Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
MartijnL20
|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 21:08 Onderwerp: Kortsluiting in temperature switch 950 SE |
|
|
goedenavond
Ik ben vandaag er achter gekomen dat de fan's niet aansloegen bij me 950 SE. Na wat zoeken bleek dat de zekering er steeds uit springt als de temperature switch inschakeld. Stekker losgehaald, nieuwe zekering en even met een split pen door verbonden zonder de switch er tussen. fan's draaiden en de zekering sprong er niet uit. stekker er weer op en wanneer op temperatuur en de fans moeten aan springt de zekering weer.
Nu denk ik dat de temperature switch voor kortsluiting zorgt of iets dergelijks...
Is dit mogelijk of ligt het ergens anders aan? (switch ga ik sowiezo nu vervangen, maar voordat ik iets over het hoofd zie) _________________ KTM 990R + Buell X1 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 21:18 Onderwerp: |
|
|
de switch is niets meer dan een schakelaar die de 2 contacten doorverbind. DUs als je idd de stekker er af haalt en doorverbind en alles werkt... dan maakt de switch sluiting naar massa. (of het stekkertje, als je dat er op steekt...
Jekunt even de beide contacten van de switch naar massa meten, daar mag geen contact tussen zitten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
MartijnL20
|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 21:22 Onderwerp: |
|
|
check. Dat zal ik morgen nog even doen. Maar vindt het wel vreemd want het is toch de taak vd switch om "kortsluiting" te maken als ie op temperatuur is? _________________ KTM 990R + Buell X1 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 22:47 Onderwerp: |
|
|
mmm vreemd
Ik had even te snel aangenomen dat die switch aan de accu kant (high-side) zat, maar zie dat dat niet zo is!
Massa sluiting zou dus inderdaad gewoon de fans AAN moeten zetten en geen sluiting maken.
dus daar klopt effe iets niet!!
....
Denk dat je bij het loshalen van de stekker ... het probleem (elders) ook hebt 'losgehaald' ofzo.
Goeie kans dat het probleem weg is als je nu weer terug gaat.
Ligt de draad van de fan (de 12V kant dan dus) niet perongeluk tegen de radiator bijv, en is doorgesleten? (en die heb je bewogen bij het loshalen van de switch-stekker) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
MartijnL20
|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 23:00 Onderwerp: |
|
|
draden gecontroleerd en geen breuk of slijtplek kunnen ontdekken. Dan had de zekering ook met de bypass moeten springen denk ik. Ga m morgen vervangen en dan kijken of het opgelost is. Zo niet dan wordt het alles doormeten. :( _________________ KTM 990R + Buell X1 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 23:02 Onderwerp: |
|
|
schema heb je neem ik aan... anders effe PB aan mij. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
MartijnL20
|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 23:27 Onderwerp: |
|
|
Yups schema in bezit Volgens het diagram is het een gesloten circuit en komt de voeding direct vd accu via de zekering en wordt enkel onderbroken door de T switch als ik het goed bekijk _________________ KTM 990R + Buell X1 |
|
Naar boven |
|
 |
MartijnL20
|
Geplaatst: Za, 22 Jun. 2013, 16:44 Onderwerp: |
|
|
probleem opgelost, bleek de temerature switch te zijn zover  _________________ KTM 990R + Buell X1 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 22 Jun. 2013, 20:23 Onderwerp: |
|
|
maar zoals je zelf al aangaf, blijft het dan toch raar dat de zekering er uit vliegt.
STaat er niet stiekem 12V op je radiator omdat de Fan-kabel ergens door is of zo? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
MartijnL20
|
Geplaatst: Za, 22 Jun. 2013, 23:55 Onderwerp: |
|
|
Heb ik nog even gemeten/ gecontroleerd maar kon niks vinden, kabels vd fan lopen achterlangs en komen ook niet in contact met de fan.
Misschien dat de schakelaar helemaal geen weerstand meer gaf als deze warm werd...maar dan zou de zekering met de bypass er ook uit moeten slaan. Het lijkt zover opgelost. Kijken hoe het houdt. _________________ KTM 990R + Buell X1 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 8:59 Onderwerp: |
|
|
schakelaar moet ook geen weerstand hebben: is gewoon AAN of UIT contact. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|