Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Heijmans
|
Geplaatst: Vr, 8 Aug. 2014, 17:56 Onderwerp: Remzuiger achterrem loopt niet goed, zuiger demonteren? |
|
|
Beste mensen,
Gisteravond heb ik mijn remblokken van de achterrem vervangen (990 Adventure van 2009 met 21.000km). Oude blokken waren netjes recht afgesleten. De zuigers heb ik teruggeduwd en de nieuwe remblokken (origineel) geplaatst. Toen ik het wiel monteerde bleek de rem behoorlijk aan te lopen. Het blijkt dat de achterste remzuiger soepel naar buiten komt bij het indrukken van het rempedaal, maar de voorste zuiger blijft hangen. Daardoor word de rechter remblok scheefgedrukt en loopt de remschijf tegen de ophanging van de remklauw aan..
Dus het wiel gedemonteerd, de blokken eruit gehaald en de zuiger lichtelijk geholpen met een dunne platte schroevendraaier. Toen kwamen beide zuigers naar buiten, alleen de voorste een stuk langzamer als de achterste. Ik kan ze wel beide met de hand weer terugduwen.
Na deze constatering de klauw nog maar eens met perslucht doorgeblazen, en de hele boel weer gemonteerd, maar het probleem was er nog. Ik heb al op dit forum gelezen dat de zuiger goed schoongemaakt dient te worden, en dan lichtelijk invetten met grafietvet. Ik heb nu speciaal remzuiger vet gehaald, dus daar ga ik straks mee aan de slag. De remvloeistof is ongeveer een jaar oud als het goed is (ik heb de motor pas een maand).
Nu was mijn vriendin vandaag bij een KTM dealer om wat onderdelen op te halen, en daar kreeg ze de tip om de remklauw uit elkaar te halen, dan zouden achter de zuiger 2 rubber ringetjes zitten die schoongemaakt en ingevet moeten worden, en dan zou het probleem verholpen moeten zijn.
Klopt dit? Ik neem aan dat ik de zuiger er niet zomaar uit kan trekken? Dan zal de olie eraf moeten? Ik kan in het wph niet vinden hoe dit in elkaar zit.. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 8 Aug. 2014, 21:46 Onderwerp: |
|
|
nee, zuiger er zomaar uihalen gaat niet, er uit drukken totdat de olie er uit komt gaat wel maar dan wil je niet.
probeer eerst eens schoonmaken: Houtje er tussen (verflatje ofzo). en de zuigers even gelijkmatig naar buiten pompen.
de zuiger(wat uitsteekt) inspuiten met WD40 of teflonspray, en schoonmaken. Tot slot nog een beetje teflonspray er op.
Nu terugduwen (met de hand. ps.: eigenlijk nooit met een schroevendraaier rechtstreeks op de zuigher drukken, hooguit met een verflatje/plasticje, je beschadigd ze makkelijk).
remblokjes correct monteren en dan zou het goed moeten zijn.
Als het dan nog niet goed is, dan heb je kans dat er te veel remvloeistof (das geen olie overigens...) in het potje zit (omdat je nieuwe blokjes gemonteerd hebt.
Zowieso is het goed om de remvloeistof zo af en toe te verversen. Dan doe je middels de 'gewone' ontluchtigprocedure, alleen pomp je dan gewoon alles 2 a 3 keer door en gooi je de oude olie weg.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Za, 9 Aug. 2014, 12:47 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de tips!
Ik heb alles netjes schoongemaakt, ingevet met speciaal remzuiger vet en het zag er weer allemaal tiptop uit. Toen het wiel erin, vanwege de nieuwe remblokken moest ik de zuigers nog wel iets verder terugdrukken om plaats te maken voor de remschijf.
Ik heb een paar keer gepompt met de rem en weer hetzelfde verhaal. Dus toen meteen de remvloeistof gecontroleerd in het reservoir, zag er mooi helder uit, en precies op niveau, maar toch maar even gewisseld, 3-4 keer doorgepompt maar ook dit heeft geen effect gehad (Ik heb er geen apparaat voor, dus gewoon pompen, nippeltje open, nippeltje dicht, pompen enz...). Ik heb het wiel er nog niet opnieuw uitgehad, maar meteen even een foto gemaakt van de situatie. Je ziet dat de remschijf tegen de ophanging van de remklauw loopt.
Op de andere foto zie je trouwens ook dat er maar 1 zo'n veerplaatje bovenin de remklauw zit, horen er daar niet 2 te zitten?
 |
|
Naar boven |
|
 |
WickedWilly
|
Geplaatst: Za, 9 Aug. 2014, 13:25 Onderwerp: |
|
|
Je remklauw zit ook beweegbaar vast aan het gedeelte dat aan je vorkpoot wordt vastgemaakt. Dit zijn de 2 pennen met rubbertjes er tussen. op je laatste foto is er 1 te zien rechts in het midden. De remklauw moet hier ook soepel overheen kunnen glijden. Is dit niet het geval, dan kun je de remklauw van het vaste deel aftrekken. (kan heel zwaar gaan). Dan de 2 holtes waar de pennen in vallen schoon maken en invetten en dan de remklauw er weer overheen schuiven en zorgen dat de rubberhoesjes weer met hun randjes in de gleufjes vallen. (dit ter voorkoming dat er vuil in komt).
Nu kun je de remklauw weer soepel bewegen op het vast gedeelte en komt deze altijd weer netje in het midden op je remschuif te staan.
Hoop dat deze uitleg helpt. Ik had begin dit jaar hetzelfde voor met mijn achtterrem na het vervangen van de remblokjes. |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Za, 9 Aug. 2014, 13:32 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de tip! Ik ga het nu meteen proberen. Ik kan de remklauw er dus zo af trekken zonder iets los te schroeven? Ik trek hem gewoon van de pennen af eigenlijk? |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Za, 9 Aug. 2014, 14:11 Onderwerp: |
|
|
Ik ben nu bezig met de klauw van de pennen af te trekken, gaat inderdaad stroef.
Maar ondertussen blijft het nippeltje, die je los draait om remvloeistof af te laten, steeds wat vloeistof zweten. Als ik het droogmaak is het even later weer wat nat... Ik heb n paar keer gepompt en de remblokken weer terug geduwd, en dan zie je lichtelijk wat vloeistof tussen het schroefdraad omhoog komen. Zou dit vloeistof zijn die tijdens het wisselen van de vloeistof in het schroefdraad is gelopen, of zou ik nu een lekkage hebben? Het nippeltje zit gewoon aangedraaid, niet te strak maar wel goed aan...
Als het lekt, zal het niet met het vervangen van het nippeltje opgelost zijn? |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Za, 9 Aug. 2014, 16:10 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de gouden tip WickedWilly! Met wat spierkracht, zweet en gevloek de remklauw van de pennen af gekregen. Achterste pen zag er perfect en lekker ingevet uit, voorste pen was helemaal droog en verroest. Ik heb deze lichtelijk opgeschuurd en de roest helemaal verwijderd, daarna verder schoongemaakt, goed ingevet en weer gemonteerd. De klauw bewoog meteen al mooi over de pennen, en na monteren van het wiel blijkt dat deze nu perfect loopt
Om de nippel heb ik een doek gedaan en even licht met perslucht door het schroefdraad geblazen om alle geknoeide vloeistof te verwijderen. Ik heb de doek er goed omheen gehouden zodat de vloeistof niet in het rond kon vliegen en op de lak kon belanden. Daarna heb ik verschillende keren gepompt en het lijk vooralsnog droog te blijven.
Nu even de ketting stellen, en dalijk maar eens een testritje maken om te zien of echt alles ok is.
Bedankt tot zover mannen! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 9 Aug. 2014, 22:14 Onderwerp: |
|
|
euhm ja, dat heet gewoon achterstallig onderhoud _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Heijmans
|
Geplaatst: Za, 9 Aug. 2014, 23:20 Onderwerp: |
|
|
Tja, ik heb m pas n maandje dus nu alles aan t bijwerken. Maar nu is hij in orde, en dan morgen mooi richting Albanië  |
|
Naar boven |
|
 |
WickedWilly
|
Geplaatst: Zo, 10 Aug. 2014, 23:18 Onderwerp: |
|
|
Het is een gedeelte van de rem die vaak vergeten wordt. Smeren ze wel vet op de achterkant van de remblokken, 1 plaats waar het weinig nut heeft, maar die pennen niet. En het is een kleine moeite als je toch de remblokken vervangt. |
|
Naar boven |
|
 |
|