Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Prutzer

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 201 Woonplaats: Amstelveen
|
Geplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 17:20 Onderwerp: |
|
|
Ik doe er ook de originele olie in, van Motorex: hydraulic fluid 75.
Je kan er ook Magura Blood in doen, maar dat verouderd sneller omdat het biologische olie is
KliK
Grtzz _________________ 2003 950S
Driver: Eelco |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

Geregistreerd op: 19-4-2005 Berichten: 154 Woonplaats: Grunn'
|
Geplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 21:30 Onderwerp: |
|
|
'k Zou bijna excuses aanbieden, zoveel onrust wilde ik niet veroorzaken.
Ik was mijn vakantie aan het voorbereiden, kon me herinneren dat KTM een hele gekke olie in het koppelingssysteem wil (biologisch abreekbare minerale olie). Dat vind je onderweg natuurlijk nooit, behalve slaolie/olijfolie/zonnebloemolie dan (en dat doe ik liever niet, al is alles beter dan duwen). En keek dus wat er al was uitgeprobeerd op de wereld, oftewel hoe ik me kon redden bij problemen onderweg.
Aangezien je meestal geen koppelingsolie nodig hebt, neem ik het liever niet mee. En zeker niet als ik me op een andere manier kan redden. En dat kan dus.
Remolie valt af (= meestal een soort van glycol). Alle minerale olie is OK (het enige wat stuk kan gaan zijn de rubbertjes of het metaal en die zijn bestand tegen minerale olie). Ivm de kracht die koppelen kost is SAE10 het beste.
(Hoe dikker de olie, hoe meer kracht het immers kost om de olie door dat dunne slangetje en banjobouten te persen.)
Maar omdat ik wel motorolie (5W40) bij me heb, zal ik dat dus bijvullen als ik problemen heb. Mijn garantie is sinds vorig jaar juli weg, dus dat is bij mij geen punt.
Op het amerikaanse forum hadden een paar mensen problemen gehad met een haarscheurtje in het zuigertje die tegen de koppelingsstift aandrukt en ook dat de O-ring rond dat zuigertje stuk ging. Dat zijn ook de enige waarschijnlijke oorzaken voor een gebrek aan koppelingsolie (het systeem is verder immers perfect).
Die problemen zijn tijdelijk te verhelpen door de olie bij te vullen. Een dikkere (motor)olie loopt minder snel door het haarscheurtje en verhelpt je probleem dan langer. Natuurlijk zal je uiteindelijk het hele onderdeel moeten vervangen, maar het is fijn om naar huis te kunnen rijden of de ANWB de tijd te geven het ding op te sturen.
Ik ben trouwens wel in de markt voor zo'n rubbertje die werd aanboden. Dat geeft je immers de mogelijkheid om het in Republica Banana open te trekken en het zuigertje met alupoxy op te lappen (dat is echt superspul, ik heb eens gezien dat HTS-racingteam een scheur in een cillinderkop in de verbrandingskamer daarmee gerepareerd had en daarna 3 rondjes volgas kon rondblazen voor het weer stuk was).
En als dan blijkt dat het toch het rubbertje was ben je gelijk klaar. _________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3678
|
Geplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 21:48 Onderwerp: |
|
|
De O ring die om het zuigertje zit die wel eens lek wil gaan is helaas niet los te bestellen, dus een reserve ring meenemen op vakantie kan lastig worden.
Ik heb er 1 bij mijn dealer bemachtigd, maar een passende ring is ook los te bestellen, nl EXC 125 98 best nr 0770020210
Uiteraard is het beter om bij lekkage alles te vervangen, maar je kan er
op vakantie mooi net mee gered zijn
Deze info heb ik van deze topic http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=5208&postdays=0&postorder=asc&start=0
Daan |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 21:56 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | De O ring die om het zuigertje zit die wel eens lek wil gaan is helaas niet los te bestellen, dus een reserve ring meenemen op vakantie kan lastig worden.
