Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Olivier_S
|
Geplaatst: Ma, 10 Jun. 2013, 17:19 Onderwerp: Band op velg zetten |
|
|
Iemand uit de omgeving van Leuven ervaring met banden af en op de velg zetten zonder machinaal gereedschap?
Mijn nieuwe banden zijn binnen en zou het appreciëren als ik wat ervaren hulp had...
Bedankt. _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
TazerEdje

|
Geplaatst: Ma, 10 Jun. 2013, 19:35 Onderwerp: |
|
|
Zoals op dit filmpje heb ik het laatst ook gedaan.
http://www.youtube.com/watch?v=po7bII_fgc8
Ik heb alleen wel twee balkjes onder het wiel geplaatst zodat de remschijf niet beschadigd op de grond. En ik gebruik stukjes kapot gesneden tuinslang om de velg te beschermen.
succes  _________________ KTM 990 Adventure 2009
Ride orange!
Smooth roads don't make skillfull riders. |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 10 Jun. 2013, 20:37 Onderwerp: |
|
|
Ik wil het je wel eens voordoen, maar dan moet je zelf bandenlepels meebrengen. Die van mij zitten samen met de motor in een container op zee. Twee korte is voldoende. Mijn methode houdt je velgen niet ongeschonden... Het is maar dat je het weet  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Di, 11 Jun. 2013, 13:56 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het ook al wel eens zelf gedaan in noodgevallen, maar ik vind het eigenlijk bijna de moeite niet om het zelf te doen bij het leggen van nieuwe banden: als je met je wielen en nieuwe banden naar de bandencentrale gaat doet een beetje welwillend werknemer het daar voor een euro of 10. Voor dat geld laat ik mijn velgen liever intact (al staan ze door eerdervermelde noodgevallen bij mij toch ook al onder de krassen). _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Olivier_S
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 14:41 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de velgen met band idd ook gewoon naar de bandencentrale gebracht en voor tien euro was het gefixed....
Hij kon wel het wiel niet balenceren omdat de as van zijn machine te klein was voor die van de velg.
Dus, volgende vraag, hoe belangrijk is een gebalanceerde velg. Ik voel tot snelheden van 140 km/u geen noemenswaardige vibraties ofzo... _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 15:01 Onderwerp: |
|
|
ik balanceer mijn wielen altijd zelf met zo'n ding:
works a charm... _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 15:19 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | als je met je wielen en nieuwe banden naar de bandencentrale gaat doet een beetje welwillend werknemer het daar voor een euro of 10. |
Da's eerder uitzondering dan regel hoor; hier in de buurt zijn ze er niet dol op en rekenen ze meer. Als ze het al doen. Maarja, die bandenboeren in de buurt willen dan ook zo'n beetje het dubbele bedrag zien voor een setje dan waar ik ze (online) voor koop, ook als ik met losse wielen langskom. En soms 'matsen' ze je en geven ze wat 'korting'. Ja, zo kan ik ook korting geven.
Balanceren doe ik 'afrika-style':
2 van die verf/behangbokjes, stukje ronde as, 2 oude lagertjes.
En een stripje daklood als spaakgewicht. Laat zich mooi op het juiste gewicht afknippen. |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 18:42 Onderwerp: |
|
|
@daBit: zo doe ik het ook, maar zo'n lange as zou wel handig zijn. Waar haal je zoiets?
Ik leg de originele as op twee geschrankte bokjes, maar echt stevig staat dat niet omdat de as te kort is. Waarom die lagertjes op het uiteinde van de as? Heb ik ook niet.
Gevolg=> Mijn wiel is niet perfect uitgebalanceerd, maar ik zou dit wel willen. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 20:04 Onderwerp: |
|
|
Freebert schreef: | @daBit: zo doe ik het ook, maar zo'n lange as zou wel handig zijn. Waar haal je zoiets? |
Metaalhandel. Fysiek of online. Is een stukje rondstaf.
Maar gewoon een stuk 22mm CV-pijp uit de bouwmarkt ofzo werkt ook. Omdat het wiel dan niet helemaal in het midden staat is de balans niet 100%, maar de afwijking is zo klein....
Quote: | Waarom die lagertjes op het uiteinde van de as? Heb ik ook niet. |
Omdat die lagertjes met een drupje olie ipv vet soepeler draaien. Zijn een paar oude wiellagers trouwens.
Quote: | Gevolg=> Mijn wiel is niet perfect uitgebalanceerd, maar ik zou dit wel willen. |
Ik merk het verschil tussen een afgeknipte tiewrap om de spaak of niet. Maar zo nauwkeurig is ook weer nergens voor nodig. |
|
Naar boven |
|
 |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 9:37 Onderwerp: |
|
|
Olivier_S schreef: | Dus, volgende vraag, hoe belangrijk is een gebalanceerde velg. Ik voel tot snelheden van 140 km/u geen noemenswaardige vibraties ofzo... |
Als je offroad rijdt, doet het er weinig toe lijkt me. Meer gehobbel van de noppen dan van ongebalanceerd wiel.
Ikzelf gebruik ook de freebert-methode, misschien nog wel simpeler (en minder nauwkeurig). Voel zelden vibraties, soms bij bepaalde snelheden, maar dan geef ik wat gas bij tot t weg is
Ik heb m effe gauw bekeken (zonder geluid) maar ik heb nog nooit mijn remklauwen losgehaald om een band te wisselen.. |
|
Naar boven |
|
 |
Olivier_S
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 14:41 Onderwerp: |
|
|
Hoe weet je juist waar het gewichtje moet komen als je een band laat spinnen op zo een as? Das makkelijk genoeg om te doen, maar als ik niet weet waar ik het lood moet kleven...
Langs te andere kant heb ik niets van vibraties of gewobbel tot snelheden van 140 km/u, en sneller heb ik nog niet gereden dus denk niet dat het nodig zal zijn. _________________ 'of all the things I have lost, I miss my mind the most' |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 14 Jun. 2013, 17:21 Onderwerp: |
|
|
Het zwaarste punt zakt naar beneden, dus het lood gaat dan precies er tegenover aan de bovenkant. Genoeg om dat punt niet meer naar beneden te laten zakken. |
|
Naar boven |
|
 |
|