem van afslaan blijft
Afslaan gebeurt zo: starten, perfect stationair draaien, in 1ste schakelen, direct zakt het toerental tot ~1000rpm en dat is te laag en valt ie uit. _________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
Legolas
Geregistreerd op: 20-8-2013 Berichten: 35
|
Geplaatst: Do, 6 Aug. 2015, 8:29 Onderwerp: TuneECU |
|
|
als het probleem er gekomen is NA dat je met TuneECU gespeeld hebt, is het best om de originele settings terug te plaatsen.
Het afslaan van de motor bij initieel gas geven is een fout die kan voorkomen als je stationair toerental hoger staat dan het minimum toerental in je mappings. In dit geval kan je de min toerenal in je mappings verhogen, map uploaden, 15 minuutjes stationair laten draaien, en dan testen...
De zwart & grijze lettertjes => zwart kan je editeren, grijs niet ... dit is afhankelijk of de motor draait etc.
Als ik iets wil wijzigen via TuneECU doe ik het volgende:
download de mappings , dan koppel ik TuneECU af, dan mappings wijzigen, aankoppelen, uploaden , 15 minuutjes draaien.... testen...
anders mag je steeds je huidige maps eens doorsturen , ben echt wel geen kenner van mappings, andere forum leden hebben meer ervaring.
Indien het probleem er gekomen is, ZONDER dat je met TuneECU gespeeld hebt, ligt het waarschijnlijk aan een hardware defect (tuurlijk) |
|
Naar boven |
|
 |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
Geplaatst: Do, 6 Aug. 2015, 11:20 Onderwerp: |
|
|
Probleem was er al voor ik met tunecu begon, ik zocht met tunecu een oplossing... _________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 6 Aug. 2015, 13:09 Onderwerp: |
|
|
Probleem is dat je in B bij KTM en hun dealers geen enkele vorm van support moet verwachten omtrent dit soort van problemen...je kan het de dealers ook niet verwijten want de opleiding is nihil/volledig onbestaande. Alles is dus zelf uit te zoeken/experimenteren.
Ik had dit probleem bij mijn 2006 destijds ook (pré-tuneECU), opnieuw synchroniseren was toen de oplossing. Uiteindelijk kwam het probleem terug want de ophanging/rotatiepunten van de verbindingsstang tussen de gasklephuizen was versleten/uitgelebberd en die onderdelen waren niet apart verkrijgbaar. Bij het starten werd alles geïnitialiseerd en bleef hij mooi draaien, vanaf de eerste keer gasgeven werd het gokken wat er ging gebeuren door de sleet op de stang en aanverwanten. Kennelijk was dat genoeg om de ecu bij momenten van slag te brengen. Nieuwe/okkazie injectiehuizen heb ik nooit gemonteerd omwille van de kilometerstand en het feit dat hij kort daarna helemaal de geest gegeven heeft. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
gaint

Geregistreerd op: 15-10-2008 Berichten: 181
|
Geplaatst: Do, 6 Aug. 2015, 19:30 Onderwerp: |
|
|
Mijne is ook een 2006, maar niet van dezelfde dag als die van u Raket...
Dus wat kan ik best doen?
-2de hands injectie zoeken, die er in z'n geheel opzetten en hopen dat die niet net hetzelfde, of ander probleem heeft
- tps en/of isc bestellen en vervangen
Tjah ktm dealers in België, als de bel van de deur rinkelt dat kost al 10 euro  _________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Do, 6 Aug. 2015, 23:13 Onderwerp: |
|
|
om eerlijk te zijn, dit lijkt me een probleem dat je niet met tuneecu moet oplossen. de oorzaak van het te lage stationair toerental / afslaan ligt waarschijnlijk ergens anders...tps is een goeie start
die foutmeldingen zijn ook al een indicatie dat er iets aan de hand is. Met tuneecu ga je gewoon proberen het probleem weg te moffelen, is niet de bedoeling. _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 7 Aug. 2015, 1:58 Onderwerp: |
|
|
Je kan zelf wel iets testen... ik grabbel ff in de manual en vind :
Idle speed control motor (output)
The idle speed control motor 1 can be tested and controlled with the
KTM diagnostics tool.
In case of an error, perform the following tests:
– Check the wiring and connectors for continuity from the idle speed
control motor to the control unit (control unit disconnected).
– Check the coil resistance of the idle speed control motor (between
the grey and purple or white and green cables). At 20ºC each of the
two coils should have a resistance of approx. 8 Ω.
Die statische meting kan je dus eens doen : connector los en spoelweerstand meten. In de praktijk kan die goed zijn en kan toch de motor zijn werk niet goed doen.
Throttle valve sensor (input)
The signal from the throttle valve sensor 1 can be scanned with the
KTM diagnostics tool.
In case of an error, perform the following tests:
– Apply the ground (black cable) and the 5-volt supply (blue cable) to
the AR1 connector with the ignition on.
– Measure the output signal directly on the AR1 connector:
Output signal - throttle in idle, engine at operating temperature:
approx. 0.6 volt
Output signal - wide-open throttle, with the engine switched off
(ignition on): approx. 3.8 volts
NOTE: If the throttle is opened slowly, the output signal should change
accordingly.
Een dealer die min of meer weet waarmee hij bezig is kan die dingen dus in no-time checken met z'n diag tool...zomaar dure onderdelen op goed geluk vervangen en dan hopen dat het goed gaat daarna ben ik niet zo'n voorstander van. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|