Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
MultiMiedema

|
Geplaatst: Zo, 8 Sep. 2013, 22:20 Onderwerp: |
|
|
Afgelopen 2 weken offroad gereden in de Italiaanse alpen met mijn KTM 950 Adventure. Schitterend rijden daar!
Wat me wel opviel is het olieverbuik ca. 800 cc op 4.000 km, terwijl normaal eigenlijk er nauwelijks olieverbruik is en daarnaast ook koelvloeistofpeil beneden minimum was. Bijgevuld met water. Later bleek na vele km rijden de overloop flink wat uit te spugen voor een stoplicht. Ik wilde bijvullen, maar zat het reservoir vol... Vreemd? Eerst minimum, dan bijvullen tot max. en dan veel rijden en uitspugen en dan weer op peil?
Verder tijdens de reis moest ik ook regelmatig ca. 100 cc water bijvullen. Binnenkort kleine beurt, zal eens de radiatordop checken. Wat me verder opviel in de bergen was de fan. Die loeit erg vaak aan, zeker 20-30 keer bij een middag rijden. Is dat normaal? Mijn temp. streepjes komen niet boven de 5 uit, zakt vaak weer terug naar 4.
Ook best met olie zitten klooien in de bergen. Eerst laag, toen bijgevuld, later weer te hoog, toen weer te laag, bijgevuld en bij thuiskomst motor onder de olie... totaal heb ik 825 cc olie bijgevuld in de trip van ruim 4.000 km. Het peilen schijnt allemaal erg precies te komen. _________________ Where the road ends, the adventure begins... YEAH!
KTM 950 Adventure rider |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Ma, 9 Sep. 2013, 0:02 Onderwerp: |
|
|
Als je regelmatig 100cc water bij moet vullen zou ik eens de waterpomp-kering controleren.
Aan de andere kant: kijk je niet simpelweg veel te nauwkeurig naar je vloeistoffen? Dat oliepeil in de tank varieert best wel als je motor iets schuiner naar achter staat of niet, ook als je het netjes doet door met warme motor een minuutje stationair te draaien en dan pas te peilen. En in de bergen op telkens een andere plek heb je dat wel eens.
Als er 2 liter olie uit de tank verdwenen is loopt je motor nog steeds niet in de soep, en met koelvloeistofpeil op het minimum ook niet. Er is dus geen reden om in paniek te raken als het vloeistofpeil een keer laag lijkt te staan. Een halve liter teveel kan ook meer kwaad dan een halve liter te weinig.
Als het apparaat in NL bijvoorbeeld 0,5L/10000km aan olie nodig heeft, dan is dat in de bergen met bepakking hooguit wat meer en word het 1 liter/10000km. Als ik dat weet dan neem ik voor een trip van 4000km niet eens olie mee.
Voor wat betreft die fan: de mijne is ook vlot met dat ding laten draaien, zeker sinds er verse gasnaalden in zitten en die op de redelijk arme fabrieksstand staan. Temperatuur blijft netjes onder het rooie gebied, dus het spul doet gewoon waar het voor gemaakt is. Niet meer, niet minder. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|