lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Voetpakking? Of mogelijke een andere oorzaak
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroen

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Mei. 2013, 14:56    Onderwerp: Voetpakking? Of mogelijke een andere oorzaak Reageer met quote

Heb het forum even doorzocht op de term voetpakking en kwam daar geen duidelijk antwoord/oplossing tegen vandaar deze vraag;

Afgelopen week reed ik weg (koude motor) en na een 200 meter stopt de motor met rijden. Starten en hij liep weer (onrustig weliswaar) maar op het moment dat ik gas gaf sloeg de motor af.

Na uiteindelijk de accu leeg gestart te hebben en voorgenomen te hebben terug te gaan duwen nog 1 laatste startpoging. Deze slaagde en ik kon het gas weer opendraaien (eerst wat ploffen uit de pijp) maar de motor sloeg niet af.

Direct door naar KTM Verpalen waar de voorlopige conclusie is; Voetpakking stuk aangezien er onderop het blok (en alleen daar) olie zit. Aangezien dat een behoorlijke kostenpost kan worden ben ik gaan zoeken op onder meer dit forum.

Van een maat hoorde ik dat de oliedruksensor ook een mogelijke oorzaak kan zijn en wat goedkoper is uiteraard dan een voetpakking.

Wat zijn jullie tips/ideeën oplossingen?

Het gaat om een KTM Adventure 950 (bj 2004) met 54.000 gereden km

Groet,

Jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Mei. 2013, 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tanks eraf, alles goed schoonmaken en dan laten draaien om te zien waar die olie nu uitkomt. Ik kan me niet voorstellen dat als de oliedruk sensor wat lekt dat de motor er op afslaat.
Met voetpakking neem ik aan dat hij bedoelt: de koppakking. Bij de 2004 adventure kan het zijn dat de bouten van de koppen nog iets aangehaald kunnen worden. Dus per bout even los maken en dan op de juiste spanning weer vast zetten. Er is meen ik een update op die bouten.
Maar ik zou eerst even vast stellen waar de olie nu precies lekt; alles even schoonmaken en dan het blok even met wat talkpoeder bestrooien, dan zie je snel waar de olie uitkomt. Eb dan de foto van de lekkage ook even op het forum zetten?

Groet,
Marc

Freebert

BerichtGeplaatst: Vr, 10 Mei. 2013, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind je storingsbeeld niet echt kloppen met voetpakking naar de haaien. Zit er smerigheid in je koelvloeistof dan en daalt dat niveau onrustwekkend?
Ga deze zaken eerst na voor de voetpakking als schuldige aan te wijzen. Klinkt voor mij eerder als een carb/benzineprobleem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Za, 11 Mei. 2013, 8:42    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.dirtyadv.com/ktm-950-adventure-oil-leak/
Hier zie je hoe je met talc poeder een lek kunt opsporen.

Groet,
Marc

f@zertje

BerichtGeplaatst: Za, 11 Mei. 2013, 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou zeggen probeer eens een andere brandstofpomp smiley2
Die voetpakking zou ik even laten voor wat het is, lijkt me ook niet de oorzaak van je probleem.

BikeBrother

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Mei. 2013, 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb ook aan de linkeronderkant olielekkage gehad. dacht eerst ook aan een pakking,maar bleek de aansluiting (klemring) van de rubberenslang van de oliesump naar metalen olieleiding te zijn. nieuwe slang (oude was geknikt, maar nog goed) en slangenklem erop en alles weer OK.

www.bikebrothers.nl

Ride your Dreams
Naar boven
Jeroen

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Mei. 2013, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben gebeld door KTM Verpalen.

De voetpakking is stuk. Alles kan hersteld worden met een schatting van tussen de 1000,00 en 1250,00 euro!!

Er vanuit gaan dat het klopt en dat dit dus de oorzaak is gaat het een hoop stuivers kosten.

Nu aan de twijfel wat ik ga doen......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 16 Mei. 2013, 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het nog steeds een raar verhaal eerlijk gezegd. Als dat spul lekt kan er hooguit wat olie uit. Bij slecht lopen is er meer aan de hand.

Meneer 'pyndon' op AdvRider heeft ooit een hoogst nuttig topic gestart en had ook iets dergelijks:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=147440&page=78
Vanaf post 1161

Misschien eens lezen of er wat nuttige info tussen staat voor je.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Freebert

BerichtGeplaatst: Do, 16 Mei. 2013, 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals mijn post hierboven sluit ik me bij daBit aan. Er is toch meer aan de hand volgens mij.
Als zelf sleutelen geen optie is en de kosten gaan de hoogte in, dan kan een ruilblok misschien een betere langetermijnoptie zijn?

Succes.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 16 Mei. 2013, 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:

Als zelf sleutelen geen optie is .. een ruilblok ..

Zeg een uur of 4 sleutelwerk voor het huidige blok eruit is. Nog een uur of 4 voor het er weer in zit. Uurtje of 2 voor controle vers blok. Euro of 200 aan vers materiaal. Boutje hier, ringetje daar, shimmetje zus, slangetje zo. Je kent het wel. Euro of 1000 voor een blok.

Ben je bij een dealer ook een hele, hele hoop centjes kwijt en je weet nog niet wat je krijgt.

Dan zou ik 'm lekker as-is in de verkoop gooien met die 1250 euro van de vraagprijs af gehaald en shoppen voor een ander. Er is vast wel een hobbyist met meer tijd dan geld die interesse heeft in een goedkopere LC8 ('t is dat ik er al eentje heb..), en voor dat soort prijzen zul je er niet al te gek lang mee leuren.

En dan weet je tenminste wat je kwijt gaat zijn en wat je hebt nadat je geld gespendeerd hebt. Straks ligt de cylinder eraf om de voetpakking te vervangen, en dan komen ze nog wat 'leuks' tegen dat weer geld kost.

Magoed, ik hoop voor jou dat het gewoon een losgeschoten carburateurrubber is ofzo. Zwetende voetpakking en slecht lopen zonder ergens nevenschade (dus lekkende voetpakking als gevolg van wat anders, en niet als oorzaak) kan ik niet verklaren.
Naar boven
f@zertje

BerichtGeplaatst: Do, 16 Mei. 2013, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zeg toch , brandstofpomp controleren, die voetpakking heeft niets met het slecht lopen te maken!
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Mei. 2013, 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

2004 heeft ook een update op de kop bouten (eigenlijk moeren). De originele moeren kunnen niet genoeg Nm geven om de koppen op de cylinders helemaal dicht te houden. Daar is een technical service bulletin van KTM over. Voetpakking zit geloof ik op dezelfde bouten als de kop...als er niet voldoende kracht op de moeren staat dan kan er ergens wel druk ontsnappen. Ik zou bij Verpalen eens nagaan of de update op de koppakking moeren gedaan is.

Groet,
Marc

Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Mei. 2013, 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

marc lenssen schreef:
2004 heeft ook een update op de kop bouten (eigenlijk moeren). De originele moeren kunnen niet genoeg Nm geven om de koppen op de cylinders helemaal dicht te houden. Daar is een technical service bulletin van KTM over. Voetpakking zit geloof ik op dezelfde bouten als de kop...als er niet voldoende kracht op de moeren staat dan kan er ergens wel druk ontsnappen. Ik zou bij Verpalen eens nagaan of de update op de koppakking moeren gedaan is.

Groet,
Marc

Dat zal zo goed als zeker gedaan zijn, want KTM geeft geen garantie meer als dat niet gebeurd is. Ik heb daar een leuk verhaal over : de waterpomp begon haar klassieke probleem voor te hebben. KTM had daar een terugroepaktie of een technische verbetering of zoiets voor. Dus het ging de dealer niet zoveel kosten eigenlijk, die worden daarvoor vergoed. Maar toen de dealer inlichtingen inwon bij de importeur, toen bleek er volgens de fiche van mijn moto nog geen extra check geweest te zijn van oiljets van de krukas. En zolang die niet gebeurd was, wou KTM ook niet tussenbeide komen voor die waterpomp. Resultaat : het hele blok opengesmeten, om dan te zien dat die oiljets dik in orde waren laugh3 Dus het hele blok weer in elkaar dan maar en waterpomp tussendoor ook zijn onderhoudje gegeven. Resultaat: mijn KTM heeft in die 70.000 km dat ik er al mee rij nog nooit een klap verkeerd gegeven of olie gelekt. thumbsup
Daarom dat het zo belangrijk is om een KTM met goede onderhoudsgeschiedenis te kopen.

marc lenssen

BerichtGeplaatst: Di, 21 Mei. 2013, 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Muug,
De mijne is vorige week bij de dealer geweest voor kleppen stellen, en ik heb nog steeds de oude moeren op de kopbouten.... In het system staat de mijne niet voor deze update maar allicht dat de jouwe er wel voor staat.

Laatst aangepast door marc lenssen op Wo, 5 Jun. 2013, 23:12, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 21 Mei. 2013, 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zou ik inderdaad maar eens nagaan welke modificaties er nog open staan. Slechte zaak als je nog de oudere moeren hebt. KTM zegt in z'n TSB (link) immers dat het dient te gebeuren bij vervangen koppakking of bij onderhoud waarbij klepinspectie nodig is.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: