lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

to Ultrabatt or not to Ultrabatt

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
demito

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Apr. 2013, 16:04    Onderwerp: to Ultrabatt or not to Ultrabatt Reageer met quote

Die Ultrabatt Lithium batterijen hebben tegenwoordig een power management systeem aan boord en dat doet me nog maar eens twijfelen om ze in de LC8 en de LC4 te zetten als voorbereiding voor Iran deze zomer.

Scheelt een paar kilo's en zouden langer meegaan. Ik heb er op 4 jaar tijd twee Yuasa's doorgejaagd, dus dat zou mooi meegenomen zijn. Maar er is natuurlijk een verschil tussen commerciele praat en real life.

Hoe zit dat nu eigenlijk met koud starten? Als de batterij voldoende zwaar is, moet ik mij dan zorgen maken? Sommigen beweren van wel, anderen zeggen dan weer dat er geen probleem is, als je ze even voorverwarmt door je licht aan te steken als t° onder 0 gaat.

Ervaringen? Advies? Iemand?

T

ivanbase

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Apr. 2013, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

dit is de reactie die ik laatst kreeg bij allroadshop

quote:
Hoi Ivan,

Ultrabatt maakt Lithium accu's, die zijn superlicht en erg sterk. Daarnaast lopen ze vrijwel niet leeg zoals een lood/gel accu.
Ik gebruik zelf al een tijd de UB600 op een Caponord Rally (1000cc twin), met veel plezier. Indrukwekkend hoe snel hij zo'n dikke twin laat starten, ook ma een tijd stilstand.
Let op: je kunt ze niet opladen met een gewone acculader. Maar bij langdurige stilstand loskoppelen is genoeg, zoals gezegd lopen ze vrijwel niet leeg.
Ik heb de nieuwe 2013 flyer van de fabrikant (pdf-je) bijgevoegd. Als er nog vragen zijn laat maar weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Apr. 2013, 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf getest met LiFePO4 cellen (zoals ook in de ultrabatt zitten) van zeer goede kwaliteit, goed opgeladen e.d.

Je hebt 4 cellen in serie nodig om een 12V accu te maken

Je kunt dan kiezen voor 1 rij cellen, 2 rijen, of 3 rijen parallel om meer stroom en capaciteit te krijgen.

1 rij levert ongeveer een 2,5Ah accu op. Bij kamertemperaturr is dat al genoeg om een LC8 op te starten! (uitgeprobeerd op mijn 950 dus he!). Maar, de celspanning stort dan wel beetje in, wat erg slecht is voor de leversduur.

2 rijig levert een heel aardige accu op, die bij meer dan 10 graden accutemperatuur goed start en niet te ver instort.
MAAR: bij bijv 0 graden kan je daar al echt niet meer op starten.

met 3 rijen ging dat wel, maar niet van harte.
Bij -10 C kan je ook starten op die 3 rijige accu (7,5Ah) gewoonweg vergeten!

Dus: mijn conclusie is: voor de zomerrijder, die zijn motor in de garage heeft staan, is het prima. Maar voor de doorgewinterde rijder, die met -5 ook weer zijn motor wil starten op de parkeerplaats van zijn werk... raad ik het af!

OK: dit was een test met een eigen gemaakte accu, die naar mijn idee eerder beter dan slechter was dan een 'gekochte' accu... maar de test is pas compleet als je het ook met een gekochte accu zou proberen natuurlijk.

DUS: ik zou die test best graag eens willen zien/doen van iemand die een bijv een UB600 heeft.

Simpel te doen:
Accu binnen zetten: dan in de motor en starten. daarbij een paar keer bewust doorstarten zonder dat de motor start (met de ontsteking uit bijv)
Dan Accu in de koelkast... herhaal
en Accu in de vriezer: herhaal...

just my 2cts

demito

BerichtGeplaatst: Za, 20 Apr. 2013, 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Net gezien dat ultrabatt speciale verwarmingsmatten (Ultraheater) verkoopt om de batterij voor te verwarmen. Dat heeft me doen besluiten voorlopig toch maar voor lood/zuur te gaan. Anders heb je die zooi ook nog eens onder je fiets hangen, en een speciale lader, en, en,... Veel te duur en te complex allemaal als je het mij vraagt.

Dit zegt ultrabatt zelf:
...Cold temperature dramatically reduces the effectiveness of the chemical reactions within every battery, and increases the battery’s internal resistance. Both of these factors cause a reduction in cranking power as the temperature drops towards freezing point. The Ultraheater heats up the battery for ensuring good starting power also at very low temperatures...

Tnx all,

T

Harry

BerichtGeplaatst: Za, 20 Apr. 2013, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Tja... Ik heb zelf een Ultrabatt UB400 in de rally-KTM zitten. Zou prima moeten gaan maar het is weggegooid geld. De spanning stort bij het indrukken van de startknop helemaal in elkaar en hij komt geen slag rond, ook niet in de zomer (met een normale AGM-accu gaat het prima trouwens). Gelukkig heb ik nog een kickstarter op de 660 zitten, dus ik start hem daarmee. Bij mij komt er gewoon weer een Motobatt in.
Zelf weten wat je doet, maar ik heb er niet veel hoop op.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Apr. 2013, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Harry,

dat valt me dan wel tegen, of die UB400 is gewoon niet goed!

Ik heb zelf dus met een eigenbouw vergelijkbare accu getest en daarmee gingen zowel de LC8 als mijn 690 gewoon zeer soepeltjes rond hoor, misschien zelfs wel beter dan met de originele (niet meer zo nieuwe) AGM.

Maar Lithium accu's zijn gewoon heel slecht in lage temperaturen. Accu opwarmen helpt natuurlijk, maarja, hoelang duurt het voordat ie accu inwendig warm is??? best lang denk ik! DUs minstens 15 minuten van te voren die warmematjes aanzetten ??

Ook zijn die lithium cellen erg gevoelig voor onderspanning: dus een paar keer plat trekken bij koude temperaturen, en dan heb je goede kans de cellen permanent te beschadigen!
Das ook deel van het probleem: want die accu warmt zichzelf wel op als je toch gaat starten, maarja, das net niet de bedoeling!

Voor een rally motor zou het overigens best moeten kunnen: ok, het is wle eens 10 graden smorgens, maar als je dan effe voorzichtig start of kickstart dan komt het wel goed.

Harry

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Apr. 2013, 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Tja Gerben, ik heb deze batterij er vorig jaar aan het eind van de zomer nieuw in gezet, toen we nog lekker aan de 20 graden zaten. Vanaf het moment van plaatsen deed hij het al niet. Het boordnet voorziet hij wel en ik heb mijn kickstarter nog, dus onoverkomelijk is het niet meteen. Maar hij hoort natuurlijk elektrisch te kunnen starten, dus ik ga er toch weer een AGM-type in hangen. Misschien zit er dit jaar na 12 jaar eindelijk weer eens een rally in om aan deel te nemen en dan is een werkende startknop natuurlijk wel verdomd prettig he.
Het kan natuurlijk ook best dat de mijne nooit goed is geweest, maar ik heb geen andere om dat te testen. Voorlopig is mijn vertrouwen in die Ultrabatt wel weg...

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: