lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Waarom een expansievat ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
john68

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Dec. 2013, 19:28    Onderwerp: Waarom een expansievat ? Reageer met quote

Ik heb eens gekeken naar m'n expansievat ( of hoe dit tankje ook mag heten )voor de koelvloeistof en begrijp niet waar hij eigenlijk voor dient . Waarom moet het niveau tussen min en max staan , er kan volgens mij alleen vloeistof bij komen dmv oververhtting van de motor wat er vervolgens door het overloop slangetje op straat (of tegen m'n rechter broekspijp ) beland . Hoe vol of leeg dit tankje is , de koeling zuigt toch geen vloeistof aan en dus heeft hier bijvullen geen nut . Of zie ik iets over het hoofd ? ( wat ik eigenlijk wel denk ) Mvg John .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
african

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 0:21    Onderwerp: Re: Waarom een expansievat ? Reageer met quote

john68 schreef:
Ik heb eens gekeken naar m'n expansievat ( of hoe dit tankje ook mag heten )voor de koelvloeistof en begrijp niet waar hij eigenlijk voor dient . Waarom moet het niveau tussen min en max staan , er kan volgens mij alleen vloeistof bij komen dmv oververhtting van de motor wat er vervolgens door het overloop slangetje op straat (of tegen m'n rechter broekspijp ) beland . Hoe vol of leeg dit tankje is , de koeling zuigt toch geen vloeistof aan en dus heeft hier bijvullen geen nut . Of zie ik iets over het hoofd ? ( wat ik eigenlijk wel denk ) Mvg John .

Je hebt gelijk: je ziet wat over het hoofd....

Niet door OVERverhitting, maar door verhitting zet de koelvloeistof uit, maar die krimpt terug bij afkoeling dus zuigt de vloeistof terug in de radiator. In de buurt van min is trouwens genoeg, meer gooit hij er toch uit...

Kijk nog maar eens tijdens een rit, dan staat het nivo hoger!

mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 3:10    Onderwerp: Reageer met quote

idea2 idea2 zoek eens op, het woord expansievat book2 grin2 grin2 kiss kiss

http://nl.wikipedia.org/wiki/Expansievat
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

de radiatordop dient als druk-klep in dit systeem:

de druk in het systeem (de motor dus, niet het expansievat, want dat is gewoon 'open' naar de buitenlucht) loopt eerst gewoon op totdat de druk in het systeem 1.4 bar is, dan gaat de klep in de radiatordop open en gaat er vloeistof naar het expansievaatje.

Als de motor afkoelt dan daalt de druk weer (simpelweg door uitzetten en krimpen van de vloeistof en alle motordelen). Als er ONDERDRUK in het systeem ontstaat (dus minder dan de buitenlucht), dan gaat de radiatorklep weer open (dus de andere kant op) en stroomt er vloeistof van de onderkant van het vaatje terug naar de radiator. Allemaal door 1 hetzelfde slangetje.

Het overloop slangetje doet daarniets in: dat zorgt alleen dat het vaatje in contact staat met de buitenluchtdruk en dan de vloeistof er uit kan als het vaatje perongeluk TE vol wordt, wat normaliter niet de bedoeling is.

john68

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Dec. 2013, 19:14    Onderwerp: expansievat Reageer met quote

Dat is bij mij nogal eens het geval dat " te vol " zitten , bij stevig doorrijden gooit hij regelmatig m'n broekspijp ( rechts ) vol koelvloeistof , en als hij daarna afgekoeld is zit het tankje nog helemaal vol ?????????. Terwijl de radiator dan half leeg is ( of half vol ) .De thermostaat werkt goed , zit een nieuwe 1.4 radiatordop op , en heb koelvloeistof bijgevuld met het voorwiel omhoog .
bij rustig rijden geen problemen , maar als de 200 gepasseerd word ( op t circuit ) gaat het gegarandeerd mis .Wat doe ik verkeerd ? Iemand nog een idee , of word het een regenbroek voor mij ? mvg john .
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Dec. 2013, 3:12    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk gewoon te vol en op het circuit ga je schuin door de bocht waardoor die via de overloop er nog wat uit gooit...
vul hem maar eens een kwart en je hebt waarschijnlijk geen problemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
john68

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Dec. 2013, 21:26    Onderwerp: expansievat Reageer met quote

Ok wheely , ga ik proberen, allen bedankt voor de reactie's .
Naar boven
Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Dec. 2013, 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me waarschijnlijker dat er ergens lucht in het systeem zit, ik zou 'm eerst goed ontluchten.

groeten,

Jos

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 17 Dec. 2013, 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

't mag niet gebeuren dat de radiator half leeg raakt en in het vaatje nog wle vloeistof zit: Dan zit er dus gewoon een hele bult lucht in het systeem op dat moment. (radiator is deel van het gesloten systeem!)

Op dat moment kun je het beste de radiator netjes afvullen/ontluchten. Daarna zou het wegmoeten zijn of in ieder geval veel minder.. herhalen etc).

Als er iedere keer weer lucht in de radaitor zit, dan moet die lucht ergens vandaan komen!

Zoals ik al zei, moet de vloeistof door het systeem 'aangezogen' worden uit het tankje op het moment dat er lichte onderdruk in het systeem ontstaan door het afkoelen van de warme vloeistof, die dan krimpt.

Als je flesje vol blijft, en het gaat niet terug de radiator in, dan zuigt ie het dus niet aan....
ALs er wel weer lucht in de radiator komt, dan zuigt ie dus lucht aan..

mogelijke oorzaken zijn dan niet moeilijk:
- het systeem bouwt geen onderdruk op: Ergens 'lekt' lucht naar binnen (maar druk op bouwen gaat wel!): Dit kan typisch de waterpomp keerring zijn, maar kan ook ingeweikkelder zijn.

- OF: het systeem kan geen vloeistof uit het tankje aanzuigen omdat:
- de radiator dop niet goed werkt (tja tis een nieuwe, maar je weet nooit)
- Slangetje van tank naar radiator(dop) stuk, dicht, verstopt, afgekneld of dergelijk. Makkelijk uit te sluiten: gewoon even schoonmaken!

succes

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 17 Dec. 2013, 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
ik denk gewoon te vol en op het circuit ga je schuin door de bocht waardoor die via de overloop er nog wat uit gooit...
vul hem maar eens een kwart en je hebt waarschijnlijk geen problemen.

Als je schuin door de bocht gaat, druk te vloeistof nog steeds gewoon recht naar beneden in het vaatje hoor!

Maar in zijn algemeenheid gooit ie het er wel snel uit als je probeert hem op 'max' te houden. 1/3 tot 1/2 vol (bij koude motor) is genoeg. Dan is ie vol bij warm. zolang ie maar niet leeg raakt in koude toestand, dan dan zuigt het systeem als het goed is dus nooit lucht aan.

john68

BerichtGeplaatst: Di, 17 Dec. 2013, 20:15    Onderwerp: vat Reageer met quote

Ok , dat ga ik dan nogmaals nakijken . Bedankt , en ik post m'n bevindingen hier als ik iets ongewoons tegenkom . gr john .
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: