Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
the riding man
Geregistreerd op: 8-11-2012 Berichten: 140 Woonplaats: Belgische kust
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2013, 10:03 Onderwerp: abnormaal veel olieverbruik |
|
|
Nadat het probleem van plakkende koppeling was opgelost en het schakelen boterzacht ging, en nog steeds trouwens. Heb ik na 3000km mijn oliepijl nagekeken en het stond zo laag dat het niet meer meetbaar was met de pijlstok. Bijgevuld tot maximum waarvoor een halve liter olie nodig was. Nu amper 500km later wou ik nog eens nakijken en hij staat alweer in het midden tussen min en max.
Ik meet altijd op dezelfde manier dus daar ligt het niet aan:
- een kwartier a 20min na een rit
- op de middenbok
- op identiek dezelfde plaats in de garage
- pijlstok niet indraaien.
Mijn rijstijl is uiterst rustig, nooit wheely's, nooit off-road, nooit het kot open trekken, wel veel koude starten en korte afstanden van 10km, maar evengoed afgewisseld door dagritten.
Dat is toch echt wel veel he?! _________________ Ktm Duke390 |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2013, 10:12 Onderwerp: |
|
|
riding man, jij maakt diverse fouten. Daaruit moet ik besluiten dat jij nog nooit je handleiding hebt gelezen?
de procedure:
1) de motor moet inderdaad warm zijn.
2) Zet de motor uit
3) start hem zonder gas te geven en laat hem exact één minuut draaien
4) zet de motor uit
5) meet het oliepeil met INGEDRAAIDE dop
De KTM heeft een dry sump motorblok, in tegenstelling tot de meeste moto's wier olie gewoon onderaan in het carter zit, en waar je inderdaad eerst het motorblok moet warmrijden, dan moet rusten, dan moet meten met losse dop. Maar bij KTM dus niet ! Bij een KTM zit de olie hoog in het oliereservoir en die wordt dan rondgepompt door de motor. Afhankelijk van het moment kan er dus meer/minder olie in het reservoir zitten. Met bovenstaande procedure bereik je constante resultaten. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
the riding man
Geregistreerd op: 8-11-2012 Berichten: 140 Woonplaats: Belgische kust
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2013, 10:34 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | riding man, jij maakt diverse fouten. Daaruit moet ik besluiten dat jij nog nooit je handleiding hebt gelezen? |
Dat besluit is correct aangaande het meten van het oliepijl ja. Al wel voor andere dingen de gebruikershandleiding erbij genomen maar hiervoor nog niet omdat ik al 13jaar met al mijn moto's en scooters dezelfde handeling moest toepassen ging ik ervan uit dat het vanzelfsprekend is. Weer iets bijgeleerd dus.
Net de door jou correcte methode toegepast en op deze manier zit het peil net niet op het maximum.
Als ik ervan uit ga dat de dealer vorige keer bij het vervangen van de koppeling de olie op het juiste peil heeft gevuld, en ik nu dus na 3500km al een halve liter heb bijgevuld, durf ik besluiten dat hij dan alsnog een halve liter op 3500km verbruikt heeft?
Hoe dan ook heb ik nu een referentiepunt met de correcte methode en ik hou het in de gaten vanaf nu. Zal binnen 1000km nog eens controleren. _________________ Ktm Duke390 |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2013, 11:01 Onderwerp: |
|
|
Allez hop, blij dat ik heb kunnen helpen. En jep, altijd de bijsluiter lezen.
Het is zeker geen toffe meetmethode, en ze is niet zo accuraat als bij wetsumpmotoren. Daarom liever wat meer checken, om meetfouten uit te sluiten. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2013, 12:14 Onderwerp: |
|
|
the riding man schreef: |
Als ik ervan uit ga dat de dealer vorige keer bij het vervangen van de koppeling de olie op het juiste peil heeft gevuld, en ik nu dus na 3500km al een halve liter heb bijgevuld, durf ik besluiten dat hij dan alsnog een halve liter op 3500km verbruikt heeft? |
Als je ver boven maximum vult dan spuugt-ie ook meer uit. Al zal dat bij een LC8 minder zijn dan bij een wetsump-brommer.
Overigens is een halve liter op 3500km toch nog niet zo heel slecht?
Ik heb me trouwens al eeuwen geleden afgeleerd om me druk te maken over het exacte oliepeil. Zelfs als er 2 liter uit is (en er dus nog maar een liter in de KTM zit) dan loopt-ie nog niet direct in de soep. De levensduur van de resterende olievoorraad gaat wel rap omlaag, maar da's een ander verhaal. En olie afzuigen als ik 3mm boven max sta doe ik ook al niet. |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2013, 13:37 Onderwerp: |
|
|
Het bijvullen van teveel olie is niet echt goed. Vroeger met die boxermotoren werd dat ook teveel gedaan, met olieconsumerende blokjes tot gevolg.
De jouwe zal niet echt iets consumeren maar zal het overtollige hebben 'weggeblazen'. No panic dus. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Do, 23 Mei. 2013, 22:31 Onderwerp: |
|
|
Ga zeker niet uit van "de dealer zal correct bijgevuld hebben". Correct is tussen min en max bij volledig warme motor. Heel veel mensen doen: op max bij koude of deels warme motor.
Meet regelmatig zelf na, altijd op eenzelfde (en correcte) manier en dan krijg je een goed idee van olieverbruik. Waarschijnlijk maak je je druk om niets. 0.5liter op 3500km is zeker niet te veel. |
|
Naar boven |
|
 |
wreckah

Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Zo, 26 Mei. 2013, 21:37 Onderwerp: |
|
|
idd, dat valt best mee.
ik weet niet hoeveel km's uw blok heeft, maar mijn ervaring is dat het beter wordt.
Ik moet sinds mijn derde onderhoud op 15.000km nooit meer bijvullen tussen onderhoudjes. _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
 |
the riding man
Geregistreerd op: 8-11-2012 Berichten: 140 Woonplaats: Belgische kust
|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 10:20 Onderwerp: |
|
|
Nu na weer 800km gecontroleerd en ik heb nog net een puntje olie op het peilstokje. Het olieverbruik is dus ongeveer een half literke op 1000km.
Daarnaast is me tijdens het voorbije weekend ardennen een gekraak opgemerkt. Ik dacht eerst iets van bagage in de koffers dus niet teveel aandacht aan besteed want het was ook niet de hele tijd hoorbaar (van zodra je op snelheid bent is het niet meer hoorbaar, waarschijnlijk door het windlawaai). Thuisgekomen de moto op de middenbok gezet en als ik met het wiel draai is het heel erg luid hoorbaar.
Gebeld met de dealer en hem het geluid door de gsm laten horen. Volgens hem een kapotte wiellager. Volgende week woensdag gaat hij binnen voor een andere lager. Ik dacht van... oh enkel maar een nieuwe wiellager, kan ik daar op wachten? Nee zei hij, we gaan niet weten wat er nog allemaal geraakt is binnenin en we eventueel nog moeten bij bestellen. Laat de moto maar best achter.
Enfin, op mijn enige vrije dag in de week van Duffel naar Diest en terug (meer dan een uur enkele rit) en dan daarna nog eens terug om hem te gaan halen.
Voor alle duidelijkheid: moto heeft slechts iets meer dan 10.000km gelopen.
En toch is dat de leukte en tofste moto die ik ooit gehad heb. Nog nooit met zoveel plezier en zelfvertrouwen bochten gaan rijden als met de adventure  _________________ Ktm Duke390 |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 10:48 Onderwerp: |
|
|
Een halve liter op 1000km is veel en als dat werkelijk zo blijkt zou ik toch eens dieper kijken. Totaal niet logisch voor een motor met die kilometerstand lijkt me. |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 14:21 Onderwerp: |
|
|
is idd veel... maar het aanvaardbare olieverbruik volgens KTM is ook aan de hoge kant dacht ik...
De mijne na 70K misbruik nog altijd zogoed als geen verbruik (hout vasthouden) _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 21 Jun. 2013, 15:20 Onderwerp: |
|
|
al minstens 30 jaar wordt de stelregel gehanteerd dat olieverbruik pas "veel" is bij 1L op 1000km. Pas op, dat is veel, want dat wilt zeggen dat ge overal waar ge gaat een half literke olie mee moet nemen, en als je op reis gaat en een paar duizend km gaat rijden, moet je olie bijkopen onderweg. Been there, done that. En da's niet tof neen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Olivier_S
Geregistreerd op: 2-4-2013 Berichten: 279 Woonplaats: Bertem
|
Geplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 7:47 Onderwerp: |
|
|
kijk het koelwater in je radiator is na. als dat op mayonaise lijkt weet je gelijk waar je olie naartoe is. Had ook een verbruik van een halve liter olie per 1000 km. nu de waterpomp gemaakt is niets meer... _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
the riding man
Geregistreerd op: 8-11-2012 Berichten: 140 Woonplaats: Belgische kust
|
Geplaatst: Do, 27 Jun. 2013, 17:24 Onderwerp: |
|
|
Het wiellager is alvast gemaakt in garantie. Er zitten blijkbaar 4 lagers in (2 in het wiel, 2 in het tandwiel) en ze zijn uit voorzorg allemaal ineens vervangen.
Ik kreeg een RT mee als vervangmoto. Wat ne zware lompe bak is me dat Man man man, wat was ik blij om mijn ktm terug te hebben  _________________ Ktm Duke390 |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 27 Jun. 2013, 18:14 Onderwerp: |
|
|
Hebben ze daar die Scarver niet meer als vervanger?  |
|
Naar boven |
|
 |
|