Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
lucas
|
Geplaatst: Ma, 26 Aug. 2013, 21:10 Onderwerp: koelwater verlies |
|
|
Mijn moto lust zijn koelwater niet.
Na een hete rit gooit ie tegenwoordig zijn koelwater eruit, via 't overloop slangetje, als ik stop loopt er ongeveer 1 dl. weg.
De fan springt tijdens het rijden gewoon aan als de temperatuur stijgt en de indicatoren op 't display werken normaal.
Als de boel is afgekoeld, is het niveau in het reservoir steevast gedaald.
Onlangs heeft mijn moto een kleine beurt gehad, toen werd ook al koelwater bijgevuld maar verder niets raars geconstateerd.
Wilde net een paar dagen ertussen uit, maar twijfel nu om te vertrekken.
Gaan en steeds bijvullen of toch liever eerst laten nakijken ?
Groet Lucas _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 27 Aug. 2013, 10:42 Onderwerp: |
|
|
Klinkt als een lekkende koppakking (of miniem scheurtje in de kop; had ik met de LC4 destijds)
Het minimale wat je moet doen is de kopbouten stuk voor stuk lossen en op moment aantrekken. Maar ik vrees dat het daar al te laat voor is en als je zover bent is vervangen van de koppakkingen ook niet meer zoveel extra werk volgens mij.
Ik heb overigens met eenzelfde euvel half marokko doorgereden, maar op het laatst had de motor meer water uit de Camelbak nodig dan ikzelf. |
|
Naar boven |
|
 |
lucas
|
Geplaatst: Di, 27 Aug. 2013, 12:07 Onderwerp: |
|
|
Non de knetter, lekkende koppakking/scheurtjes ...dat hoort niet lekker.
Maar moet je dan niet meer olie/water sporen ontdekken ?
"Kees" zo heet m'n LC8 uit 2007, is zo droog als de sahel, geen olie, geen water niets, behalve zo nu en dan een slok via de slang, na een hete rit, alsof ie met minder ook tevreden is. Bij afkoeling blijft steeds koelwater over in het reservoir, een vinger onder de - streep, te weinig.
Als er een scheurtje ergens zou zitten zou ie toch gaan zweten, niets te zien.
Ik blijf voorlopig optimistisch, en hoop dat 't meevalt,
Ik ga er nog maar eens goed onder hangen, groet en bedankt, Lucas _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 27 Aug. 2013, 13:00 Onderwerp: |
|
|
lekke koppakking is wel ver gezocht hoor.
Is de waterpomp keerring niet gewoon wat ver heen? Geeft rare dingen.
Met jouw beschrijving zou ik denken aan verkeerd ontlucht, geeft ook overdruk extra op het systeem. Is de radiateur dop netjes gangbaar en schoon? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 27 Aug. 2013, 13:39 Onderwerp: |
|
|
Met een lekke waterpompkering lekt-ie alleen het blok in. Dan verdwijnt er wel koelvloeistof, maar begint-ie niet te spuiten.
Lekke radiatordop zou eventueel ook nog wel kunnen. Is vanwege de lage kosten nog wel de moeite waard om te vervangen.
Verder lekt een lekkende koppakking eerder van cylinder naar koelkanaal dan naar buiten, dus aan de buitenkant zie je daar meestal niks van. Als je iemand kent met zo'n cameraatje-op-een-stokje dan kun je eventueel eens door het bougiegat in de cylinder kijken. Bij een lekkende koppakking is de desbetreffende cylinder meestal brandschoon van binnen. |
|
Naar boven |
|
 |
lucas
|
Geplaatst: Di, 27 Aug. 2013, 14:02 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de radiator dop eens goed bekeken, rubbers zijn wat geplet, niet kapot, bestel toch maar een nieuwe, kan nooit kwaad.
Vaak is 't uiteindelijk zoiets lulligs, dus als ik 't weet , zal ik 't melden.
Toch weer jammer dat er geen KTM dealer in de buurt van Maastricht zit...
Heb er een plens bijgegooid en ga een ritje doen, wie weet houdt ie z'n water nu binnen, zo ja, drinken we ook een glas... Alvast bedankt, groet, Lucas _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
ToKkE

|
Geplaatst: Wo, 28 Aug. 2013, 12:59 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Met een lekke waterpompkering lekt-ie alleen het blok in. Dan verdwijnt er wel koelvloeistof, maar begint-ie niet te spuiten.
Lekke radiatordop zou eventueel ook nog wel kunnen. Is vanwege de lage kosten nog wel de moeite waard om te vervangen.
Verder lekt een lekkende koppakking eerder van cylinder naar koelkanaal dan naar buiten, dus aan de buitenkant zie je daar meestal niks van. Als je iemand kent met zo'n cameraatje-op-een-stokje dan kun je eventueel eens door het bougiegat in de cylinder kijken. Bij een lekkende koppakking is de desbetreffende cylinder meestal brandschoon van binnen. |
Zoiezo zou ik als eerste de radiator dop verdenken (een lekkende koppakking is echt meestal te ver gezocht), heb dit zelf ook al twee maal meegemaakt, typisch nadat ik de dop eens heb eraf gehaald en terug gemonteerd (bvb bij onderhoud), sindsdien vervang ik de dop altijd direct mee..
En volgens mij kan er bij een lekkende waterpomp ook lucht in het systeem komen. Bij warmte zal alles uitzetten (en water lekken in het motorblok), maar bij afkoelen krijg je een klein vacuum in het koelsysteem. Het vacuum zorgt ervoor dat het water terug uit het waterreservoir wordt opgezogen, maar kan ook lucht via de lekke keering uit het moterblok zuigen... En lucht in het systeem zorgt voor overkoken... _________________ _______________________________________________________
KTM 950 Adventure 2004 met de S veren |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 28 Aug. 2013, 14:10 Onderwerp: |
|
|
Dan ben ik gewoon een pechvogel denk ik. Ik maak die simpele dingen zoals een benzinetank die vacuum zuigt (bij afslaan motor en pas later weer te herstarten of een lekke radiatordop helaas eigenlijk nooit mee. Bij mij is het dan gelijk een rotte pulsgever, lekke koppakking, scheurtje in de kop, etc.
Lekke waterpompkering heb je zo uitgesloten: haal je koppelingsdeksel eraf (5 minuten werk), en als dat vol 'mayonaise' zit heb je bijna geheid prijs. Ter extra controle kun je het oliefilter er eens uithalen; als het papier in de lengterichting golft is het ook bijna geheid prijs. Ik zeg maar even 'bijna', want er zijn uiteraard mitsen en maren.
Bij twijfel of bij al aardig wat kilometers op de huidige kering: gewoon vervangen dat ding (inclusief asje en lagertjes, vind ik dan)
Radiatordop vervangen kan ook geen kwaad. Vergeet niet de zitting van die dop in de radiator ook goed schoon te maken. Voor de zekerheid het koelsysteem ontluchten als je toch bezig bent; een achtergebleven luchtbubbel kan in theorie voor spugen (en warmlopen) zorgen.
Koppakking is eventueel vrij eenvoudig om te laten controleren bedenk ik me: er zijn setjes/apparaten te koop die verbrandingsgassen in je koelvloeistof aantonen. Even de autogarages in de buurt afbellen of ze die mogelijkheid hebben. |
|
Naar boven |
|
 |
lucas
|
Geplaatst: Wo, 28 Aug. 2013, 15:03 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog niets vervangen, ben wel gaan rijden, zie geen rook, merk geen trekkracht verlies, motor loopt als een zonnetje, ook de indicatoren op display blijven rustig. Als er een blokkie meer wordt aangeduid springt de fan aan, zoals gewoonlijk en als ik blijf doorrijden, rijwindkoeling, gaat de fan uit etc. Maar zogauw ik stop sprietst er een kop koelwater uit, kleine dl.
