Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Heijmans
|
Geplaatst: Za, 18 Apr. 2015, 23:56 Onderwerp: Schroefdraad neutraalsensor kapot |
|
|
Beste mensen,
De o-ring van mijn neutraal sensor (990 Adventure van 2009) was kapot, deze lekte olie. Vandaag de sensor losgehaald, nieuw o-ringetje geplaatst en de sensor weer terug geplaatst. Schroefjes netjes met de momentsleutel aangedraaid, maar ik merkte al snel dat het rechter schroefje niet meer vast draaide. Met het schroefje eruit halen kwam de schroefdraad er mee uit. Ik heb het toen nogmaals geprobeerd maar het schroefje is niet meer vast genoeg te krijgen om de sensor vast te houden.
De vraag is, wat nu? Er is niet heel veel vlees om mee te werken. Boutje is M5. Nu een helicoil / Midlock recoil plaatsen om de originele schroefmaat te behouden? Ik zie op het ADV forum dat verschillende leden het op die manier opgelost hebben.
Ik heb geen ervaring met dit spul (ook niet gewoon draad tappen) en moet het gereedschap nog aanschaffen. Moet ik dan de Helicoil M5 set hebben? Want ik zie dat de boormaat 5.20 is, dan nieuwe schroefdraad tappen, coil erin en dan past de M5 er weer in neem ik aan?
De ruimte om te werken is maar beperkt, het frame zit al snel in de weg. Is dat gereedschap lang genoeg om het goed te kunnen doen?
 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 19 Apr. 2015, 2:36 Onderwerp: |
|
|
niemand in de beurt die je kan helpen ??? op zich goed zelf te doen als je weet wat je doet natuurlijk .... |
|
Naar boven |
|
 |
Arrrie
|
Geplaatst: Zo, 19 Apr. 2015, 7:35 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | niemand in de beurt die je kan helpen ??? op zich goed zelf te doen als je weet wat je doet natuurlijk .... |
en lokale autogarage tuinbouw of tractor smit heeft de spullen wel in huis. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
 |
Arrrie
|
Geplaatst: Zo, 19 Apr. 2015, 7:37 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | niemand in de beurt die je kan helpen ??? op zich goed zelf te doen als je weet wat je doet natuurlijk .... |
en lokale autogarage tuinbouw of tractor smit heeft de spullen wel in huis. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 19 Apr. 2015, 10:08 Onderwerp: |
|
|
als je niet diep genoeg kan komen met je tap,
dan lukt het ook niet volgens mij.
eerste 5mm ? van een tap loopt spits en doet dan nog weinig lijkt mij. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Zo, 19 Apr. 2015, 11:40 Onderwerp: |
|
|
Ik ken wel iemand met een goedkoop tapsetje, maar ik ben wel eens benieuwd naar zo'n Helicoil, omdat ik het originele schroefje dan kan behouden en het gaatje in de sensor niet op hoef te ruimen. En ik denk dat zo'n helicoil nooit meer kapot gaat? Als ik nieuw draad tap, kan die weer kapot gaan en dan blijft er helemaal niks meer over.
Ik ga nog eens rondvragen of er iemand in de buurt iets weet, of n lokale werkplaats inderdaad. Alleen kan ik de motor nu niet verplaatsen zonder aanhanger (zit nog geen olie in, en sensor dicht dus niet meer af).
Ik woon vlakbij Gennep, mocht er iemand in de buurt zijn die niks te doen heeft..  |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Zo, 19 Apr. 2015, 12:22 Onderwerp: |
|
|
Ik ben nu weer bij de motor en ik heb het massa kabeltje nu op het linker schroefje gezet, zodat het rechter schroefje iets dieper kan. Ik heb redelijk wat blauw borgmiddel (zoals Loctite, maar ander merkje) gebruikt en de schroef er weer ingedraaid. Hij lijkt nu redelijk goed vast te houden..
Het is zeker geen permanente oplossing maar nu kan ik wellicht wel rijden totdat ik een goede oplossing heb. Dus van iemand gereedschap lenen, kopen, of bij de dealer langsgaan. Ik moet nog even uitzoeken hoe of wat, maar ik heb al vaker misgegrepen naar n draadtap en/of Helicoil setje dus misschien wordt het nu echt tijd om wat aan te schaffen...
Ik zag nu trouwens ook dat als ik de standaard eraf haal er wel ruimte is om te werken. Alleen is het nog even de vraag of je met n draadtap diep genoeg kunt, zoals Daan noemt. Maar op het ADV forum lijkt het wel diverse mensen gelukt te zijn met Helicoil..
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=669195&highlight=neutral+sensor |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Ma, 20 Apr. 2015, 8:14 Onderwerp: |
|
|
helicoil, vcoil, zoiets dus!
Beste oplossing (been there done that, koppeling (rekluse), koppelingspompje, cilinderkop, voorkant waar de carterplaat/valbeugels vastzitten, ...)
Steviger dan origineel  _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 20 Apr. 2015, 9:10 Onderwerp: |
|
|
Roeligan schreef: | helicoil, vcoil, zoiets dus!
Beste oplossing (been there done that, koppeling (rekluse), koppelingspompje, cilinderkop, voorkant waar de carterplaat/valbeugels vastzitten, ...)
Steviger dan origineel  |
Heb je die opsomming allemaal kapotgedraaid dan?  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Ma, 20 Apr. 2015, 10:29 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Roeligan schreef: | helicoil, vcoil, zoiets dus!
Heb je die opsomming allemaal kapotgedraaid dan?  |
koppelingspompje stuk -> draad van 1 bout uit het blok :( (andere maar preventief vervangen.
Rekluse -> 1 schroefje over, moeten uitboren -> draad stuk :(
cilinderkop: (twijfel nu even of het die van het deksel of de cambridges waren) -> wsl te veel torsie ja
Die vanvoor onderaan (carter/valbeugels) van teveel in & uit draaien wsl (zitten nu draastangetjes in  _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 20 Apr. 2015, 12:56 Onderwerp: |
|
|
Roeligan schreef: | demito schreef: | Roeligan schreef: | helicoil, vcoil, zoiets dus!
Heb je die opsomming allemaal kapotgedraaid dan?  |
koppelingspompje stuk -> draad van 1 bout uit het blok :( (andere maar preventief vervangen.
Rekluse -> 1 schroefje over, moeten uitboren -> draad stuk :(
cilinderkop: (twijfel nu even of het die van het deksel of de cambridges waren) -> wsl te veel torsie ja
Die vanvoor onderaan (carter/valbeugels) van teveel in & uit draaien wsl (zitten nu draastangetjes in  |
Je moet die beestjes met zorg en gevoel behandelen Roel...  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Ma, 20 Apr. 2015, 16:23 Onderwerp: |
|
|
tis nogal zacht materiaal he