Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 15:18 Onderwerp: Vering |
|
|
Ik dacht:
Als je bij de voorvork de veervoorspanning verhoogt, dan wordt de vorkpoot iets korter (veer standaard meer gecompresseerd dus korter).
Nu verhoog ik de veervoorspanning, maar wordt de vorkpoot iets langer.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 15:45 Onderwerp: Re: Vering |
|
|
disco stu schreef: | Ik dacht:
Als je bij de voorvork de veervoorspanning verhoogt, dan wordt de vorkpoot iets korter (veer standaard meer gecompresseerd dus korter).
Nu verhoog ik de veervoorspanning, maar wordt de vorkpoot iets langer.
 |
klopt, je verhoogd de druk op je veren en die hebben daardoor meer voor spanning waardoor de motor hoger komt te staan.
Als je de motor wilt verlagen zul je dus de voorspanning moeten verlagen _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 16:37 Onderwerp: |
|
|
Dan klopt er toch echt iets niet of ik ben gek aan het worden.
in de handleiding staat:
"Turning in a clockwise direction will increase the preload, turning in a counterclockwise direction will decrease the preload"
Draai ik nu de zeskant tegen de klok in tot tegen zijn aanslag, en kijk ik naar de lengte. En draai ik daarna met de klok mee 10 toeren en kijk ik opnieuw naar de lengte. Dan is de 2e maal de vorkpoot langer dan de eerste maal. Zou toch net korter moeten zijn?
Dit is overigens bij beide vorkpoten het geval. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 20:47 Onderwerp: |
|
|
Handboekje is precies juist en komt overeen met je bevindingen!
ALs je clockwise (met de klok mee dus) draait dan wordt de voorspaning groter - 'increases the preload' -, en wordt de vork dus 'langer'
waarom wordt ie langer als je de voorspanning verhoogt? :
Doordat de veer in de vork strakker komt te staan zakt de motor MINDER ver in onder zijn eigen gewicht. de je vork is langer als je de motor gewoon op zijn wielen hebt staan. ofwelterwijl: de motor komt iets hoger te staan als je de voorspanning verhoogt (rechtsom draaien van de voorspanner dus!)
eindconclusie moet dus wel zijn: 'je bent gek aan het worden'  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 21:30 Onderwerp: |
|
|
het is ook een up side down he, dan moet je je waarneming ook omdraaien. Of zoiets  _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 22:50 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Handboekje is precies juist en komt overeen met je bevindingen!
ALs je clockwise (met de klok mee dus) draait dan wordt de voorspaning groter - 'increases the preload' -, en wordt de vork dus 'langer'
waarom wordt ie langer als je de voorspanning verhoogt? :
Doordat de veer in de vork strakker komt te staan zakt de motor MINDER ver in onder zijn eigen gewicht. de je vork is langer als je de motor gewoon op zijn wielen hebt staan. ofwelterwijl: de motor komt iets hoger te staan als je de voorspanning verhoogt (rechtsom draaien van de voorspanner dus!)
eindconclusie moet dus wel zijn: 'je bent gek aan het worden'  |
Klopt de zaak dan ook nog als ik de bevindingen heb gedaan met de poten los (dus niet op de moto)? Het gewicht van de moto rust dus niet op de vorkpoten, enkel het eigengewicht van de vorkpoten zelf.
Veervoorspannng verhogen (CW draaien) resulteert in een iets langer wordende poot. Dit is echter niet 1 mm/ turn zoals in de handleiding staat maar iets minder (wel nog genoeg om het verschil te zien).
En klopt, op dit moment ben ik inderdaad gek aan het worden van frustratie: ander probleem (links vorkpoot) is nu dat de rebound-afstelknop heel stroef ging en op een bepaald moment vast zat. Knop met plastiek asje is getordeerd en van de vorkpoot losgeschoten. De kleine kogeltjes (die voor de clicks bij het draaien aan de knop zorgen) en een veertje ofzo (?) zijn weggeschoten naar vind-ik-nooit-meer-terug-land... Probleem is dus dubbel:
1) rebound afstelling zit muurvast (in een compleet verkeerde afstelling, waarbij ik al niet meer weet welke...)
2) draaiknopje asje beschadigd en kogeltjes weg
2) is duidelijk het gevolg van 1) + onhandigheid
Ik had ook de indruk dat ik niet doorheen het volledige spectrum van clicks kan.
Ook bij de rechtse vorkpoten gaat de afstelling stroef en heb ik niet de indruk dat hij door het volledige bereik gaat (28 clicks en ik dacht dat het er 35 moesten zijn)
Iemand die weet wat de oorzaak van 1) zou kunnen zijn en hoe degelijk op te lossen??
Het plan is om maandag naar WP in Mol te gaan in de hoop dat ze het daar snel kunnen oplossen maar ondertussen ontplof ik van frustratie dus alle tips zijn welkom.
Hopelijk krijg ik het voor donderdag in orde, want anders kan ik de driedaagse Moezeltrip alsnog op m'n buik schrijven  |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Zo, 11 Aug. 2013, 10:27 Onderwerp: |
|
|
1mm/turn klopt wel. je stelschroef draait exact 1mm in bij 1 omwenteling.
wat de veerpoot met die extra 1mm druk doet, dat is een andere zaak  _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 12 Aug. 2013, 4:21 Onderwerp: |
|
|
Oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat die afstelling vastzit is corrosie door vochtinsijpeling of sterk vervuilde dempingsolie.
Bij WP Mol krijgen ze dat wel terug in orde. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Ma, 12 Aug. 2013, 7:24 Onderwerp: |
|
|
Bedankt. Olie is nog niet zo verschrikkelijk lang geleden ververst, maar je weet nooit natuurlijk. Achterschokbreker is al langer geleden (staat op de planning voor de winter).
Vervuiling/vocht met corrosie als gevolg had ik ook al op advrider gelezen. Het mechanisme van uitgaande demping zou deels (?) "droog" zijn (dus niet in contact met de vorkolie komen) maar wel gevoelig zijn voor binnensijpelend vocht via die afstelknop.
Misschien dat het ook wel helpt om eens wat frequenter met alle veringinstellingen te spelen, kwestie van de boel regelmatig in beweging te houden. Ik was er alweer meer dan een jaar niet aangekomen.
Seffes wat vroeger stoppen op het werk en naar Mol racen, hopelijk kunnen ze het daar snel oplossen. Dan neem ik ineens beide poten mee. |
|
Naar boven |
|
 |
|