Ik heb er 1 bij mijn dealer bemachtigd, maar een passende ring is ook los te bestellen, nl EXC 125 98 best nr 0770020210
Uiteraard is het beter om bij lekkage alles te vervangen, maar je kan er
op vakantie mooi net mee gered zijn
Deze info heb ik van deze topic http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=5208&postdays=0&postorder=asc&start=0
Daan | die O-ringen zijn wel los te verkrijgen volgens mij heb nog een setje liggen maar die zijn voor de 9mm versie dit is later veranderd naar 10mm ??????? wat wel belangrijk was zeiden ze van ktm (eric verhoef) is dat er niet te veel speling op je kopp ling handlle mag zitten dwant dat trild te veel en zo gaat het zuigertje stuk dit kun je verhelpen door het boutje strakker aan te draaien waar je handlle mee vast zit  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3678
|
Geplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 22:03 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | Daan schreef: | De O ring die om het zuigertje zit die wel eens lek wil gaan is helaas niet los te bestellen, dus een reserve ring meenemen op vakantie kan lastig worden.
Ik heb er 1 bij mijn dealer bemachtigd, maar een passende ring is ook los te bestellen, nl EXC 125 98 best nr 0770020210
Uiteraard is het beter om bij lekkage alles te vervangen, maar je kan er
op vakantie mooi net mee gered zijn
Deze info heb ik van deze topic http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=5208&postdays=0&postorder=asc&start=0
Daan | die O-ringen zijn wel los te verkrijgen volgens mij heb nog een setje liggen maar die zijn voor de 9mm versie dit is later veranderd naar 10mm ??????? wat wel belangrijk was zeiden ze van ktm (eric verhoef) is dat er niet te veel speling op je kopp ling handlle mag zitten dwant dat trild te veel en zo gaat het zuigertje stuk dit kun je verhelpen door het boutje strakker aan te draaien waar je handlle mee vast zit  |
Volgens mij dwalen we af mr Wheelie, ik (en volgens mij alexopreis ook)
heb het over de afdichtring van het zuiger/cilindertje wat op het blok zit (daar onderaan bij het voortandwiel) .
Die gaan nl wel eens lek, en niet die bovenaan op je stuur(alhoewel alles kapot kan gaan)
Dit wordt uitvoerig besproken op de link die ik in mijn vorige bericht aangaf (in het duits natuurlijk).
Daan |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | mr wheely schreef: | Daan schreef: | De O ring die om het zuigertje zit die wel eens lek wil gaan is helaas niet los te bestellen, dus een reserve ring meenemen op vakantie kan lastig worden.
Ik heb er 1 bij mijn dealer bemachtigd, maar een passende ring is ook los te bestellen, nl EXC 125 98 best nr 0770020210
Uiteraard is het beter om bij lekkage alles te vervangen, maar je kan er
op vakantie mooi net mee gered zijn
Deze info heb ik van deze topic http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=5208&postdays=0&postorder=asc&start=0
Daan | die O-ringen zijn wel los te verkrijgen volgens mij heb nog een setje liggen maar die zijn voor de 9mm versie dit is later veranderd naar 10mm ??????? wat wel belangrijk was zeiden ze van ktm (eric verhoef) is dat er niet te veel speling op je kopp ling handlle mag zitten dwant dat trild te veel en zo gaat het zuigertje stuk dit kun je verhelpen door het boutje strakker aan te draaien waar je handlle mee vast zit  |
Volgens mij dwalen we af mr Wheelie, ik (en volgens mij alexopreis ook)
heb het over de afdichtring van het zuiger/cilindertje wat op het blok zit (daar onderaan bij het voortandwiel) .
Die gaan nl wel eens lek, en niet die bovenaan op je stuur(alhoewel alles kapot kan gaan)
Dit wordt uitvoerig besproken op de link die ik in mijn vorige bericht aangaf (in het duits natuurlijk).
Daan |
leuk eeejjj dat er twee van die zuigertjes opzitten zouden dit niet dezelfde zijn lullen we toch nog om hetzelfde  |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

