Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
5150
|
Geplaatst: Vr, 26 Jul. 2013, 12:44 Onderwerp: Top koffer met rug steuntje |
|
|
Ik ben op zoek naar een top koffer voor mijn 990 adv. Ik stond op het punt een Touratech Zegapro top koffer te kopen met een soort van quick connect maar deze zijn behoorlijk prijzig en daar hebben ze geen kussentje voor die als rugsteun kan dienen voor mijn vriendin.
Mijn vriendin vindt het hele motor rijden nog niet zo heel fijn. Ze zit erg krampachtig omdat ze bang is achter over te vallen als ik optrek of versnel.
Ik wilde sowieso een topkoffer en bedacht dat zo'n "steuntje" in haar rug het een stuk makkelijker zou maken. Helaas levert Touratech ze niet en ben nu op zoek naar een alternatief. Liefst wel een Alu adventure style koffer omdat ik de normale kunststof koffers echt spuuglelijk vind.
Dus wie o wie heeft een idee voor een topcase waar een rugsteun kussentje op kan. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Jul. 2013, 14:57 Onderwerp: Re: Top koffer met rug steuntje |
|
|
5150 schreef: | Ze zit erg krampachtig omdat ze bang is achter over te vallen als ik optrek of versnel |
- zeg tegen je vriendin dat ze over je schouder meekijkt naar het verkeer. Ze zal rap doorhebben wanneer jij zal optrekken of afremmen.
- zeg ze dat ze zich de hele tijd achteraan moet vasthouden. De handsteunen echt wel geweldig goed. Enkel op een rustige weg of op een snelweg waar niks van gevaar loert kan ze overwegen om haar handen op haar dijen te laten rusten.
- En aan jou is het om rustig te rijden, totdat ze wel op haar gemak is. En dat zal nog het moeilijkste zijn.
Dan komt dat wel in orde.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Martin
|
Geplaatst: Vr, 26 Jul. 2013, 19:05 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Dan komt dat wel in orde. | Ik ben daar niet erg van overtuigd. . . mijn ervaring is, dat als je vriendin niet ontspannen achterop kan zitten, het nooit wat zal worden met mee gaan op de motor. Aan jou om te beslissen wat dat je waard is. . .
Na de eerste serieuze proefrit op de 1190 had mijn vrouw last van kramp in haar benen van het constant tegen houden tijdens het rijden.
De proefrit was voor mij in eerste instantie om te zien of er met deze motor ook rustig getoerd kon worden. . .
Voor de tweede proefrit heb ik een ruggensteun van een topkoffer op een plaat gemonteerd en dat was een wereld van verschil; zelfs met wat vlotter rijden had ze het gevoel ontspannen achterop te kunnen zitten en had ze nergens last meer van.
Nu zit er een 38 ltr. Touratech ZegaPro op, voorlopig even met een tussenplaat om de koffer een paar cm. verder naar achteren te brengen en iets achterover te kantelen. Ik had oorspronkelijk het plan om er een ruggensteun op te fabriceren (er is van andere fabrikanten genoeg te koop), maar na wat proefzitten blijken de scharnieren niet voelbaar te zijn; volgende week wat kilometers maken en dan zullen we merken of dat in de praktijk ook klopt.
Succes met de zoektocht en keuze. . . |
|
Naar boven |
|
 |
5150
|
Geplaatst: Vr, 26 Jul. 2013, 22:24 Onderwerp: |
|
|
Martin schreef: | Quote: | Dan komt dat wel in orde. | Ik ben daar niet erg van overtuigd. . . mijn ervaring is, dat als je vriendin niet ontspannen achterop kan zitten, het nooit wat zal worden met mee gaan op de motor. Aan jou om te beslissen wat dat je waard is. . .
Na de eerste serieuze proefrit op de 1190 had mijn vrouw last van kramp in haar benen van het constant tegen houden tijdens het rijden.
De proefrit was voor mij in eerste instantie om te zien of er met deze motor ook rustig getoerd kon worden. . .
Voor de tweede proefrit heb ik een ruggensteun van een topkoffer op een plaat gemonteerd en dat was een wereld van verschil; zelfs met wat vlotter rijden had ze het gevoel ontspannen achterop te kunnen zitten en had ze nergens last meer van.
Nu zit er een 38 ltr. Touratech ZegaPro op, voorlopig even met een tussenplaat om de koffer een paar cm. verder naar achteren te brengen en iets achterover te kantelen. Ik had oorspronkelijk het plan om er een ruggensteun op te fabriceren (er is van andere fabrikanten genoeg te koop), maar na wat proefzitten blijken de scharnieren niet voelbaar te zijn; volgende week wat kilometers maken en dan zullen we merken of dat in de praktijk ook klopt.
Succes met de zoektocht en keuze. . . |
Ik had precies dat idee. Ik wilde ook de Zega pro bestellen maar kon op de Touratech site geen rugsteun vinden. Even gebeld en toen hoorde ik dat ze niet leverbaar zijn, een steun schroeven tast de waterdichtheid aan en plakken zou bij temp schommelingen zorgen dat het alu en de steun anders uitzetten. De SW Motech trax en de H&B Xplorer schijnen wel leverbaar te zijn met steun maar die Touratech met quick connect is wel de mooiste en makkelijkste volgens mij, ook de duurste en geen steuntje. Laat me ff horen hoe jij dat hebt opgelost .  |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Za, 27 Jul. 2013, 9:57 Onderwerp: |
|
|
als je vriendin bang is moet ze seker niet achterover gaan leunen tegen een topkoffer. Laat haar je middel vasthouden, dan kan ze niet anders dan met jouw beweging meegaan. Als ze bang zijn gaan ze tegenbewegen en dan in een bocht lekker rechtop gaan zitten.
Topkoffer is geen oplossing _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 27 Jul. 2013, 10:42 Onderwerp: |
|
|
psies: een passagier moet zich gewoon om de middel van de berijder (of bijv aan de jas-band, vasthouden. Dan voel je de rijder.
tevens moet je leren om bij het versnellen en vertragen niet aan je armen te gaan hangen, maar vanuit je heup/rug de kracht op te vangen: naar voreen leune bij het versnellen, beetje naar achter bij vertragen.
Steuntjes ACHTER de passagier werken alleen maar averechts, maar zijn natuurlijk lekker op lange rechte stukken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Martin
|
Geplaatst: Ma, 29 Jul. 2013, 17:49 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik had precies dat idee. Ik wilde ook de Zega pro bestellen maar kon op de Touratech site geen rugsteun vinden. Even gebeld en toen hoorde ik dat ze niet leverbaar zijn, een steun schroeven tast de waterdichtheid aan en plakken zou bij temp schommelingen zorgen dat het alu en de steun anders uitzetten. De SW Motech trax en de H&B Xplorer schijnen wel leverbaar te zijn met steun maar die Touratech met quick connect is wel de mooiste en makkelijkste volgens mij, ook de duurste en geen steuntje. Laat me ff horen hoe jij dat hebt opgelost . | We hebben het weekend de eerste 400 km. samen gereden en mijn vrouw ondervind totaal geen hinder van de scharnieren (ze heeft wel een vrij zachte rugprotector), dus ik hoef er geen steun op te maken.
Quote: | psies: een passagier moet zich gewoon om de middel van de berijder (of bijv aan de jas-band, vasthouden. Dan voel je de rijder.
tevens moet je leren om bij het versnellen en vertragen niet aan je armen te gaan hangen, maar vanuit je heup/rug de kracht op te vangen: naar voreen leune bij het versnellen, beetje naar achter bij vertragen.
Steuntjes ACHTER de passagier werken alleen maar averechts, maar zijn natuurlijk lekker op lange rechte stukken. | Afhankelijk van de situatie kan dat wel een hoop helmgekletter geven.
Dat naar voren en achteren leunen wordt wel door mijn vrouw bevestigd, wél pas sinds we de KTM rijden, op de vorige motor was dat niet echt nodig. . .
Een steun in je rug die je constant voelt is in het algemeen niet prettig, in die zin dus ook niet op lange rechte stukken. Een steuntje in de rug, in welke vorm dan ook, zal in veel gevallen toch vooral in het begin zorgen voor een meer ontspannen houding en later maar zelden ook nog daadwerkelijk gebruikt te worden.
Het zal voor iedereen weer verschillend zijn, gewoon datgene uitproberen wat je/ze denkt dat goed is om haar ontspannen mee te laten rijden; als je toch al een topkoffer aan wilt schaffen zou ik daar mee beginnen, een steun daarop kan dan altijd nog. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 29 Jul. 2013, 20:57 Onderwerp: |
|
|
de KTM is ook best 'agressief' in optrekken (en in mindere maten in remmen), en ook het karakter van de ktm nodigt daartoe uit...
Het betrekkelijk kleine vliegwiel in de motor zorgt voor die abrubte en directe response... wat hem ook zo veel fun-factor geeft!
dus misschien met zijn 2-en ook gewoon soepeltjes rijden
je kunt ook nog kijken naar andere zadels: getrapt vind ik met zijn 2-en een ramp, maar als het goed uitkomt met de lengtes kan het helpen.
Corbin maakt ook mooie bredere zadels, voor anderen is dat weer de oplossing. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 29 Jul. 2013, 21:55 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
Steuntjes ACHTER de passagier werken alleen maar averechts |
Onzin in het kwadraat.
- Bij hard remmen zijn die steuntjes achter de passagier ideaal om niet als een dweil in de nek van de chauffeur te belanden. Ze houdt ze vast en hangt er aan zonder de rijder te hinderen.
- bij hard versnellen kan de passagier zich met gestrekte armen perfect afsteunen op die achterste steuntjes. ALS die steuntjes natuurlijk verstandig geconcipieerd zijn. Aan de plaats van die steuntjes merk je of er door de designers over nagedacht is.
Terwijl als de passagier de rijder vasthoudt:
- bij hard versnellen gaat de passagier de rijder naar achter trekken waardoor die zijn schakelen verknoeit en andere lelijke dingen.
- bij hard remmen gaat de passagier met haar/zijn vol gewicht tegen de rug van de rijder gesmakt en gedrukt worden waardoor die driedubbel veel werk heeft om zelf niet over het stuur geduwd te worden. Laat staan dat ie zijn stuur en bediening nog subtiel kan bedienen.
Hier spreekt trouwens meer dan 120.000 km ervaring-met-duo op diverse moto's (vfr, XJR, R80GS, KTM Adventure, NTV650.... )
Dat allemaal gezegd zijnde speelt de anatomie van de dame in kwestie natuurlijk ook een rol : lengte, omvang, gewicht, gespierd of niet... _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 29 Jul. 2013, 22:02 Onderwerp: |
|
|
Tja, ieder zijn Muug.
mijn ervaringen (met toch ook zo'n 2 ton kms) zijn anders. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Terry

|
Geplaatst: Ma, 29 Jul. 2013, 23:47 Onderwerp: |
|
|
Heb het idee dat jullie het over verschillende dingen hebben.
Dr. Bean heeft het m.i. over een steuntje in de rug van een topkoffer oid, waar de vraag in beginsel over ging. Maar uit de context van Muug haal ik dat hij het over de handgrepen achter de duo heeft. _________________ If it's worth doing, it's worth doing right and well!
1190 Adv R
Previously 950 Adv S '03 (Orange of course!) |
|
Naar boven |
|
 |
De Max
|
Geplaatst: Di, 6 Aug. 2013, 9:29 Onderwerp: |
|
|
Wat is er verkeerd met de standaard KTM topcase met ruggesteun uit de Powerparts cataloog?
Voor de (weinige) ritten die mijn vrouw meegaat heb ik haar nog niet horen klagen, integendeel. _________________ I do not need anger management.
I need people to stop pissing me off |
|
Naar boven |
|
 |
zappa

|
Geplaatst: Di, 6 Aug. 2013, 9:52 Onderwerp: |
|
|
Simpelste is niet meerijden achterop en zelf met een motor rijden  _________________ smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)
Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis ! |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 6 Aug. 2013, 11:20 Onderwerp: |
|
|
Laat iemand die angst heeft als duo aub niet zelf beginnen motorrijden...ik krijg wekelijks dergelijke drama's over de vloer. Komt weinig tot zelden iets goed van. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 6 Aug. 2013, 19:16 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Laat iemand die angst heeft als duo aub niet zelf beginnen motorrijden...ik krijg wekelijks dergelijke drama's over de vloer. Komt weinig tot zelden iets goed van. |
je moet de uitdaging er in zien he  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|