Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
vanderFight
|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2014, 19:46 Onderwerp: Benzineverbruik |
|
|
Heren en dames van het Forum.
Mijn eerste vraag op het forum
Ik ga komende woensdag mijn mijn nieuwe brommer een tien-tal dagen naar zuid frankrijk, maar wil toch even kijken of ik het schrikbarend hoge benzine verbruik nog kan verbeteren.
Het betreft een adventure uit 2003.
Achter mijn vriendin aan, rijdende op een xt 600, is het verbruik nog steeds 1/12. Ligt dus niet aan mijn zware rechterhand.
Ik heb het luchtfilter al los gehaald. Filter en huis is brandschoon. De sproeiers direct zichtbaar aan de bovenkant van de gemonteerde carb zijn ook schoon. Het lijkt me dus geen vuiligheid. Misschien Choke kabel, maar hoe controleer ik dat? Er zit een paar mm speling op de kabel.
Iets wat ik ook wilde controleren is het vlotterbak niveau. De carbs moeten dan los. Kan ik de tanks dan op de motor laten zitten? Wat is de volgorde van losmaken van de onderdelen?
Ik wilde ook even naaldstanden controleren. Op welk slot moeten ze zitten?
En laatste vraag: Als alles stock lijkt te staan, wat kan ik dan veilig aanpassen om de boel toch iets armer te laten lopen? Naalden standje lager? Vlotters 1 mm lager? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2014, 21:22 Onderwerp: |
|
|
met 1:12 kan het bijna niet zijn dat de naalden op de fabrieks stand hangen; dan klopt er iets anders niet. Meestal worden de naalden ook hoger gehangen.
1:15 is normaal bij normaal rijwerk.
hoeveel heeft ie gelopen? bij 100'000 zijn de naalden echt wel flink versleten en neemt ook dat middenbereik dus toe.
DUs: controleer de naalden, vervang ze evtueeel. Als je de carb open hebt: controleer ook de sproei nummertjes, en kijk eens na of het allemaal klopt.
succes
ps.: het gaat natuurlijk nooi 1 5 lopen zoals dat XT-tje doet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
vanderFight
|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2014, 21:40 Onderwerp: |
|
|
He Bean,
Bedankt voor je antwoord! Er staat nu 35k km op de teller, dus ik neem even aan dat de naalden nog goed zijn.
Klopt het dat ik de naalden kan bekijken zonder de carbs volledig uit te bouwen?
Is het nog de moeite waard om vlotter niveau te checken, of veranderd die meestal niet?
Wat me afgelopen keer opviel is dat er geen carb ontluchtingsslangen geïnstalleerd waren. Enig idee waarom dit zou kunnen zijn? Er komen nu dus benzine dampen in het luchtfilterhuis. Is dit kwalijk? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2014, 22:03 Onderwerp: |
|
|
Naalden loshalen, en/of vlotternivo dan moet je de carbs uit de bak halen en das best veel werk. Vlotternivo zou ik trouwnes nameten en niks aan doen als het niet heel erg afwijkt.
Hij hoort wel ontluchtingsslangetjes te hebben! dus nieuwe installeren zoals die horen te zitten. Dan kun je ook meteen zien of er niet stiekem een carb overloopt.
succes
vanderFight schreef: | He Bean,
Bedankt voor je antwoord! Er staat nu 35k km op de teller, dus ik neem even aan dat de naalden nog goed zijn.
Klopt het dat ik de naalden kan bekijken zonder de carbs volledig uit te bouwen?
Is het nog de moeite waard om vlotter niveau te checken, of veranderd die meestal niet?
Wat me afgelopen keer opviel is dat er geen carb ontluchtingsslangen geïnstalleerd waren. Enig idee waarom dit zou kunnen zijn? Er komen nu dus benzine dampen in het luchtfilterhuis. Is dit kwalijk? |
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
vanderFight
|
Geplaatst: Ma, 12 Mei. 2014, 23:42 Onderwerp: |
|
|
Ok, net de carbs gedemonteerd en een aantal zaken vielen op:
Ik heb carb-heaters. Het is een 2003 model geïmporteerd. Hoort dit, of heeft iemand er andere carbs ingezet? (in dat geval kan er veel meer dan 35.000 km met de carbs gereden zijn)
Achterste naalden is een zichtbare slijtage aan de onderste 5mm van de naald. De naald is in het geheel van dof aluminium(?) maar glimt op dat gedeelte.
De voorste naald is niet zichtbaar beschadigd.
De onderkant van de gaskleppen zijn verkleurd: de voorste is zwartig en de achterste is wittig. Ook zit er een witte aanslag in de inlaat kanalen van de kop van de achterste cilinder.
De naaldpositie is de 2e groef van boven, standaard naar wat ik heb begrepen.
Toen moest ik naar huis, dus heb niet meer info. Morgen langs de KTM dealer om te kijken of ze nieuwe naalden en geleiders hebben.
Iemand nog tips adv bovenstaande bevindingen?
Groeten,
Steven |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 14 Mei. 2014, 11:10 Onderwerp: |
|
|
is het dan niet efkes de moment om die naald een groefje te verzetten? Ik dacht dat ze beter stonden in de derde groef (er zijn er vijf). Dan wel efkes de carbs opnieuw laten afstellen. Beestje gaat een pak sterker worden zo. Verbruik blijft redelijk ok, ik ga meestal op reserve rond 230-250 km.
Mijne is van 2005, heeft standaard carbheaters. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Wo, 14 Mei. 2014, 14:18 Onderwerp: |
|
|
ik heb sinds kort een ook geimporteerde 2004 ZONDER carb heaters,
ik weet nog dat destijds de 2003 modellen zelfs nog geen montageschroefdraad voor de heaters hadden, (dealer moest dus tappen),
de 2004 modellen hadden fabriek-af al wel schroefdraad, en vanaf 2005 zaten de heaters er dan fabriek_af op. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 14 Mei. 2014, 15:29 Onderwerp: |
|
|
klopt.
deze kan dus aangepast zijn, of een andere carb hebben uit een later model.
naalden gasbuis/huls: zie ook
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=4413&highlight=naaldbuis
naalden vervangen dus. en dan opnieuw fatsoenlijk afstellen.
maw: eerst groot onderhoud. daarna kijken of er echt iets fout is/blijft _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
vanderFight
|
Geplaatst: Ma, 19 Mei. 2014, 10:30 Onderwerp: |
|
|
Even een update vanuit het zuidelijk Frankrijk
De KTM rijdt nu 1/17! Ik heb niet op tijd een setje naalden kunnen krijgen, maar heb de boel schoongemaakt incl. de choke plunjes en gasschuiven. De boel was niet echt vies, maar voor de zekerheid. Vlotter-niveau zat binnen specs.
Ik heb ook de EPC er af gehaald, wellicht heeft dat geholpen.
Ik las in deze post http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=1364#1364 dat de TPS alleen wordt gebruikt voor de EPC, maar wat ik begrijp uit http://www.ktm950.info/how/wotf/wotf.html#TheThrottlePositionSensor is dat hij gebruikt wordt voor de vervroegings mapping. Vanmiddag eens met de multimeter kijken naar het voltage. Klopte die forumpost niet, of heeft de ktm950 info er naast? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 19 Mei. 2014, 21:13 Onderwerp: |
|
|
ik heb dat ooit gepost. ik heb al die jaren zonder TPS gereden (dus verwijderd... ). en nooit ergens last van gehad. Ik heb destijds ook geen verschil bemerkt bij het verwijderen, en kan ook nergens bewijs vinden. anderzijds is het misschien wel logisch. vacuumvervroeging heeft ie niet.. dus tps is eengoede kandidaat. anderzijds lijkt het dus weinig uit te maken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|