Geregistreerd op: 19-4-2005 Berichten: 154 Woonplaats: Grunn'
|
Geplaatst: Zo, 2 Apr. 2006, 22:36 Onderwerp: |
|
|
Als jij denkt dat ik dwaal ben ik niet duidelijk genoeg. Offtopic misschien, maar Gerben is blijkbaar aan het uitrusten....
Die link naar het duitse forum geef ook vooral onduidelijkheid. Op dat forum wordt van alles genoemd van 23*1.5 tot 24*1.85 genoemd. Alles gemeten bij gebruikte ringen, dus dat zegt niet alles. Iemand vroeg Magura en die antwoorde 'O-Ring 23,52x1,78; NBR 90 Shore'.
Ik probeer ergens bij de o-ring-winkel een 'O-Ring 23,52x1,78; NBR 90 Shore' te scoren. En ik hoop er nooit achter te komen of ik de goede heb.
Het zuigertje met o-ring kost bij KTM rond de 40 euro volgens dat forum. _________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6799 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 17:47 Onderwerp: |
|
|
psies:
ALs je dus zeker wil zijn: Koop je gewoon het setje kompleet en neem je dat mee: Ook handig en snel vervangen.
(ik heb dus gewoon zo'n reservedrukgeverunit liggen.. in zijn geheel)
wederom: 2 kwartjes besparen maar wel een motor van 15k willen rijden? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

Geregistreerd op: 19-4-2005 Berichten: 154 Woonplaats: Grunn'
|
Geplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 18:41 Onderwerp: |
|
|
Ja, had ik me ook al bedacht.
Ik moet echter kwartjes sparen om mijn motor van 8 mille te kunnen betalen..... _________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3678
|
Geplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 19:45 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | psies:
ALs je dus zeker wil zijn: Koop je gewoon het setje kompleet en neem je dat mee: Ook handig en snel vervangen.
(ik heb dus gewoon zo'n reservedrukgeverunit liggen.. in zijn geheel)
wederom: 2 kwartjes besparen maar wel een motor van 15k willen rijden? |
heb ik ook al aan gedacht, weet iemand wat een compleet setje kost??
Ik ga met mijn lc8 dan wel niet het zand in, maar op het asvalt ergens in de dolomieten of pyreneen kan het ook kapot gaan
Ik heb het nu al 2 keer meegemaakt, de eerste keer in 1 keer leeg,
de tweede keer werd hij eerst sponzig, zodat ik op tijd naar de dealer ermee kon.
Maar hoe ver moet je gaan, op mijn 520 zit ook zo'n zelfde systeem,(maar dan net weer ietsje anders ).
Van de zomer ga ik daarmee naar Polen, dus zou ik ook zo'n setje voor de 520 moeten kopen zeker
Daan |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6799 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 20:28 Onderwerp: |
|
|
italie hebben ze ook ktm dealer hoor!
Ik heb het voor ijsland mee genomen: we waren met 4 lc8en, en de dealer in Reijkiavic is dan toch wel een eind weg.
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 4 Apr. 2006, 23:37 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | italie hebben ze ook ktm dealer hoor!
Ik heb het voor ijsland mee genomen: we waren met 4 lc8en, en de dealer in Reijkiavic is dan toch wel een eind weg.
grts | vanaf de dolomieten naar de fabriek is ook niet overdreven ver  |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

Geregistreerd op: 19-4-2005 Berichten: 154 Woonplaats: Grunn'
|
Geplaatst: Za, 8 Apr. 2006, 12:40 Onderwerp: |
|
|
Heb vrijdag nog even een zuigertje met o-ring gekocht. Het geheel is ongeveer 2,5 cm rond en 2 cm lang en weegt ongeveer 5 gram. Dat kan ik vast wel ergens verstoppen op de motor. Ooit komt dat van pas.
Het vervangen vh zuigertje lijkt me niet veel meer werk dan de hele unit.
Jammer dat Magura/KTM het dingetje niet 7 gram laat wegen en dat 'ie dan heel blijft.... _________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6799 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 8 Apr. 2006, 16:15 Onderwerp: |
|
|
het zuigertje gaat, bij mijn weten, niet stuk; wel de afdichting. Schijnt dat Magura niet altijd even constante kwaliteit aflevert.
iig een mooie oplossing zo Alex, weinig extra en toch zekerheid voor onderweg. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

Geregistreerd op: 19-4-2005 Berichten: 154 Woonplaats: Grunn'
|
|
Naar boven |
|
 |
|