lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

SMT: afstandsbus voorwiel - remschijf raakt snelheidssensor

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ducktape

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Okt. 2013, 11:03    Onderwerp: SMT: afstandsbus voorwiel - remschijf raakt snelheidssensor Reageer met quote

Kort verhaal:
weet iemand wat de lengte van de linker afstandsbus van een SMT (en o.a. SuperDuke) origineel is?

Lang verhaal:
Toen mijn SMT nog van de vorige eigenaar was heeft iemand het voorwiel verkeerd gemonteerd. Ik vermoed dat diegene eerst de as door het wiel heeft gestoken, toen de klembouten op zowel de linker- als de rechtervorkpoot vast heeft gedraaid, en daarna pas de "bout" aan het einde in de as heeft gedraaid.

Hierdoor zaten de wiellagers en afstandsbussen dus feitelijk niet vastgeklemd, en kon alles (wiel + afstandsbussen) een beetje heen en weer bewegen en zelfs meedraaien over de vooras. Hierdoor heeft de linker (aluminium) afstandsbus een groef weggesleten in de asopname van de vork. Ook de bus zelf is korter geworden.

Door dit hele geintje is het nu zo dat als het wiel op de juiste manier monteer (eerst de bout in het einde van de as op moment, dan pas klembouten van linkerpoot), het wiel iets te ver naar links tussen de voorpoten zit. Daardoor raakt de snelheidssensor de bouten van de remschijf, en een uitstekend randje van de sensor raakt de schijf zelf. Ook lopen de schijven heel zwaar door de remklauwen.

Het plan is nu om zelf een nieuwe afstandsbus te draaien. Deze krijgt aan het einde een grotere flens dan origineel, zodat hij tegen het onbeschadigde deel van de voorpoot aanligt. Ik moet dan nog wel weten hoe lang die bus origineel was.

Volgens mij is deze bus bij meerdere modellen gebruikt, o.a. SuperDuke (weet niet welke jaren).
Is er iemand die toevallig zo'n bus los heeft liggen en even wil meten wat de lengte is?

Ducktape

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Okt. 2013, 10:20    Onderwerp: Reageer met quote

niemand die toevallig zijn voorband gaat wisselen en even een schuifmaat langs die bus wil houden?
Olivier_S

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Okt. 2013, 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Van een Adventure kan ik het u zeggen, heb net de bussen vervangen en kan het nameten...

Ik zou gewoon een hele nieuwe set gaan halen bij je dealer. Ik heb voor lagers, afdekkapje en spacer (bus) iets van een 50 euro betaald.

Denk niet dat je het voor die prijs zelf kan laten draaien.

Ducktape

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Okt. 2013, 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

De lagers heb ik al vervangen. Die bus kost iets van 11 euro. Voor die prijs kan ik het zelf niet draaien inderdaad, helaas lost dat het probleem maar half op.

Dan klopt de lengte van de bus wel, maar die valt dan nog steeds in de ingesleten groef in de vorkpoot. Die groef is ~0.5 mm diep, dus dan trek ik mijn voorpoten een beetje krom, waardoor ze niet meer netjes kunnen inveren.

Vandaar dat ik een bus wil maken met een grotere flens, zodat die tegen het onbeschadigde deel van de vorkpoot rust ipv in die groef.

Zou je de lengte van de bus van jouw adventure willen opmeten? Dan ga ik proberen er achter te komen of dit toevallig dezelfde bus is.

Olivier_S

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Okt. 2013, 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Zal het is meten, maar zal pas voor later dit weekend zijn, heb ze hier niet liggen.
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Okt. 2013, 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

Als je nu een mooie ring (RVS. Alu of lagerstaal) neemt van een 0.5mm dikte en die tegen de vork aan legt. Voor het monteren goed schoonmaken en wat loctite 248/648 er tussen... dan zit die ring meteen aan de vork vast en vult de groef voor eeuwig.
Olivier_S

BerichtGeplaatst: Za, 26 Okt. 2013, 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de bus gemeten, wel met een gewone meetlat aangezien ik mijn schuifmaat niet vind, ik vermoed dat mijn pa ermee weg is.
De bus van een adventure is 1,9 cm.

Als je wil mag je de (versleten) bus komen halen om er een ring af te zagen en deze er tussen te steken.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: