lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Startmotor borstels 990 SMT

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wreckah

BerichtGeplaatst: Za, 12 Jul. 2014, 22:21    Onderwerp: Startmotor borstels 990 SMT Reageer met quote

eentje die ik online toch nog niet ben tegengekomen, dus post ik hier maar ter info voor iedereen die het wil weten.

Ik had de laatste maanden al een iets trager startende SMT (je kent het wel, start perfect maar duurt toch een slagje meer dan gebruikelijk), onmiddellijke reflex: weinig gereden deze winter, batterij 5j en 77.000km oud, hop nieuwe batterij erin en op reis.

Op reis dan toch met startproblemen te maken gekregen (helemaal niet meer starten) en lampjes die springen...dus ja, dan kijken we richting regulator, een frequent probleem bij de LC8.

eenmaal thuis de regulator van de 690 erop (zelfde onderdeel), nieuwe batterij, opgeladen, en nog steeds niks. startmotor draait simpelweg niet. (klein beetje piepen, meer niet)

startmotor eruit gehaald, en ja, brushes volledig weg. Nieuwe brushes erin, en start weer volkomen normaal. Brushes kan je trouwens apart krijgen hier: http://www.al-electric.de/index.php?pid=6101151

Dit is de foto van het oude en nieuwe onderdeel:

Ik vrees wel dat ik de echte oorzaak van de versleten brushes nog niet gevonden heb...stator en regulator uitgemeten en alles lijkt normaal.
maar, ik heb de motorfiets enkele minuten stationair laten lopen en de regulateur wordt snoeiheet, lijkt me niet direct normaal. Kan er mijn hand niet opleggen, en dat na ca. 5 minuten stationair.

Iemand nog suggesties?

thanks,
Jan

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Jul. 2014, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

die regulator wordt standaard wel vrij warm, en bij stationair heeft ie geen rijwindkoeling...

Ik heb de regulator (bij de Adv) tegen het alu-achterframe geschorefd... dan heeft ie iets meer koeling.

anders: gewoon wisseken en checken.

Borstels slijten als ze slecht contact maken (veertjes blijven hangen, troep er tussen) of als de cummutator vuil is of sluitingen heeft (alles daar effe goed schoonkrabbelen en lichtjes oppolijsten met een 400 waterschuurpapiertje (maar dan moet je wel een beetje weten wat je aan het doen bent natuurlijk)

succes

wreckah

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Jul. 2014, 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

hey dr bean,

okay, misschien is het dus wel normaal dat ie heet wordt bij stationair draaien...de hitte van de motor straalde er ook rechtstreeks op af natuurlijk.

Ik heb 'em nu voorlopig vastgebout aan de passagiersvoetsteun, lekker in de wind. Ik ga binnenkort het vernieuwde bracketje kopen dat op de SMT's vanaf 2011 werd gebruikt (regulator boven het voortandwiel). (de mijne is nog een 2009 model, met de regulator net achter de achtershock, lekker dichtbij de hete uitlaat).

ik heb de startmotor netjes opgekuist, hij zat vol met gedesintegreerde borstels Smile Niet echt geschuurd ofzo, die koperen cylinder zag er nog netjes uit. Met contactcleaner wat proper gemaakt. Hopelijk goed voor nog eens 77.000km.

thanks voor de tips!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: