Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
daveman
|
Geplaatst: Wo, 19 Jun. 2013, 20:37 Onderwerp: Koelwater expansievat leeg |
|
|
Net terug van reis. Heb momenteel ongeveer 36700km. Betreft 2008 990A.
Op reis 4 keer het koelwater expansievat moeten bijvullen omdat die volledig leeg was (dik onder minimum). Eens bijgevuld tot maximum en vertrokken blijft koelwaterniveau in expansievat gelijk maar wanneer ik de motor terug aan de kant zet en deze koelt af, zakt het niveau terug om 's anderendaags 's ochtends helemaal leeg te zijn…
Heb dit even voorgelegd aan een bevriend techneut en deze sprak meteen over cilinder koppakking... Ziet het er werkelijk zo slecht uit met deze symptomen?
Groeten |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Wo, 19 Jun. 2013, 20:40 Onderwerp: |
|
|
Nope. Meestal gewoon een waterpomp sealtje. Of door ofdroad rijden stuiterd het tankje steeds leeg. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
daveman
|
Geplaatst: Wo, 19 Jun. 2013, 20:51 Onderwerp: |
|
|
Laat ons hopen! Bedankt.
Heeft een defecte cil. koppakking andere symptomen? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 19 Jun. 2013, 21:55 Onderwerp: |
|
|
of radiator-dop issue (preventief schoonmaken/vervangen) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
|
Geplaatst: Do, 20 Jun. 2013, 10:43 Onderwerp: |
|
|
De radiatordop stuk heb ik 3 weken geleden ook gehad.
Na grote beurt was het rubber gescheurd. Na wat off-road (hitte) werk kwam er druk op het systeem en kwam het koelvloeistof sissend uit de dop. Dat merkte ik direct.... Maar dat rubber van mij was behoorlijk beschadigd (na een vloeistof vervanging).
Kan me voorstellen als het een klein lekje is...... Gaat het een stuk minder opvallend.
Gr. Dekster. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1614 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 20 Jun. 2013, 11:25 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Of door ofdroad rijden stuiterd het tankje steeds leeg. |
hm
dan moet je toch al héél, héél HEEL erg wild off-road rijden , om dat bakje zo leeg te schudden _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 20 Jun. 2013, 19:39 Onderwerp: |
|
|
Lukt me anders iedere keer als ik meer dan een bodempje in gooi  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
daveman
|
Geplaatst: Wo, 3 Jul. 2013, 20:23 Onderwerp: |
|
|
Ondertussen is de fiets gisteren op onderhoud geweest bij de KTM dealer.
Had de symptomen aangekaart en gevraagd dit na kijken. Bij ophaling kon de dealer mij zeggen dat er geen enkel spoor van koelwater in het olie te vinden is. Ook het filter zag er piekfijn uit (niet golvend). Bijgevolg was er geen reden om waterpompasdichting te vervangen volgens de dealer (en mecanicien).
Hij zei mij dat ik mij zeker geen zorgen dien te maken... Aangezien de fiets niet bij hen aangekocht werd en er ook geen garantie meer op is, heb ik de neiging de dealer hierin te geloven. Hij heeft er namelijk alle baat bij om reparaties uit te voeren denk ik...
Nu heb ik toch nog altijd de indruk dat koelvloeistofniveau in expansievat blijft dalen... Geen koelvloeistof plasjes te vinden waar ik de moto stal.
Denk dat ik eens de radiatordop ga vervangen, zoals dr. Bean reeds zei! |
|
Naar boven |
|
 |
daveman
|
Geplaatst: Do, 4 Jul. 2013, 20:57 Onderwerp: |
|
|
Vandaag radiatordop afgehaald en gekuist. Probleem precies niet opgelost...
Kan niets abnormaals zien aan de rubberen dichtingen van de dop, doch ga deze toch vervangen. Voor wat 't kost...
Na een kort ritje van 20 minuten de fiets aan de kant geplaatst. Tijdens de rit kwam motor mooi op normale temperatuur. Het expansievat loopt hierbij NIET over. Niveau blijft ogenschijnlijk gelijk. Het is dus niet zo dat koelvloeistof wegloopt langs overloop van expansievat door overlopen.
Motor aan de kant geplaatst in de garage. Anderhalf uur later zie ik dat het niveau in het expansievat terug een viertal mm is gezakt ten aanzien van het niveau in het vat wanneer ik de moto aan de kant zette... Een tiental minuten nadat ik de moto parkeerde was het niveau nog niet echt gezakt.
Dus pas bij uitgeschakelde motor begint er wat koelvloeistof te verdwijnen... Terug nergens een plas of iets dergelijks te zien... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 4 Jul. 2013, 21:20 Onderwerp: |
|
|
ja, dan loopt het terug in de radiator, nadat daar 'onderdruk' is ontstaan door het afkoelen. (op zich normaal... dar gebeurt altijd, daarom is er een expansievat!). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
daveman
|
Geplaatst: Wo, 24 Jul. 2013, 23:21 Onderwerp: |
|
|
Enkele dagen terug de nieuwe dop geplaatst. Lijkt niet geholpen te hebben... Anderhalf a twee uren nadat ik de motorfiets opberg, zakt het niveau terug 3 a 4 mm...
Ik ging er echt van uit dat de dichting van de waterpompas het probleem zou zijn... De dealer heeft mij bij het onderhoud echter gezegd dat er niets van koelwatersporen in de olie / de filters terug te vinden zijn... Hierdoor kon de de dichting van waterpompas niet het probleem zijn zei hij.
Iemand nog een idee...? |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Do, 25 Jul. 2013, 9:01 Onderwerp: |
|
|
Ik gok toch op de waterpomp afdichting. Bij mij was destijds ook nagenoeg geen spoor van mayonaise te zien. Je moest echt al heel goed kijken om er iets van te bespeuren. Oliefilter was ok. Toch liep het vat langzaam leeg. Waterpomp revisie loste alles op.
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
daveman
|
Geplaatst: Do, 25 Jul. 2013, 10:06 Onderwerp: |
|
|
Heeft iemand dit (waterpomp revisie) reeds laten doen door de dealer? Wat kost dit ongeveer bij de dealer? Sta namelijk op punt om nieuwe moto te bestellen... |
|
Naar boven |
|
 |
cappie

|
Geplaatst: Do, 25 Jul. 2013, 13:03 Onderwerp: |
|
|
daveman schreef: | Heeft iemand dit (waterpomp revisie) reeds laten doen door de dealer? Wat kost dit ongeveer bij de dealer? Sta namelijk op punt om nieuwe moto te bestellen... |
Is zelf goed te doen hoor revisie setje rond de 80 euro of alleen de seal vervangen kan ook. Staat mooi beschreven hier
http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Cooling%20System/waterpump/Rebuild/ktm_water_pump.html
Maar ik zou eerst door blijven rijden tot je het zeker weet dat dit het is.
Zelf had ik het een paar weken terug motor heet fan slaat niet aan en koelvloeistof weg. Hiermee nog zeker 20 km doorgereden voor ik het echt doorhad. Inmiddels heb ik deze reparatie al 2 keer (door mijn eigen schuld er blijkt een modificatie pompdeksel te zijn)uitgevoerd.
Succes
Succes _________________ KTM 950 S Adventure 2003 |
|
Naar boven |
|
 |
|