Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
plukenannabel

|
Geplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 13:37 Onderwerp: |
|
|
bijna 83k
1-2000 door mij? ws nog minder zelfs
_________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
RWAventure
|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 24 Nov. 2013, 2:24 Onderwerp: |
|
|
je weet zeker dat er genoeg in zit ......
|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 24 Nov. 2013, 12:44 Onderwerp: |
|
|
hoe weet je dat hij te kort druk heeft? heb je een meter op de meet plug gehad? (voor!!) het oliefilter.
Als dat zo is dan maakt warm/koud niet uit voor het verlies. Lekken op zo een kanaal geloof ik niet in, dan ligt er een olie sproeier los ofzo, dan zou nog kunnen, hoe onwaarschijnlijk ook.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
RWAventure
|
Geplaatst: Zo, 24 Nov. 2013, 18:01 Onderwerp: |
|
|
ja er heeft zeker genoeg olie in gezeten. bij de dealer hebben ze gemeten. koud rond de 3 bar, na mate hij warm word neemt af naar onder de 2 bar.
dan is het ook duidelijk hoorbaar.... klapperende kettingen.
als de dealer het moet repareren vervangen ze het blok... nog geen 50.000 km en van eerste eigenaar gekocht, die er erg zuinig op geweest, wat ook aan alle kanten weer te zien in aan de motor.
rara raadsel....
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 24 Nov. 2013, 23:21 Onderwerp: |
|
|
zelfde verhaal:
Als je wil weten waarom je geenoliedruk hebt... bij het begin beginnen en alles controleren:
- komt de olie wel goed bij de pomp (kogelventiel tank, leidingen etc)
- na de pomp: Overdrukverntiel niet lekkend/vuil/scheef?
- filter ok?
- druk voor het filter niet ok: kan overdruk ventiel zijn, of gewoon idd te veel lek elders.
-->
Ik weet niet zo zeker dat dat allemaal olie kanalen zijn, maar de krukas smering komt via het deksel in de as. geld voor de bak-assen ook, maar die zitten aan de andere kant denk ik.
Dus even vanuit de keering in het deksel kijken hoe die kanalen lopen...
Als de dichting tussen blok en deksel lekt, of als een van die keerringen niet goed is.. verlies je druk.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
RWAventure
|
Geplaatst: Ma, 25 Nov. 2013, 18:11 Onderwerp: |
|
|
al jou genoemde dingen heb ik gecontroleerd. ik weet niet precies waar ze de olie druk hebben gemeten maar een ding is wel zeker, de druk neemt af.
de olie zoekt natuurlijk de weg met de minste weerstand. nu denk ik dat een van de kanalen de olie te makkelijk kwijt raakt, waardoor mijn hydraulische kettingspanners niet genoeg krijgen en beginnen te ratelen.
op de pomp zit ook het nieuwe huisje, dus met nieuw overdruk ventiel.
StevenD had het over olie sproeiers. waar zitten die?
op de foto die ik heb gestuurd zit recht onder de kruk as een langwerpig gat. de is het olie kanaal vanaf het hart van de oliefilter. deze gaat de deksel aan de zijkant is en vertakt zich daar, naar volgens mij de kanalen die ik rood heb omcirkeld. maar daarna weer ik het niet.
voor dat ik verder ga met het blok uit elkaar halen, wil ik wel meer dingen uitsluiten...
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 25 Nov. 2013, 20:12 Onderwerp: |
|
|
Veruit het meeste van de olie gaat de krukas in (om bigend, smalend en zuiger te smeren). Verder zal wel naar de kop gaan, naar de spanners etc, via die kanalen maar dat zijn hele kleine hoeveelheden. Ik heb er nooit naar gekeken en geen open blok liggen ofzo...
Je kunt zelf proberen of je daar 'tegendruk' hebt, met een slangetje en een grote spuit met olie ofzo. Er moet wel wat tegendruk zijn, anders zijkt de olie weg. 3 bar is best wat.
Dat de druk zakt al ie warm wordt is gewoon omdat de olie dunner wordt. Dat is altijd wel een beetje, maar er moet wel druk genoeg blijven natuurlijk. Ik weetniet hoeveel het standaard hoort te zijn (vergelijk meting met een goed blok?)
Olie-sproeier voor de koppeling zit aan de andere kant, waar de koppelingsstift het blok in gaat.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 26 Nov. 2013, 15:15 Onderwerp: |
|
|
Heb niet het hele draadje gelezen ....
KTM heeft voor de eerste 3 jaar (03tot05) een wat ruimere passing gehanteerd vwb de nokkenaskettingspanners om ervoor te zorgen dat de lucht die in de kanalen aan het einde van het systeem sneller weg kan. Dat had weer tot gevolg dat warme olie ook makelijker weg kan. Slijtage maakt het eea erger net als oude olie .. neem aan dat het overdrukventiel ook al ter sprake is geweest.
Als het allemaal niet meer werk kun je de motor aan mij geven (gatis dan wel he)
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Icul8r
|
Geplaatst: Di, 24 Jun. 2014, 23:11 Onderwerp: licht knipperend olie lampje |
|
|
Recent bij Verpalen de waterpomp as+seal vervangen en ook nieuwe olie+filterwissel gehad. Nu knippert het olielampje licht bij de eerste km en hoor ik ook de ratel van de nokkenaskettingspanners (vermoed ik). Na een km of 3 stopt het flikkeren en de ratel verdwijnt ook als alles warm is.
Wat te doen? Moet ik me zorgen maken?
De 950SM uit 2006 heeft inmiddels bijna 85k op de teller staan.
|
|
Naar boven |
|
 |
Icul8r
|
Geplaatst: Ma, 21 Jul. 2014, 9:47 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels is de motor bij Verpalen geweest. En het blijkt een defect olie filter te zijn dan dicht is getrokken. Er zat geen KVS in de olie dus het was geen kapotte waterpompafdichting. Onder garantie gemaakt dus we kunnen weer verder rijden. Op naar de ton op de teller
|
|
Naar boven |
|
 |
|