lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kettingspanner gebroken

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ikkyo

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Aug. 2013, 18:40    Onderwerp: Kettingspanner gebroken Reageer met quote

Na een maand geleden al een doorgeroeste collector gehad te hebben, die we met een las dichtgemakt hebben, heb ik het volgende;
De motor was aan nieuwe banden toe (wederom trailattack, maar nu de II), dus naar de bandenboer gebracht, die belde mij op met de mededeling dat de linkse kettingspanner rats doormidden was gebroken en de naafmoer helemaal geen binendraad meer had. Achteraf gezien is dit ook wel mogelijk als je daar aluminium voor gebruikt ?! Misschien uit gewichtsbesparing oogpunt wel oke, maar lijkt mij toch dat je om problemen vraagt als je aluminium op staal gaat draaien.
Afijn, ff afwachten of we het juiste hebben besteld bij meneer KTM en weer alles monteren.
Wel spannend als je a.s. donderdag vertrekt naar de Eifel en maandag (of dinsdag) komen de spullen pas binnen bij de dealer.
We zullen zien....

Groeten,
Berry
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Aug. 2013, 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

die alu moer is gewoonverschrikkelijk sterk hoor. Mijn 950 is voor rally gerbuit, en dan gaat een band 100km mee, en dus iedere 2 a 3 dagen een nieuwe er op... En ik rij ook echt nog met de originele moer.

't kan natuurlijk wel stuk, als je het nooit schoonmaakt, de draad op de as beschadigd is of je het echt veeeel te lomp aan draait.

De spanner (in de achtervork neem ik aan dat je bedoelt?) rot vast in de achtervork, als er water inj de vork blijft staan: dat is een bekend probleem en hier op het forum al vaker vermeld. De oplossing is om onderin de vork, net voor de lasnaat een 3mm afwaterings gaatje te boren

Blackbert

BerichtGeplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 7:26    Onderwerp: Reageer met quote

'k Denk dat hij eerder het blokje bedoeld, wat op de as geperst zit. Toen ik de mijne net had en bij de dealer groot onderhoud liet doen (13000km) gebeurde net hetzelfde. Ik denk dat het wiel eruitging voor de achterremupdate. De nieuwe as heb ik niet moeten betalen (in 2009, voor een 950 van 2004).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

ik begrijp echt niet hoe je dat blokje kunt breken... dat blokje wortd normaliter door de moer (met vlakke kant) tegen de platte achtervork aan geduwd...

Mijn idee: Je zet het blokje zo dat ie niet VOOR de span-stelbout ligt maar OP de rand van die bout. Dan draai je de moer en scheef op en achterlijk vast: dan gaat de spanbout krom, breekt het blokje en mol je de draad van de moer in 1x thumbsup

sorry hoor.. maar soms begrijp ik echt niet hoe dit soort dingen stuk kunnen gaan. Maar geef dan aub niet de constructie de schuld: ALLE ktm machines hebben dit zo, ik geen crosser of endurorijder heeft hier last van.

Raketman

BerichtGeplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb die gebroken blokjes al dikwijls gezien. Denk ik dan : wiel er scheef in en dan de moer te stevig aandraaien, aan de stelmoeren liggen wringen zonder de as los te zetten,...

Als de as er mooi recht inzit kan daar niks aan breken.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, de mijne is anders ook gescheurd. En ik weet knap zeker dat ik er niet te lomp mee omgegaan ben en dat het wiel recht staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
tafella

BerichtGeplaatst: Za, 10 Aug. 2013, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

www.sigutech.com/english/achsbacken/
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: