lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Accu keuze: Lood/Gel/Li-ion

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
5150

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Feb. 2015, 16:46    Onderwerp: Accu keuze: Lood/Gel/Li-ion Reageer met quote

Mijn standaard accu, die ik nooit geweldig sterk vond, heeft de geest gegeven. Mijn Adv is van '09 en weet niet of dit nog de 1e accu is.

Nu moet ik dus de keuze maken tussen de 3 soorten accu's. Ik heb zelf een Ctek lader die alleen voor loodzuur accu's geschikt is dus als de keuze op gel of Li-ion valt moet ik ook een nieuwe druppellader kopen. De originele bij de KTM dealer vind ik een beetje erg duur met z'n 200 euro.

Ik zou graag 2 dingen willen weten:

1) Gelet op de voor en nadelen van diverse soorten en gezien het feit dat ik een druppel lader heb voor loodzuur accu's. Welke soort werkt het best op een 990 ADV waar van maart tot november mee wordt gereden maar die ook weleens een paar weken buiten onder een zeiltje staat.

2) Een zoektocht op bijvoorbeeld ebay duitsland levert diverse accu's, gel en loodzuur, voor om en nabij de 60 euro. Vaak zijn dit wel made in China accu's, zou dit goedkoop is duurkoop zijn?

Alvast bedankt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 21 Feb. 2015, 2:54    Onderwerp: Re: Accu keuze: Lood/Gel/Li-ion Reageer met quote

5150 schreef:
Mijn standaard accu, die ik nooit geweldig sterk vond, heeft de geest gegeven. Mijn Adv is van '09 en weet niet of dit nog de 1e accu is.

Nu moet ik dus de keuze maken tussen de 3 soorten accu's. Ik heb zelf een Ctek lader die alleen voor loodzuur accu's geschikt is dus als de keuze op gel of Li-ion valt moet ik ook een nieuwe druppellader kopen. De originele bij de KTM dealer vind ik een beetje erg duur met z'n 200 euro.

Ik zou graag 2 dingen willen weten:

1) Gelet op de voor en nadelen van diverse soorten en gezien het feit dat ik een druppel lader heb voor loodzuur accu's. Welke soort werkt het best op een 990 ADV waar van maart tot november mee wordt gereden maar die ook weleens een paar weken buiten onder een zeiltje staat.

2) Een zoektocht op bijvoorbeeld ebay duitsland levert diverse accu's, gel en loodzuur, voor om en nabij de 60 euro. Vaak zijn dit wel made in China accu's, zou dit goedkoop is duurkoop zijn?

Alvast bedankt...

gebruik eens de zoek functie ?????
is al vaak over geschreven hier en dat je ook een verkeerde keuze kan maken...
Naar boven
5150

BerichtGeplaatst: Za, 21 Feb. 2015, 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de zoek functie gebruikt en zie idd dat er veel over geschreven is met evenveel meningen. Li-ion schijnt z'n power lang vast te houden en heeft veel power om te starten maar ik lees hier en daar dat ze slecht tegen de kou kunnen.

Gel moet vaak aan de druppellader hoor ik van vrienden/collega's maar lees op bijvoorbeeld wikipedia dat ze weinig onderhoud nodig hebben.

Loodzuur is simpel, wat goedkoper en ik heb er de druppellader voor, schijnt wel meer kans op knalgas te hebben bij opladen en zo te lezen hier op het forum en bij ADV rider houden ze het maar een paar jaar vol.

Ik had destijds op mijn Buell X1 een gel accu ( originele van de HD dealer) die het zeker wel 7 jaar volgehouden heeft zonder enig onderhoud, het enige dat ik deed was de accu verwijden als hij tijdens de winterstop in de koude schuur stond, na de winterstop starten en lopen, toen een defecte spanningsregelaar de accu om zeep hielp ergens onderweg bij de Nurburgring een loodzuur accu gescoord die het toch duidelijk minder goed deed.

Keuze is lastig, snel bekeken denk ik Gel maar dan moet ik ook een nieuwe druppellader kopen. Ik heb al een druppellader voor loodzuur maar als ik hier de berichten over loodzuur accu's goed begrijp houden ze het maar 2 a 3 jaar uit.
Naar boven
Bertje

BerichtGeplaatst: Za, 21 Feb. 2015, 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat niet een beetje het paard achter de wagen spannen. Maak eerste een weloverwogen keuze voor je accu, laat je daarbij niet leiden door je lader

Stroom is stroom en als je al een druppellader hebt zou ik die gewoon gebruiken. De laadstroom is minimaal (alleen voor onderhoud). Als je met een druppellader al bang bent voor belvorming in je gel accu zet je hem er twee dagen aan en vier dagen af.

Succes,

mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 21 Feb. 2015, 23:32    Onderwerp: Reageer met quote

5150 schreef:
Ik heb de zoek functie gebruikt en zie idd dat er veel over geschreven is met evenveel meningen. Li-ion schijnt z'n power lang vast te houden en heeft veel power om te starten maar ik lees hier en daar dat ze slecht tegen de kou kunnen.

Gel moet vaak aan de druppellader hoor ik van vrienden/collega's maar lees op bijvoorbeeld wikipedia dat ze weinig onderhoud nodig hebben.

Loodzuur is simpel, wat goedkoper en ik heb er de druppellader voor, schijnt wel meer kans op knalgas te hebben bij opladen en zo te lezen hier op het forum en bij ADV rider houden ze het maar een paar jaar vol.

Ik had destijds op mijn Buell X1 een gel accu ( originele van de HD dealer) die het zeker wel 7 jaar volgehouden heeft zonder enig onderhoud, het enige dat ik deed was de accu verwijden als hij tijdens de winterstop in de koude schuur stond, na de winterstop starten en lopen, toen een defecte spanningsregelaar de accu om zeep hielp ergens onderweg bij de Nurburgring een loodzuur accu gescoord die het toch duidelijk minder goed deed.

Keuze is lastig, snel bekeken denk ik Gel maar dan moet ik ook een nieuwe druppellader kopen. Ik heb al een druppellader voor loodzuur maar als ik hier de berichten over loodzuur accu's goed begrijp houden ze het maar 2 a 3 jaar uit.

als je alle voor en nadelen al weet speechless waarom open je dan een nieuw topic worried2 worried2
Naar boven
5150

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Feb. 2015, 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Wielie.., omdat ik iets over het hoofd gezien kan hebben, omdat sommige nadelen wel mee kunnen vallen of sommige voordelen niet opwegen tegen bv extra kosten en omdat er opties kunnen zijn waar ik helemaal niet aan heb gedacht....
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Feb. 2015, 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

mbt 'loodzuur' en 'gel' zoals je ze noemt...

Echte loodaccu's met los zuur (accuzuur=zwavelzuur) zijn er nauwelijks meer, en zijn, als ze verkrijgbaar zijn in de juiste maat, zeker veel minder in capaciteit, en ook niet echt goedkoper.

'gel' accu's bestaan wel maar zijn niet voor motorfietsen. helaas wordt deze term vaak onterrecht gebruikt.

de accu die origineel in je adventure zit is een AGM accu (Absorbent Glass Matt), waarbij het accuzuur in glasmatjes zit wat tussen de loodp[laten zit. Daardoor is de afstand van de platen veel kleiner en de capaciteit groter (meer plaatoppervlak, geen last van kromtrekken van platen).
Deze accus zijn eigenlijk wel 'gewoon' zwavelzuur-lood accu's en onderhoudsvrij. Ze kunne met een gewone goede lood-accu lader (zoals een Optimate of Ctek) worden geladen en worden 'onderhoduen' middels druppellading. Het is wel zo dat 'stilstaan' nooit goed is voor een loodaccu.

Lithumaccus kunnen beter tegen stilstaan, maar lopen ook gewoon leeg doordat de motor een klein beetje stroom gebruikt. Een te ver ontladen lithiumaccu is meteen stuk! (en daarom vaak intern beschermt tegen diepontladen).

Druppeladen met een loodacculader is niet aan te bevelen (gaat niet meteen fout hoor, ook het laadsysteem van je motor is immers niet aangepast aan de lithiumaccu...); maaar... als je hem 2x in de winter bijlaad, is druppelladen ook niet nodig...

succes met de keuze!

Maurits

BerichtGeplaatst: Di, 21 Apr. 2015, 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik een Motobatt, zit er nu voor het 3e jaar in. Originele is na 2 jaar stuk.
Naar boven
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Apr. 2015, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dan weer minder goeie ervaringen met MotoBatt: bij koud weer kreeg ik de motor niet meer gestart terwijl de Motobatt die erin zat slechts 6 maand oud was en de motor dagelijks bereden wordt.
Frank

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Apr. 2015, 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn originele heeft na 4 jaar nu voor het eerst de geest gegeven... had m na een tijdje laden wel weer bruikbaar maar dat gaat waarschijnlijk niet lang goed.

Ik voel wel wat voor de Lithium ion accu's. Maar wat zoeken levert op dat je die niet zomaar met een normale acculader kunt opladen: het probleem zit niet in het laden zelf maar in de piekspanning die een acculader kan afgeven. Daar schijnt zo'n ding niet tegen te kunnen.

Ook blijkt dat een Li-ion met minder capaciteit toekan. Nu zou ik juist méér capaciteit willen hebben, weet iemand welke zwaarder dan aangeraden accu past?

timieh

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Apr. 2015, 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Laatst het e.a. uitgezocht.

De Motobatt heeft een veel lager CCA waarde dan een voorgeschreven accu!

Oftewel CCA=Cold cranking amps.

Zo uit mn hoofd 160A en de voorgeschreven 220 scheelt dus 60Ampere
Bij 0 graden voor een .... tijd.

Oftewel het startvermogen is toch een stuk minder.
Nu een Varta erin met 220CCA ook niet al te duur dacht iets van 60eu

En start stukken beter dan toen de motobatt nieuw erin ging.

KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
5150

BerichtGeplaatst: Do, 23 Apr. 2015, 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geloof dat het zoveel scheelt Timieh, ik dacht eerder iets van 20 ampere.

Ik heb in ieder geval uiteindelijk Yuasa gekozen, wilde eerst een Motobatt maar heb enkele berichten gelezen over lekkende exemplaren.

Op de motorbeurs sprak ik met de verkoper van een stand waar ze goedkope accu pakketjes verkochten. Toen ik zei dat ik een 990 Adv had en daar origineel een Yuasa in zat was hij heel resoluut. Dan moet je bij mij zeker geen accu kopen en er weer een Yuasa voor terug kopen. O ja ik ben nu wel een hele slechte verkoper zei hij erachter aan..., lipsrsealed2 maar wel eerlijk. thumbsup
Naar boven
Frank

BerichtGeplaatst: Do, 23 Apr. 2015, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Timeh heeft wel gelijk, 160 CCA. http://www.motobatt.com/MBTX9U. Voor mij geen Motobatt.
De Varta (Johnson Controls) geeft 230 CCA op. Ze zeggen dat ie onder een hoek van 45 graden mag liggen.

Lijkt verder wel een vervanger voor de ori.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: