Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 24 Okt. 2013, 19:24 Onderwerp: KTM 950 nog steeds beetje ziekjes |
|
|
Na vier dagen woon-cursus-verkeer (al bijna 600km ...) is de conclusie duidelijk : mijn moto is nog steeds wat ziekjes. Of misschien héél érg, maar de symptomen zijn zo vaag:
- voorvork heeft geen zin om subtiel te dempen en te veren (ondanks twee revisies in drie jaar tijd en ondanks veel gefriemel aan de kroonplaten)
- voorkant hobbelt ook wat (kan die Heidenau zijn, maar misschien ook niet)
- koude koppeling hapt nog steeds wat (ondanks binnenkorf en booster van StevenD)
- licht rukkerig aan constante trage snelheden (zeg zo'n 50 km/u)
Kortom, eigenlijk moet hij ne keer naar een ziekenhuis en daar liefdevol een heel grondige checkup krijgen. Spijtig echter dat zo'n behandeling niet wordt terugbetaald.
Maar 't is misschien erg om zeggen, de prioriteiten liggen tegenwoordig niet meer bij de moto, maar bij de afwerking van een paar ruimtes in ons huis. Dus waarschijnlijk ga ik in 2014 ne keer uitzoeken wat er aan de hand is.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

Geregistreerd op: 16-4-2006 Berichten: 356 Woonplaats: Veluwe
|
Geplaatst: Vr, 25 Okt. 2013, 7:23 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
mijn voorkant hobbelt ook sinds de montage van de heidenau scouts. ik heb het idee dat de hele motor iets meer "vibreert" door deze banden. het rijd wat minder comfortabel op de weg dan bv de standaard pirellies. maar ik vind ze een goed compromis weg/beetje off road. _________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
skippie

Geregistreerd op: 6-2-2011 Berichten: 129 Woonplaats: twente
|
Geplaatst: Di, 29 Okt. 2013, 1:21 Onderwerp: |
|
|
heb je de achterveer al eens wat slapper gezet, problemen aan de voorkant komen heel vaak bij de achterkant weg omdat hij niet goed afgesteld/geveerd is. _________________ KTM 950ADVENTURE 2006
KTM EXC 300 1998 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 29 Okt. 2013, 6:50 Onderwerp: |
|
|
skippie schreef: | heb je de achterveer al eens wat slapper gezet, problemen aan de voorkant komen heel vaak bij de achterkant weg omdat hij niet goed afgesteld/geveerd is. |
en moet je dan je achterveer verslappen  |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 31 Okt. 2013, 13:15 Onderwerp: |
|
|
skippie schreef: | heb je de achterveer al eens wat slapper gezet, problemen aan de voorkant komen heel vaak bij de achterkant weg omdat hij niet goed afgesteld/geveerd is. |
je bedoelt de veervoorspanning? Die heeft er geen invloed op, al uitgeprobeerd. Nu, sowieso mag de stand van de motorfiets geen zo'n zware invloed hebben op de stugheid van die vork. Wat bij mij aan de hand is, heeft niks te maken met de achterkant.
Enkele avonden terug heb ik eens alle bouten van de bovenste kroonplaat losgezet én ook de boutjes onder aan de rechtervoorpoot. Dan een "scheve" vork proberen simuleren door het voorwiel eens naar links of naar rechts te torderen en dan maar huppen met die voorkant. Maar het maakt allemaal niks uit. De boel blijft stug. Maar ja, die van WP suspension in Mol zeggen dat alles recht is. En dan belanden we weer bij de kwestie dat àls alles recht is en het T-stuk scheef, dat je dan moeite hebt om je vorkbenen door de bovenste kroonplaat te krijgen, en dat gaat bij mij echt gemakkelijk. Ik haal toch al zo'n 20 jaar vorkpoten uit kroonplaten en al evenlang haal ik het voorwiel eruit om de band te laten vervangen, en ik heb ook wel al meerdere keren (erg) kromme vorkbenen gehad, maar dit probleem gaat mijn petje te boven. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
ToKkE

Geregistreerd op: 3-7-2011 Berichten: 116 Woonplaats: Nossegem
|
Geplaatst: Do, 31 Okt. 2013, 15:03 Onderwerp: |
|
|
[quote="Muug"] skippie schreef: | Maar ja, die van WP suspension in Mol zeggen dat alles recht is. En dan belanden we weer bij de kwestie dat àls alles recht is en het T-stuk scheef, dat je dan moeite hebt om je vorkbenen door de bovenste kroonplaat te krijgen, en dat gaat bij mij echt gemakkelijk. Ik haal toch al zo'n 20 jaar vorkpoten uit kroonplaten en al evenlang haal ik het voorwiel eruit om de band te laten vervangen, en ik heb ook wel al meerdere keren (erg) kromme vorkbenen gehad, maar dit probleem gaat mijn petje te boven. |
Ik heb een T-stuk liggen in de garage (zelfs te koop ), je mag deze altijd eens lenen om te kijken of dit een effect heeft... zelfs een voorveer heb ik hier die je even mag proberen , moest je toch twijfelen aan de rechtheid ervan ...
Grtz _________________ _______________________________________________________
KTM 950 Adventure 2004 met de S veren |
|
Naar boven |
|
 |
MartijnL20
Geregistreerd op: 19-5-2013 Berichten: 91 Woonplaats: NH
|
Geplaatst: Do, 31 Okt. 2013, 16:57 Onderwerp: |
|
|
misschien ten over vloede, maar versleten balhoofdlagers? wiellagers? of schade aam het balhoofd/ frame? wiel gebalanceerd?
het licht rukkerig bij 50 zou ik eerder zoeken in een motorisch probleem of iets met de gas-respons en misschien het stuur.
succes met het vinden van het probleem! _________________ KTM 990R + Buell X1 |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 31 Okt. 2013, 21:55 Onderwerp: |
|
|
[quote="ToKkE"] Muug schreef: | skippie schreef: | Maar ja, die van WP suspension in Mol zeggen dat alles recht is. En dan belanden we weer bij de kwestie dat àls alles recht is en het T-stuk scheef, dat je dan moeite hebt om je vorkbenen door de bovenste kroonplaat te krijgen, en dat gaat bij mij echt gemakkelijk. Ik haal toch al zo'n 20 jaar vorkpoten uit kroonplaten en al evenlang haal ik het voorwiel eruit om de band te laten vervangen, en ik heb ook wel al meerdere keren (erg) kromme vorkbenen gehad, maar dit probleem gaat mijn petje te boven. |
Ik heb een T-stuk liggen in de garage (zelfs te koop ), je mag deze altijd eens lenen om te kijken of dit een effect heeft... zelfs een voorveer heb ik hier die je even mag proberen , moest je toch twijfelen aan de rechtheid ervan ...
Grtz |
oho ! Ik contacteer je verder.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 31 Okt. 2013, 21:57 Onderwerp: |
|
|
MartijnL20 schreef: | misschien ten over vloede, maar versleten balhoofdlagers? wiellagers? of schade aam het balhoofd/ frame? wiel gebalanceerd? |
balhoofdlagers zijn vervangen, wiellagers gaan de voorvering niet stug maken, schade aan balhoofd/frame is volgens mij extreem moeilijk om vast te stellen.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 31 Okt. 2013, 22:58 Onderwerp: |
|
|
alle componenten individueel controleren (veerpoten bijv onafhankelijk even testen). Dan monteren en stuk je voor stukje ook weer testen...
ALs bij het vastdraaien van de klemmen ineens de poten veel stugger gaan inveren (met veel stick-slip) dan staat er iets scheef, of klopt er iets niet.
in zijn algemeen: De adv. (en in mindere maten de andere ook) heeft er een beetje last van dat de voorvering eigelijk te slap is tov de achterveer: Daardoor krijg je soms wel wat rare effecten en KAN het inderdaad bijv beter izjn om de achterkant niet te strak te zetten (wat dan wel weer sneller zwabberen geeft).
De echte oplossing zit in het verbetren van de voorvork (ander shimpakket en zuigertje van een EXC), + evt iets hardere veer. Maar ik bergijp dat je daar niet te snel aan begint. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 1 Nov. 2013, 17:15 Onderwerp: |
|
|
vandaag nog wat "gepeuterd" aan die vork. Bovenste kroonplaat vast, onderste los, rechtervorkpoot los (=advies van dabit), dan wat wrikken aan dat voorwiel en pompen om te zien of er verbetering op zit. Ook wat draaien aan de wielas. Helpt niet echt veel.
MAAR !! Dankzij dit fantastische forum beschik ik zondag om 15u over het T-stuk van een S van 2008. Dank u ToKKe ! (ook dank u aan Blackbert trouwens, wiens bovenste kroonplaat ik hier al twee maand liggen heb, maar omdat het contactslot zich zo moeilijk laat losmaken (bouten kunnen niet los op niet-destructieve wijze) ben ik er nog niet aan begonnen) _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
ToKkE

Geregistreerd op: 3-7-2011 Berichten: 116 Woonplaats: Nossegem
|
Geplaatst: Vr, 1 Nov. 2013, 19:03 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: |
MAAR !! Dankzij dit fantastische forum beschik ik zondag om 15u over het T-stuk van een S van 2008. Dank u ToKKe ! (ook dank u aan Blackbert trouwens, wiens bovenste kroonplaat ik hier al twee maand liggen heb, maar omdat het contactslot zich zo moeilijk laat losmaken (bouten kunnen niet los op niet-destructieve wijze) ben ik er nog niet aan begonnen) |
Graag gedaan, ik hoop voor jou dat hem dan minder ziekjes word!! Heb je eigenlijk al eens nagegaan of de balhoofdlager schalen goed gemonteerd zijn?
En moest je zondag met de moto komen, kunnen we er samen eens naar kijken en direct het T stuk testen...
Grtz _________________ _______________________________________________________
KTM 950 Adventure 2004 met de S veren |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 1 Nov. 2013, 20:08 Onderwerp: |
|
|
ToKkE schreef: |
En moest je zondag met de moto komen, kunnen we er samen eens naar kijken en direct het T stuk testen... Grtz |
De onderste lagers heb ik pas enkele duizenden kms geleden vervangen en ik let er altijd supergoed op dat die dingen zo perfect mogelijk zitten. Met de nodige special tools waardoor hak- en breekwerk niet meer nodig is. Je voorstel is aanlokkelijk, ik dacht eigenlijk alles al te demonteren op zaterdag en dan met de wagen te komen. OVer dit nieuwe scenario moet ik even overleg plegen. Ik laat je zo rap mogelijk iets weten.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 3 Nov. 2013, 21:04 Onderwerp: |
|
|
En hop, wat drie uurtjes sleutelen al niet kunnen opbrengen !
Om een verhaal van drie uur wat in te korten : het linkervorkbeen is de boosdoener. Dat werkt echt heel houterig. Je voelt dat mooi aan als je elk (gedemonteerd) been apart inveert. Rechts gaat mooi en subtiel, links is een ramp.
ToKKE, bedankt voor je tijd en je Ice-Tea ! _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 3 Nov. 2013, 21:21 Onderwerp: |
|
|
en dan nu poot uit elkaar en bekijken waarom (zelf doen of laten doen)
ander poot ook meteen (laten) reviseren zou ik zeggen! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|