Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
disco stu
|
Geplaatst: Vr, 2 Aug. 2013, 21:44 Onderwerp: Centerpunt bij volledige stuuruitslag |
|
|
De laatste 2 ritten op de motor heb ik gemerkt dat hij heel instabiel aanvoelt in de voorkant wanneer ik op lage snelheid wat van links naar rechts (gewoon over de baan) zigzag.
Een gevoel dat de motor tegenwerkt bij het sturen en dat het wiel over de as axiaal verschuift bij een transiënt van link naar rechts of van rechts naar links.
Bij hogere snelheden/langere bochten valt me niet direct een instabiel gedrag op.
Ik heb bandendruk gecontroleerd, vorkpoten ontlucht en alles visueel nagekeken. Niks te zien wat "verkeerd" zou kunnen zijn. Voorwiel gedemonteerd (leek mij correct vast te zitten) en vorkpoten gedemonteerd: leken mij ook correct vast te zitten, klembouten niet te hard aangedraaid...
Nu echter met het voorwiel en de vorkpoten van de motor af, draai ik zonet met het stuur van links naar rechts een volledige stuuruitslag. Heb altijd vernomen dat dit over de volledige uitslag soepel en zonder dode punten ofzo moet gebeuren, anders probleem met balhoofdlager.
Bij de stuuruitslag mer ik nu een duidelijk "centerpunt" wanneer het stuur de rechtdoor positie bereikt.
Dus bij stuuruitslag van links naar rechts: vlak voordat het stuur recht staat, floept het vrij makkelijk naar een centerpunt en vanuit dat punt komt het stuur (nog altijd verderdraaiende naar rechts) weer wat moeilijk uit dat centerpunt. Eens er doorheen gaat hij weer gewoon verder naar rechts tot einde stuuruitslag.
Draaiende van rechts naar links idem.
Buiten dat centerpunt vind ik dat het stuur ook lichtjes stroef gaat, maar dat is misschien autosuggestief (nu ik op zoek ben naar een probleem).
Het centerpunt is niet subtiel maar vrij expliciet aanwezig. Ik heb het ook eens opgenomen en je ziet duidelijk op film ook dat het stuur mooi in het center floept en er dan weer iets moeilijker uit komt.
1) Dus probleem met balhoofdlager?
2) Verandert het feit dat het wiel en de vorkpoten er niet meer inzitten iets aan de "test" van stuuruitslag, of moet het dan ook nog prima soepel van links naar rechts gaan?
3) Verklaart een probleem met balhoofdlager perfect bovenvermeld instabiel stuurgedrag bij lage snelheid zigzag? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Vr, 2 Aug. 2013, 22:56 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de info. Balhoofdlagers stond al op de winteronderhoud planning maar zo lang wouden ze blijkbaar niet wachten...
Wreed lastig, binnen 1.5 week vertrek ik op -jawel- motorvakantie.
Ik vrees dat ik zelf niet geëquipeerd ben met de juiste tools om de zaak op korte termijn in orde te krijgen dus morgen onmiddellijk de lagers bestellen bij de dealer en dan eens informeren of ze de motor nog in hun werkplaatsplanning krijgen... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 2 Aug. 2013, 23:12 Onderwerp: |
|
|
als jet hetwiele n de vorkpoten er al uit hebt, dan zijn het nog 2 bouten en het balhoofd is er uit...
Bovenste lager krijg je er zo uit.. onderste lager van de pen af halen is altijd lastig.
Ik heb een trekker liggen... maarja, das denk ik wat ver om voor je.
Goeie lagerboer heeft de lagers liggen... maarja, op zaterdag kan dat lastig zijn.
Lagers zijn hetzelfde als van de EXC, dsu iedere KTM crosszaak heeft ze liggen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Za, 3 Aug. 2013, 0:01 Onderwerp: |
|
|
Ik ga morgen al eerst eens zien of ik aan de componenten kan geraken.
Van hoog naar laag heb ik:
- steering head cover 1X
- steering head gasket top 1X
- tapered roller bearing CPL 06 (setje) 2X
- O-ring support w. sealing lip
moeten allemaal vervangen worden denk ik. Is iets in de 80 euro.
En de "special tools" kosten ook al een duit, dus plan A is gewoon bij de dealer laten doen. Anders plan B bedenken. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Za, 3 Aug. 2013, 9:57 Onderwerp: |
|
|
Oef, dealer heeft volledig balhoofdlager kitje in voorraad en de werkzaamheden kunnen normaal gezien in de loop van komende week ingepland worden.
Lijkt dus goed te komen.  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 3 Aug. 2013, 10:00 Onderwerp: |
|
|
dit is wat je nodig hebt:
54601184000 STEARING HEAD GASKET TOP
2x 54201081000 TAPERED ROLLER BEARING CPL.
54601084100 O-RING SUPPORT W. SEALLNG LIP 1
die top schoteldas een blikkeding wat echt niet slijjt.
de bovenste ring met rubber kun je wel hergebruiken
de onderste kan stuk gaan bij vervangen als je niet zo handig bent/niet het mooie gereedschap hebt. anders kun je die ook wel een keer hergebruiken... en dan zijn het alleen 2 lagers. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Za, 3 Aug. 2013, 11:06 Onderwerp: |
|
|
Geen idee of je enigzins in de buurt woont, maar in een avondje is het makkelijk gepiept. |
|
Naar boven |
|
 |
f@zertje
|
Geplaatst: Za, 3 Aug. 2013, 13:41 Onderwerp: |
|
|
En ik heb volgens mij nog een setje lagers liggen _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Vr, 9 Aug. 2013, 23:21 Onderwerp: |
|
|
Probleem opgelost, het waren inderdaad de balhoofdlagers. Verschil duidelijk voelbaar.
Bedankt voor de input. |
|
Naar boven |
|
 |
|