Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
TomW_be

|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2014, 8:25 Onderwerp: Stilvallen op vreemde momenten |
|
|
Collega's,
Reeds enkele weken ben ik in het bezit van een 990 adventure bouwjaar 2007 met momenteel net geen 40.000km.
Hij start supervlot, rijdt als een beest, reageert goed op de gas (enkel soms een dipje rond 4500rpm). Tijdens baankilometers ondervind ik geen enkel probleem.
Sinds ik de moto heb ben ik twee keer een offroad ritje gaan rijden en in beide gevallen vertoonde de moto gedurende een vijftal minuten problemen.
- Rijdend op een bospad, ik schakel af van tweede naar eerste met koppeling ingetrokken met twee vingers. De motor slaat af exact wanneer ik afschakel.
- uit een bospad komend op de gewone weg. Ik schakel van tweede af naar eerste om een bocht traag te nemen. Koppeling is helemaal ingetrokken (ik dacht mss dat ik de koppeling niet ver genoeg introk met enkel twee vingers, dus nu met volledige hand) en exact wanneer ik afschakel valt de motor stil.
- Al rijdend op een bospad in tweede versnelling de koppeling helemaal intrekken en gas dicht en zachtjes bijremmen met achterrem: stilvallen.
- Onder de 2000 rpm iets of wat tractie geven: stilvallen (al lijkt dit eerder normaal maar ik merk toch dat de motor gevoeliger is).
FI lampje gaat voluit branden.
Terug starten lukt meestal vlot. Het is me bij beide keren ook wel voorgevallen dat wanneer ik tracht te starten dat hij compressie maakt en net wanneer hij wil aanslagen valt hij stil en gaat de toerenteller naar max alsof je het contact net opzet. De motor twee minuutjeqs gerust laten en opnieuw problemen loste het probleem op.
Beide keren waren in 'vochtige' omstandigheden.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
De motor is gekocht bij een tweedehands motorzaak, ik heb dus nog garantie. Dit is echter geen KTM garage. Ik wou zowiezo de motor even binnengooien bij een KTM motorzaak om alles even na te kijken zodat ik zeker ben dat de motor alles heeft gehad dat hij moet hebben. Als ik hun dit probleem voorleg, kan ik dan later nog terugvallen op de garantie bij de andere motorzaak ? |
|
Naar boven |
|
 |
Bongo
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2014, 8:41 Onderwerp: |
|
|
Omdat je terugschakelt naar "1", denk ik aan de zijstandaard kill switch, misschien dat je die op een of andere manier dan raakt? _________________ Met vriendelijke groet, Edwin
KTM 990 Adventure R op Marktplaats |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2014, 19:29 Onderwerp: |
|
|
lijkt idd op een van de interlocks: Zijstandaard schakelaar (misschien wip je zelfs wel de standaard naar beneden met de laars, dat kan makkelijk).
een ander los contactje kan natuurlijk ook zoals een accupool contact.
tot slot kan het zijn dat het stationair een beetje laag is en niet helemaal goed ingeregeld: 15 minuten inregelprocedure volgen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

|
Geplaatst: Ma, 19 Mei. 2014, 9:27 Onderwerp: |
|
|
Alvast bedankt voor de tips.
Ik heb dit weekend het opnieuw voorgehad: een korte periode waarin mijn beestje stilvalt bij schakelen en ook gevoeliger voor minder rpm.
Wat me nu wel opviel is dat het gebeurd wanneer de motor iets warmer staat dan normaal, in dit geval 6 blokjes. Zou het misschien te maken kunnen hebben met oververhitten ? Dat zou wel niet verklaren waarom ze stilvalt exact bij schakelen (maar dat kan toeval zijn mss...)
Ik vind de motor altijd nogal warmpjes, minimum 5 blokjes, soms 6.
Zijn er manieren om de motor cooler te houden ?
Ik heb nog steeds de standaard grill protector die na een beetje googlewerk bekend staat voor slechte ventilatie bij lage snelheid. Het stilvallen gebeurde in ieder geval telke male wanneer ik een tijdje traag reed. Die zal ik er eerstdaags afgooien. |
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

|
Geplaatst: Ma, 28 Jul. 2014, 7:50 Onderwerp: |
|
|
Het probleem is nog steeds niet opgelost.
De motor is binnen geweest bij KTM dealer voor klein onderhoud. Daar zeiden ze dat het mogelijks aanzetting kan zijn op vlinders waardoor deze niet helemaal sluiten en soms valse lucht zuigen maar dat zullen ze pas kunnen zien bij groot onderhoud.
Tijdens het kleine onderhoud werden alle parameters gereset, mapping opnieuw ingeladen, olie en oliefilter vervangen. Er waren geen foutcodes.
Ik weet wel dat het nu veel frequenter voor komt na het klein onderhoud. Ik ben er nu wel zeker van dat het niet met het schakelen of dergelijke te maken heeft maar enkel met terugvallen op ralentis. Dan valt de motor regelmatig uit.
De motor blijft 'in normale gevallen' mooi draaien op 1000 toeren per minuut. Is dit te laag ?
Iemand een idee ?
Het probleem wordt stilaan wel dringend. Aanstaande zaterdag staat de midzomerrit bij Endurofun op het programma als laatste voorbereiding op een weekje offroad Pyreneeën met diezelfde organisatie op het programma. Dan heb ik wel liefst een moto waar ik op kan rekenen. Al bij al valt het herstarten wel mee, maar het is wel degoutant dat je elke keer langs de kant moet voor de abs opnieuw uit te zetten  |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 28 Jul. 2014, 11:01 Onderwerp: |
|
|
zal imho volledig in de mapping zitten, hoe heter de motor (offroad) hoe duidelijker het naar voren komt.
als je moto 1000 rpm stationair draait is er zowiezo iets goed fout, dat is zo laag dat het schadelijk is voor de motor. 1400-1450 rpm minimaal. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

|
Geplaatst: Di, 29 Jul. 2014, 7:27 Onderwerp: |
|
|
Gisteren toch maar een keertje zelf de 15 minuten reset uitgevoerd.
Het resultaat was onmiddellijk duidelijk:het stationair toerental was nu mooi tussen 1400 en 1500 toeren. Voorheen was het een schrale 1000 toeren.
Een testritje op de baan was uitstekend, de motor pakt beter op en is geen enkele keer uitgevallen. Voorheen viel de motor op de baan ook niet veel uit, enkel off road. Dit weekend even testen op de Zomerrit van endurofun.
Ik had de 15minuten reset nog uitgevoerd omdat de motor inmiddels op onderhoud was geweest en ze mij daar vertelden dat 'alle parameters' werden gereset. Volgens hun was dit hetzelfde als de rest die ik wou uitvoeren. Niets is dus minder waar, er blijkt een groot verschil in te zitten.
Hopelijk blijft het probleem weg... Alvast bedankt voor alle hulp!
ps: mijn verontschuldigingen gaan uit naar mijn buurman dit kwam klagen over de naftgeur in zijn living  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 30 Jul. 2014, 10:51 Onderwerp: |
|
|
na een computer reset hoor je ook altijd de 15 minuten run te doen, zodat de computer weer nieuwe waarden krijgt en opslaat. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

|
Geplaatst: Do, 31 Jul. 2014, 21:40 Onderwerp: |
|
|
Vreemd dat ze dat bij de KTM dealer dan niet gedaan hebben.
The stories continues:
Ik heb me daarnet opnieuw naast de weg kunnen begeven. Op de baan kon ik al merken dat het stationair toerental rond 1400 toeren zit en de motor veel beter op pikt.
Ik draai een bospad in en nog geen 100 meter later slaat de motor af.
Anders dan vorige keren is dat ik de motor niet kan herstarten al rijdend. Als ik stil sta start ze onmiddellijk. Na wat gefoeter blijkt dat ik al 'bollend' wel kan starten als ik naar neutraal schakel. Ook anders dan andere keren is dat de motor nu afslaat bij +-3000 toeren, niet op ralentis.
De motor leek de eerste kilometer echt allergisch aan rijden met koppelingswerk. Als ik rustig aan hetzelfde toerental blijf rijden zonder koppeling en zonder snokjes aan de gas doet ze het prima. Maximum 1 kilometer later doet de KTM het pérfect alsof er nooit iets aan de hand geweest is.
Ik parkeer mijn moto voor een minuutje of vijf en van zodra ik wil vertrekken valt ze nog één maal stil om daarna het weer prima te doen.
Iemand raad ?
Ik ga de raad van hierboven opvolgen en zowel koppelingshendel als zijstandaard overbruggen. Hopelijk kan ik hiervan op het internet gemakkelijk methodes terugvinden.
Ik heb inmiddels contact gehad met de dealer. Daar mag ik aanstaande maandag langs. Zij raden mij aan om mijn huidige akrapovic mapping te vervangen door de standaard mapping (ik heb akra's). Mogelijks biedt dat soelaas. Als het geen oplossing biedt stellen zij voor om gaskleppen na te kijken. Ik hoop stiekem om tegen maandag zelf nog één en ander onderzocht te hebben of misschien zelfs het probleem hebben opgelost... |
|
Naar boven |
|
 |
TomW_be

|
Geplaatst: Ma, 4 Aug. 2014, 7:25 Onderwerp: |
|
|
Overbruggen van koppelingshendel kan blijkbaar niet omdat dan permanent een andere mapping wordt geactiveerd. Overbruggen van de zijstandaard kan blijkbaar ook niet zonder speciale tool. Vreemd, ik ervaar KTM als een spartaanse moto die straight forward is, zonder bull shit, gemaakt om altijd te werken en simpel te herstellen en dan ontwerpen ze dit op deze manier... Hebben ze hier even een ijverige nieuweling zijn wil laten doorzetten ?
Bon, ik heb in ieder geval goed nieuws: zaterdag de midzomerrit gereden zonder stil te vallen
Bleek dat ik twee problemen tegelijk had:
- ralentis toerental te laag. Opgelost door 15minuten reset.
- met mijn grote voeten zit ik soms (heel soms, niet altijd, maar toch ook vaak genoeg) tegen het haakje te duwen van de zijstandaard. Een velcro rond het haakje naar de duosteun lost dit probleem prima op. Het magneetje was iets dat ik niet consequent zuiver maakte, er kwam dus véél rommel af. Dit ga ik vanaf nu ook beter proper houden.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat bovenstaande personen de nagel op de kop sloegen. Bedankt voor de replies en hulp!
Hopelijk ben ik niet te overenthousiast en is morgen het probleem terug... |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
|
Geplaatst: Ma, 4 Aug. 2014, 10:51 Onderwerp: |
|
|
Hi TomW,
Tip:
Ik heb het zelfde probleem met het haakje aan de pikkel gehad.
Uit eindelijk heb ik heb eraf geslepen, heb je er ook geen last van.
Gr. Dekster |
|
Naar boven |
|
 |
Frank

|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 5 Aug. 2014, 13:52 Onderwerp: |
|
|
Ik wil dat blokje niet duur noemen maar de inhoud zijn 2 weerstandjes van 0,12 euro. Goed zelf te maken. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
|