Ik ga nu een nieuwe dop zoeken, dan een paar dagen weg en als ik terug ben, kijken naar de waterpompkeerring. Als 't koelwater op peil blijft moet dat kunnen en wie weet is 't inderdaad gewoon die dop.
Ajuus , ik hou jullie op de hoogte. groet Lucas _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 28 Aug. 2013, 19:37 Onderwerp: |
|
|
waterpompkeerring leidt tot vloeistof verlies in het systeem, maar niet door het er uit te gooien via het vaatje en de ontluchting (ik neem aan dat je bedoelt dat het vaatje overloopt als je even stilstaan?)
De rede daarvoor is dat de koelvloeistof IN het systeem te veel uitzet, omdat er lucht in zit, of omdat er lucht in komt (via de koppakking), of omdat de vloeistof dan kookt in het systeem (en dampvormig wordt dus).
Dat laatste gebeurt dus omdat de vloeistof kookt, en dat geberut als de druk in het systeem te laag is... omdat de dop niet goed werkt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Do, 29 Aug. 2013, 3:03 Onderwerp: |
|
|
of...... er is gewoon te veel ingedaan dus boven het max niveau en dan spuugt die het ook uit weet ik uit ervaring.... goed schuin door de bocht en je hebt een paar druppels onder je motor als je kort erna stopt. |
|
Naar boven |
|
 |
lucas
|
Geplaatst: Ma, 2 Sep. 2013, 23:00 Onderwerp: |
|
|
Ben weer thuis en wat de dokter al vermoedde, de dop was de oorzaak. Dus geen paniek als je moto koelwater eruit piest, als je stopt. Gewoon een kwestie van overdruk en een slecht werkende radiatordop, verder niets. Rubber en messing plaatjes die niet meer goed werken, simpel dus . Eigenlijk kan ik iedereen aanraden om voor 9 euro een reserve dop in huis te hebben, kun je gewoon vertrekken wanneer je maar wil, want niet alle dealers hebben dat doppie in stock. In ieder geval bedankt voor de tips en als iemand een mooie camping zoekt in de Belgische Ardennen heb ik ook een goede tip. "Les Chales" bij Stavelot is een camping, zoals ze horen te zijn. Geen licht, wel een beek en je mag er vuurtje stoken, daarbij midden in een prachtig gebied, rustig en veel kleine bochtige weggetjes, mazzel vooral met zo'n mooi weer zoals de laatste tijd. Adeus
Groeten Lucas _________________ beter een hand aan het stuur, dan tien in de lucht |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 3 Sep. 2013, 11:02 Onderwerp: |
|
|
wacht is effe, kan iemand me eens in eenvoudige woorden uitleggen waarom het uitspuwen van hete koelvloeistof veroorzaakt kan worden door een kapotte radiatordop? Wat kan daar kapot aan gaan???
Ik had nl. hetzelfde voor tijdens mijn Alpenreis vorige week : af en toe koelwater uitspuwen en 's morgens was de radiator meer dan half leeg en het expansievaatje nog steeds bomvol. (en net zoals Dabit heb ik daar gewoon verder mee gereden, gewoon elke ochtend de radiator weer bijvullen) _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 3 Sep. 2013, 16:34 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ..... de vloeistof kookt, en dat geberut als de druk in het systeem te laag is... omdat de dop niet goed werkt. |
ha zo, de dop houdt de druk erop. Slechte dop = te laag kookpunt, met koken en dus spugen tot gevolg. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 4 Sep. 2013, 9:19 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Dr_Bean schreef: | ..... de vloeistof kookt, en dat geberut als de druk in het systeem te laag is... omdat de dop niet goed werkt. |
ha zo, de dop houdt de druk erop. Slechte dop = te laag kookpunt, met koken en dus spugen tot gevolg. |
yep, zo is het. en de adventure dop is 1.4 bar, dus dat is een behoorlijke kookpunt-verhoging. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|