Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 8 Mei. 2013, 0:22 Onderwerp: Argl, nooit, nooit weer! |
|
|
Niks zinnigs in dit topic, alleen effe miauwen.
Vanavond de LC8 eens voorzien van vers (Dunlop TR91) rubber. Ik kon voort met 0 km/u rechtop blijven staan, zo plat was de achterband.
Voorbandje ging nog gewoon normaal. Half uurtje inclusief zwaarste punt kale velg opzoeken en balanceren.
Maar die !@##$%^#%&$@%& achterband. GRRRRRRR! Ik wilde het eerst enkel doen met gereedschap dat ik ook aan boord heb; als ik ergens een platte band oploop zal het daar ook mee moeten. En eigenlijk heb ik ook weinig anders.
Nou, wat een feest zeg. Die K60 Scout eraf krijgen was een rampenplan. Die band is zo stug, die kun je op z'n zijkant zetten, erop gaan zitten, en dan deukt-ie nog amper in. Voor het losdrukken de bankschoef maar ingezet (ging uitstekend), maar van de velg af krijgen ho maar. Uiteindelijk maar eens naar grof geschut gegrepen:
En zelfs toen viel het nog tegen...
Vervolgens een stukje van die veiligheidsrand verwijderd. Eerst netjes met de bovenfrees geprobeerd, ook al zo'n fiasco. Heeft me een 8mm volhardmetalen freesje gekost. Was ook uiterst dom om daar een VHM frees voor te pakken, magoed, mijn bovenfrees komt niet onder de 10.000 toeren. Karweitje maar afgemaakt met een luchttolletje.
Dan de TR91 erop. Eerste poging: vechtenvechtenvechten, band erop, blijkt er een stukje van het ventiel afgebroken te zijn. Grmbl, band weer los aan 1 kant (vechtenvechtenvechten, zweetzweet), ander binnenbandje erin.
Mooi, band er weer op (dat gaat dan nog relatief makkelijk), kijk ik eens goed naar die band, en ja hoor, looprichting verkeerd.
k*t. Ik wist toch zeker dat.....
Band er weer af. Allejezus wat een ellende. Rand 1 eraf gaat nog, rand 2 drama. Band omdraaien. Nog een keer vechtenvechtenvechtenzweetzweet. Phew.
Balanceren, wiel monteren, rondje tuffen, en dan blijkt het toch allemaal die moeite wel weer waard geweest te zijn.
Maar het is wel de laatste keer geweest dat ik vrijwillig wegbanden wissel op het achterwiel van een LC8
Om het topic nou niet helemaal nutteloos te laten zijn: wielen balanceren, DaBit style:
Men nemen:
- 2 schildersbokjes of iets anders waar je het op kunt leggen; 2 stoelen ofzo.
- 2 oude wiellagertjes die vetvrij gemaakt zijn en voorzien van wat dunne olie. Ze krassen iets, maar dat maakt niet zo gek veel uit voor deze toepassing.
- Een stuk pijp of massief met een diameter die zo dicht mogelijk in de buurt komt van de wielas. Ik kwam niet hoger dan 25mm. Werkt ook, en niet zoveel minder dan precies de goeie maat.
Hang de boel op zoals op de foto, het zwaarste punt zakt naar beneden. En nauwkeurig ook; het spul reageert op het gewicht van een tierap.
Als je het geintje van tevoren gedaan hebt met de kale velg en netjes op de stip op de band gelet hebt dan is het al bijna goed.
Vervolgens een stripje daklood (gratis te krijgen bij een dakkapellenmaker of loodgieter, bijvoorbeeld. 10x10cm gaat jaren mee), om de spaken draaien, en daar stukjes afknippen tot het wiel in balans is.
Dat afwerken met een beetje vulcaniserende tape, en klaar. Kost eigenlijk niks en is gauw gebeurd.
Is dat gebalanceer nodig? Kweenie. Ik had het bij de set K60's niet gedaan, en eigenlijk geen last van trillingen of hobbelen, maar mijn kale wielen zijn best goed in balans. Wel had ik last van instabiliteit boven de 150km/u en boven de 170 was er niet mee te rijden. Nog geen idee of dat nu weg is.
Aan de andere kant: het kost amper 10 minuten per wiel en reken maar eens uit wat 25 gram onbalans aan krachten oplevert bij een voor een LC8 vrij gangbare kruissnelheid van, zeg, 160km/u. Da's nog best stevig. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 8 Mei. 2013, 0:28 Onderwerp: |
|
|
hahaha... wat een lol he, zo'n bandje wisselen .
Kun je nagaan: Dat heb ik op dag 1 van de Oost Europa Rally (OER) destijds in de eerste proef 3x gedaan. Totaal 40 minuten met het onderweg gereedschap dus.
maar ok, die nopjes zijn wel wat soepeler dan die stijve allroad banden.
verder toch een kwestie van oefenen hoor. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 8 Mei. 2013, 0:41 Onderwerp: |
|
|
Nopjes zijn _heel wat_ soepeler dan wegbanden. (zo'n TR91 is gewoon een radiaal-asfaltband. Niks allroads aan op de looks na als je 't mij vraagt). Ook een Stonemaster en dat soort rakkers. Anakee valt ook nog wel mee. 't is de laatste generatie banden die zo lekker zijn.
Verder heb je als voordeel dat als het rijdend stuk gaat dat je bandje ook wat soepeler is; dan zit er een hoop warmte in. Had ik misschien ook eerst moeten doen, stukje rijden alsof de duvel me op de hielen zit.
Een normaal noppenbandje op een normale velg wissel ik ook in 20 minuten tijd. Maar die OEM LC8 achtervelg met wegband? Gatverdamme, wat een drama. |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Wo, 8 Mei. 2013, 16:53 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Maar die OEM LC8 achtervelg met wegband? Gatverdamme, wat een drama. |
Blij dat ik niet de enige ben die zwaar heeft staan kloten met die achterband. Nog nooit voorgehad met eender andere moto. LC8 achterwiel...veiligheidsrand was niet mijn vriend. |
|
Naar boven |
|
 |
Blob

|
Geplaatst: Wo, 8 Mei. 2013, 22:28 Onderwerp: |
|
|
Misschien moet Gerben het nog een keer voordoen op de volgende technische dag.. _________________ 990 Adventure
mooi oranje is niet lelijk! |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Do, 9 Mei. 2013, 20:01 Onderwerp: |
|
|
We zullen een origineel achterwiel met intacte veiligheidsrand en K60 Scout erop prepareren voor 'm  |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

|
Geplaatst: Do, 9 Mei. 2013, 21:37 Onderwerp: |
|
|
is ne stijve band ma heb het hier gewoon me de zijpikkel en 3 lepels gedaan... zelfde band, 990 velg intact. wel de rand van velg en band goe invetten me bandenvet nadat m over de binnerand/bead is en kleine bites nemen... als je zoveel kracht moet gebruiken doe je iets verkeerd. |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Do, 9 Mei. 2013, 22:17 Onderwerp: |
|
|
Heb het ook al ettelijke keren gedaan, zonder problemen, steeds met2 bandenlepels van 20 cm... Oefening baart kunst 2 maand zuid amerika, 19 keer plat... Dan leer je het wel... _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Vr, 10 Mei. 2013, 8:57 Onderwerp: |
|
|
Heel herkenbaar hoor. En dan al die mensen die zeggen "als het zwaar gaat dan doe je iets verkeerd"
Ben wel blij dat ik een excel (exel?) velg heb zonder dat randje ... _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|