Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Barry
|
Geplaatst: Zo, 8 Mrt. 2015, 22:58 Onderwerp: Video erbij gezet. Schakelen en wiebelen |
|
|
Sinds 3 ritjes ben ik in het bezit van een prachtige KTM Adventure 990. Al jaren wilde ik een KTM hebben, ik dacht aan een super duke maar de adventure is het geworden, een machine om lekker mee te toeren en om je heen te kijken onder het rijden.
Zojuist heb ik mij voorgesteld in het algemene deel.
Ik heb weinig motor ervaring en ben zeker niet handig met repareren, daarom ben ik enorm blij met dit forum zodat ik nog eens om advies kan vragen aan mede KTM rijders.
Na 3 ritjes van ongeveer een uur heb ik 2 bevindingen waar ik tegen aan loop.
Sowiezo is het wellicht handig de motor na te laten kijken door iemand die er verstand van heeft voordat ik vaker ga rijden, een soort check.
Als ik rij wiebelt de hele motor, vooral als je gas los laat en de motor terugzakt in snelheid bij bijv 40-30 kmpu. Niet zoveel dat je alle kanten op gaat maar vervelend genoeg om echt wat aan te moeten doen.
De vorige eigenaar heeft zelf de banden vervangen, type scorpion, dus wellicht niet gebalanceerd?
De 2e rit, na een uur prima rijden, wilde hij niet meer schakelen. Gelukkig was ik dicht bij huis. Het schakelpookje zat los, vastgezet met dopje 8 de volgende dag. Even gestart en ging weer prima.
Toen begon men te pekelen, motor in stalling gezet.
Vandaag weer voor het eerst gereden, was super. Maar na een uur rijden ging hij weer erg lastig in zijn 1 en 2, bijna niet eigenlijk.
Gestopt, ik had dopje 8 al meegenomen voor het geval dat, en wilde pookje vastdraaien maar deze zat nog vast. Wat los gehaald, weer vastgedraaid.
Voor mijn gevoel ging het iets beter maar niet goed.
Het vreemde is dat ik net als de vorige rit in november het eerste uur echt helemaal nergens last van had. Geen geratel, geen weerstand.
Wel zie ik bij het schakelpookje een dikke smeurie, olie of vet??
Ik heb er wat foto's van gemaakt.
Weet iemand misschien wat dit kan zijn?
Alvast dank !
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
414.05 KB |
Weergegeven: |
468 keer |

|
_________________ 2006 KTM Adventure 990
Laatst aangepast door Barry op Vr, 1 Mei. 2015, 13:37, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Frank

|
Geplaatst: Ma, 9 Mrt. 2015, 9:27 Onderwerp: |
|
|
Ha Barry,
De smurrie is gewoon afgeslingerd kettingvet.
Gebruik de zoekfunctie eens van het forum: er staat veel info over zowel schakelen als het slingeren.
Ik denk aan de koppeling en balhoofdlagers (versleten band kan ook), maar dat is meer wat voor de technische jongens.
_________________ R! |
|
Naar boven |
|
 |
Olivier_S
|
Geplaatst: Ma, 9 Mrt. 2015, 12:51 Onderwerp: |
|
|
Toen ik mijn 990 pas had reed die ook niet rechtdoor... bleek aan de balhoofdlager te liggen.
Moeilijk schakelen had ik op de terugrit van Marokko, bleek dat de ketting en tandwielen volledig versleten waren....
_________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
TDB

|
Geplaatst: Ma, 9 Mrt. 2015, 13:16 Onderwerp: |
|
|
Na eigen ervaring + rondzoeken op het forum, is het aante raden dit eerst eens te checken:
-niveau in reservoir op stuur checken (event. bijvullen / ontluchten)
-controleren op lekkende koppelingsnemer (clutch slave cilinder)
vb:
http://www.ktm950.info/how/ktm_950_issues.html
_________________ 950 adv 2005
CB900 hornet |
|
Naar boven |
|
 |
john68
|
Geplaatst: Ma, 9 Mrt. 2015, 22:28 Onderwerp: wiebel |
|
|
vork ontluchten tegen het "wiebelen " ? Orginele motorex olie erop tegen het moeilijk schakelen , 10 w 60 denk ik zo zonder in de schuur te kijken . Heb dezelfde problemen gekend die hierbij waren opgelost . succes .
|
|
Naar boven |
|
 |
Barry
|
Geplaatst: Ma, 9 Mrt. 2015, 22:59 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie berichten. Dit zijn punten die ik van het weekend mooi kan bekijken. En olie verwisselen dat moet ik wel kunnen lijkt mij.
Ik las ook een topic van iemand met zelfde schakelprobleem en daarvan was de oplossing de gehele koppeling vervangen. Dat klinkt als een niet fijne reparatie, dus eerst de olie aanpakken
_________________ 2006 KTM Adventure 990 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 12 Mrt. 2015, 2:37 Onderwerp: |
|
|
Klinkt idd als een niet goed werkende koppelingsbediening. Hij ontkoppelt niet volledig, er blijft spanning op de versnellingsbak staan en hij schakelt moeilijk. Waarschijnlijk gaat hij wel gemakkelijk in eerste met de motor uit...Beginnen met koppelingsolie verversen, indien niet beter waarschijnlijk de nemer kapot, daarna de gever. Voor de nemer bestaan voldoende betere alternatieven dan de originele.
Het slingeren kan balhoofdlager zijn (eenvoudig te checken), maar in de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door een fout in de Pirelli voorband. Steengoeie band, maar er zitten dus slechte tussen. Mijn eerste voorband op de huidige was perfect, de tweede slingerde van nieuw tot versleten (het werd zelfs wat beter toen hij versleten was) en de derde is opnieuw goed. Altijd uitgebalanceerd, niets veranderd aan de ophanging, balhoofdlagers goed. Datzelfde verhaal ondertussen al talloze keren gezien bij andere Adventures. Het komt het sterkst voor bij remmen op de motor, van 80-->40 km/h. Je kan het wat uitvlakken door de spelen met de vering maar helemaal weg krijg je het nooit, toch niet met dezelfde voorband. Wat ook kan helpen en zowieso geen slechte aanpassing is, is het natrekken van de balhoofdlagers op 25Nm.
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Barry
|
Geplaatst: Di, 14 Apr. 2015, 22:00 Onderwerp: |
|
|
Het forum had ik nagezocht en ik heb aan de hand daarvan motorex olie besteld en een fles lhm gehaald bij de citroendealer.
Ik voelde aan de nemer onderaan en aan mijn vingers voelde ik een dunne rooiege olie.
Zojuist deze nemer eraf geschroefd, erachter liep er een dikke bruine drab uit.
Morgen ga ik een oberon bestellen, ik zag op het forum een link naar mojomoto in belgie. Zou een nederlandse dealer dit op voorraad hebben zodat ik daar even heen kan rijden?
Althans als ik onderaan de nemer toen hij er nog opgeschroefd zat olie voelde zal dit het euvel hoogstwaarschijnlijk toch wel zijn?
En achter de nemer zit een ijzer staafje, moet ik deze met de hand heen en weer kunnen bewegen of hoort deze vast te zitten?
Daarna een volgend probleem zien op te lossen, de schroefjes van de magura gever op het stuur willen niet los. Ik heb veel kwaliteits schroevendraaiers en een aantal daarvan zijn precies pas maar hoe hard ik ook draai ze komen niet los. Alleen het kopje vervormd helaas.
|
Naar boven |
|
 |
john68
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 9:53 Onderwerp: wiebel |
|
|
oberon kan je ook in veghel halen , weet ik uit ervaring . ff googelen of op mp kijken , daar adverteerd hij .
|
|
Naar boven |
|
 |
TazerEdje

|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 10:13 Onderwerp: |
|
|
Maak bij het verversen van de olie gelijk de oliejet even schoon. Die van mij schakelde vorige week ook ineens als bagger.
Oliejet er uit. Even goed doorspuiten met WD40. Daarna schakelde hij weer als boter.
http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Oil%20Change/Oil%20Jet/oil_jet_cleaning.html
_________________ KTM 990 Adventure 2009
Ride orange!
Smooth roads don't make skillfull riders. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Wo, 15 Apr. 2015, 12:57 Onderwerp: |
|
|
Dat staafje, de koppelingsstang, hoort een klein beetje te kunnen bewegen, in en uit. zorg dat je 't pennetje wat erdoor gaat niet verliest.
Slecht schakelen: idd koppelingsnemer/olie, de jet boven het voorste tandwiel en de motorolie: niet echt de juiste (Motul 10W50 of 60, fullsynth, is ook goed en er zit geen goud in zoals bij Motorex) of ze zit er echt te lang in.
|
|
Naar boven |
|
 |
Barry
|
Geplaatst: Vr, 1 Mei. 2015, 12:53 Onderwerp: |
|
|
De nemer vervangen voor een Oberon, oranje, en staat nog mooi ook zo.
Echter daarna motor gestart en hij ratelt heel erg.
Dat deed hij in het geheel niet.
Toch maar stukje gereden maar hij blijft ratelen.
Het klinkt voor mij alsof je wegrijdt in een te hoge versnelling en dat je dan wat hort en stoot en dan hoor je ook zo'n ratel.
Uiteraard wil ik dit weer gaan oplossen zodat ik fijn kan gaan toeren.
Weet iemand hoe dit komt en wat het is?
Alvast dank weer voor de antwoorden, erg blij mee elke keer !
Stuur hobbelen ga ik binnenkort ook aan beginnen met jullie tips maar eerst wil ik die vervelende ratel weg hebben.
|
Naar boven |
|
 |
Barry
|
Geplaatst: Vr, 1 Mei. 2015, 13:36 Onderwerp: |
|
|
Heb kapje naast/achter oberon eraf gehaald en alles ziet er netjes uit.
Na vervangen nemer door Oberon hoor je een hard tikkend geluid, toeval of gevolg?
Hier een video:
https://youtu.be/Tb1kXBBJWLM
Ik film aan de linkerzijde maar geluid zou wellicht ook kunnen komen uit de bak aan de rechterzijde? Moeilijk te detecteren
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Vr, 1 Mei. 2015, 15:01 Onderwerp: |
|
|
gaat de ratel weg als jeje koppeling inknijpt?
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Barry
|
Geplaatst: Vr, 1 Mei. 2015, 16:13 Onderwerp: |
|
|
Nee de ratel gaat niet weg. Eerst al eens mee gereden om te testen, dacht dat het bij warmte vh blok etc wel minder werd. Dat was afgelopen week.
Vandaag paar maal gestart en minuut laten lopen, kijken en luisteren.
Kan het niet goed detecteren maar lijkt misschien wel de bak te zijn.
Van die keren starten was er 1 maal dat het bijna weg was en met beetje gas geven, zeg bij 2000 toeren, hoorde je het weer. Gas los en het was weer zo goed als weg. Nogmaals gestart half uur later en ratel was er weer vanaf stationair lopen zoals in filmpje
|
Naar boven |
|
 |
|