lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

koppeling probleem ofzo?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Prutzer

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe er ook de originele olie in, van Motorex: hydraulic fluid 75.

Je kan er ook Magura Blood in doen, maar dat verouderd sneller omdat het biologische olie is thumbsdown

KliK

Grtzz

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
alexopreis

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

'k Zou bijna excuses aanbieden, zoveel onrust wilde ik niet veroorzaken.

Ik was mijn vakantie aan het voorbereiden, kon me herinneren dat KTM een hele gekke olie in het koppelingssysteem wil (biologisch abreekbare minerale olie). Dat vind je onderweg natuurlijk nooit, behalve slaolie/olijfolie/zonnebloemolie dan (en dat doe ik liever niet, al is alles beter dan duwen). En keek dus wat er al was uitgeprobeerd op de wereld, oftewel hoe ik me kon redden bij problemen onderweg.

Aangezien je meestal geen koppelingsolie nodig hebt, neem ik het liever niet mee. En zeker niet als ik me op een andere manier kan redden. En dat kan dus.

Remolie valt af (= meestal een soort van glycol). Alle minerale olie is OK (het enige wat stuk kan gaan zijn de rubbertjes of het metaal en die zijn bestand tegen minerale olie). Ivm de kracht die koppelen kost is SAE10 het beste.
(Hoe dikker de olie, hoe meer kracht het immers kost om de olie door dat dunne slangetje en banjobouten te persen.)
Maar omdat ik wel motorolie (5W40) bij me heb, zal ik dat dus bijvullen als ik problemen heb. Mijn garantie is sinds vorig jaar juli weg, dus dat is bij mij geen punt.

Op het amerikaanse forum hadden een paar mensen problemen gehad met een haarscheurtje in het zuigertje die tegen de koppelingsstift aandrukt en ook dat de O-ring rond dat zuigertje stuk ging. Dat zijn ook de enige waarschijnlijke oorzaken voor een gebrek aan koppelingsolie (het systeem is verder immers perfect).
Die problemen zijn tijdelijk te verhelpen door de olie bij te vullen. Een dikkere (motor)olie loopt minder snel door het haarscheurtje en verhelpt je probleem dan langer. Natuurlijk zal je uiteindelijk het hele onderdeel moeten vervangen, maar het is fijn om naar huis te kunnen rijden of de ANWB de tijd te geven het ding op te sturen.

Ik ben trouwens wel in de markt voor zo'n rubbertje die werd aanboden. Dat geeft je immers de mogelijkheid om het in Republica Banana open te trekken en het zuigertje met alupoxy op te lappen (dat is echt superspul, ik heb eens gezien dat HTS-racingteam een scheur in een cillinderkop in de verbrandingskamer daarmee gerepareerd had en daarna 3 rondjes volgas kon rondblazen voor het weer stuk was).
En als dan blijkt dat het toch het rubbertje was ben je gelijk klaar.

Daan

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

De O ring die om het zuigertje zit die wel eens lek wil gaan is helaas niet los te bestellen, dus een reserve ring meenemen op vakantie kan lastig worden.

Ik heb er 1 bij mijn dealer bemachtigd, maar een passende ring is ook los te bestellen, nl EXC 125 98 best nr 0770020210

Uiteraard is het beter om bij lekkage alles te vervangen, maar je kan er
op vakantie mooi net mee gered zijn laugh

Deze info heb ik van deze topic http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=5208&postdays=0&postorder=asc&start=0

Daan
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
De O ring die om het zuigertje zit die wel eens lek wil gaan is helaas niet los te bestellen, dus een reserve ring meenemen op vakantie kan lastig worden.

Ik heb er 1 bij mijn dealer bemachtigd, maar een passende ring is ook los te bestellen, nl EXC 125 98 best nr 0770020210

Deze info heb ik van deze topic http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=5208&postdays=0&postorder=asc&start=0

Daan
die O-ringen zijn wel los te verkrijgen volgens mij heb nog een setje liggen maar die zijn voor de 9mm versie dit is later veranderd naar 10mm ??????? wat wel belangrijk was zeiden ze van ktm (eric verhoef) is dat er niet te veel speling op je kopp ling handlle mag zitten dwant dat trild te veel en zo gaat het zuigertje stuk dit kun je verhelpen door het boutje strakker aan te draaien waar je handlle mee vast zit thumbsup
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
Daan schreef:

Daan
die O-ringen zijn wel los te verkrijgen volgens mij heb nog een setje liggen maar die zijn voor de 9mm versie dit is later veranderd naar 10mm ??????? wat wel belangrijk was zeiden ze van ktm (eric verhoef) is dat er niet te veel speling op je kopp ling handlle mag zitten dwant dat trild te veel en zo gaat het zuigertje stuk dit kun je verhelpen door het boutje strakker aan te draaien waar je handlle mee vast zit thumbsup

Volgens mij dwalen we af mr Wheelie, ik (en volgens mij alexopreis ook)
heb het over de afdichtring van het zuiger/cilindertje wat op het blok zit laugh (daar onderaan bij het voortandwiel) .

Die gaan nl wel eens lek, en niet die bovenaan op je stuur(alhoewel alles kapot kan gaan)
Dit wordt uitvoerig besproken op de link die ik in mijn vorige bericht aangaf (in het duits natuurlijk).

Daan
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
mr wheely schreef:
Daan schreef:

Daan

Volgens mij dwalen we af mr Wheelie, ik (en volgens mij alexopreis ook)
heb het over de afdichtring van het zuiger/cilindertje wat op het blok zit laugh (daar onderaan bij het voortandwiel) .

Die gaan nl wel eens lek, en niet die bovenaan op je stuur(alhoewel alles kapot kan gaan)
Dit wordt uitvoerig besproken op de link die ik in mijn vorige bericht aangaf (in het duits natuurlijk).

Daan

leuk eeejjj dat er twee van die zuigertjes opzitten worried2 zouden dit niet dezelfde zijn laugh3 lullen we toch nog om hetzelfde laugh thumbsup
Naar boven
alexopreis

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Als jij denkt dat ik dwaal ben ik niet duidelijk genoeg. Offtopic misschien, maar Gerben is blijkbaar aan het uitrusten....

Die link naar het duitse forum geef ook vooral onduidelijkheid. Op dat forum wordt van alles genoemd van 23*1.5 tot 24*1.85 genoemd. Alles gemeten bij gebruikte ringen, dus dat zegt niet alles. Iemand vroeg Magura en die antwoorde 'O-Ring 23,52x1,78; NBR 90 Shore'.

Ik probeer ergens bij de o-ring-winkel een 'O-Ring 23,52x1,78; NBR 90 Shore' te scoren. En ik hoop er nooit achter te komen of ik de goede heb.

Het zuigertje met o-ring kost bij KTM rond de 40 euro volgens dat forum.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

psies:

ALs je dus zeker wil zijn: Koop je gewoon het setje kompleet en neem je dat mee: Ook handig en snel vervangen.

(ik heb dus gewoon zo'n reservedrukgeverunit liggen.. in zijn geheel)
wederom: 2 kwartjes besparen maar wel een motor van 15k willen rijden?

alexopreis

BerichtGeplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, had ik me ook al bedacht.

Ik moet echter kwartjes sparen om mijn motor van 8 mille te kunnen betalen.....

Daan

BerichtGeplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
psies:

ALs je dus zeker wil zijn: Koop je gewoon het setje kompleet en neem je dat mee: Ook handig en snel vervangen.

(ik heb dus gewoon zo'n reservedrukgeverunit liggen.. in zijn geheel)
wederom: 2 kwartjes besparen maar wel een motor van 15k willen rijden?

heb ik ook al aan gedacht, weet iemand wat een compleet setje kost??
Ik ga met mijn lc8 dan wel niet het zand in, maar op het asvalt ergens in de dolomieten of pyreneen kan het ook kapot gaan confused
Ik heb het nu al 2 keer meegemaakt, de eerste keer in 1 keer leeg,
de tweede keer werd hij eerst sponzig, zodat ik op tijd naar de dealer ermee kon.

Maar hoe ver moet je gaan, op mijn 520 zit ook zo'n zelfde systeem,(maar dan net weer ietsje anders undecided ).
Van de zomer ga ik daarmee naar Polen, dus zou ik ook zo'n setje voor de 520 moeten kopen zeker bucktooth

Daan
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

italie hebben ze ook ktm dealer hoor!

Ik heb het voor ijsland mee genomen: we waren met 4 lc8en, en de dealer in Reijkiavic is dan toch wel een eind weg.

grts

mr wheely

BerichtGeplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
italie hebben ze ook ktm dealer hoor!

Ik heb het voor ijsland mee genomen: we waren met 4 lc8en, en de dealer in Reijkiavic is dan toch wel een eind weg.

grts
vanaf de dolomieten naar de fabriek is ook niet overdreven ver laugh laugh
Naar boven
alexopreis

BerichtGeplaatst: Za, 8 Apr. 2006, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Heb vrijdag nog even een zuigertje met o-ring gekocht. Het geheel is ongeveer 2,5 cm rond en 2 cm lang en weegt ongeveer 5 gram. Dat kan ik vast wel ergens verstoppen op de motor. Ooit komt dat van pas.
Het vervangen vh zuigertje lijkt me niet veel meer werk dan de hele unit.

Jammer dat Magura/KTM het dingetje niet 7 gram laat wegen en dat 'ie dan heel blijft....

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 8 Apr. 2006, 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

het zuigertje gaat, bij mijn weten, niet stuk; wel de afdichting. Schijnt dat Magura niet altijd even constante kwaliteit aflevert.

iig een mooie oplossing zo Alex, weinig extra en toch zekerheid voor onderweg.

alexopreis

BerichtGeplaatst: Vr, 12 Mei. 2006, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Castrol Fork oil is een minerale SAE10-olie. Kost ongeveer 6 euro voor een halve liter.
Niet om de kwartjes te besparen, maar om niet een dik uur op brommer te zitten voor een lullig flesje olie.

Meer info/propagande op:
http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/B62EA8FAC32EFD15C125715B0033A6F2?OpenDocument

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: