Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rico
|
Geplaatst: Ma, 4 Jun. 2012, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Met de Scorpions en mijn meissie achterop heb ik de Adventure ook tot aan de voetsteunen op de grond gereden. Maar bij rustiger rijden en op de rotondes verrassen de banden mij te vaak in negatieve zin. Totaal geen vetrouwen in, maar dat is natuurlijk wel persoonlijk.
Het lijkt wel of de Scorpions het beste presteren als je ze ongelooflijk op de kloten geeft. Bij mij komt deze band er niet meer op. _________________ Oranje Adventure 'S' uit 2004 (eindelijk!!!) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 5 Jun. 2012, 11:11 Onderwerp: |
|
|
Rico schreef: | Het lijkt wel of de Scorpions het beste presteren als je ze ongelooflijk op de kloten geeft. |
Da's toch met de héle KTM?  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
JarnodeParno

|
Geplaatst: Wo, 6 Jun. 2012, 12:12 Onderwerp: |
|
|
My 2 cents...
Ik heb eerst 2 sets scorpions opgereden, noordkaap, eifel, en natuurlijk nederland. Alle weertypes gezien (ja ook sneeuw en ijzel ) Mijn ervaring met de scorpions is zeer goed op zowel droog als nat, ik rij dus geen steuntjes aan de grond omdat ik gevoelsmatig op de grens van de banden rijd (achterkant heeft meer dan eens een stap opzij gezet) Ze slijten gemiddeld snel, achter ca. 700km en voor ca. 14.000km de banden zijn niet voelbaar of hoorbaar aanwezig. Offroad ga ik met deze banden niet in de modder of gras omdat het gewoon niet gaat. Gravel zie ik niet veel maar daar presteren ze volgens horens voldoende.
Ik ben naar K60 scouts over gestapt voor de looks, en omdat ik iets meer offroad wilde rijden. Ik heb er Schotland (+/- 7graden) mee in het rond gereden en natuurlijk Nederland. Totaal nu 4000km. Mijn eerste ervaring was geen goede, ik ging er teveel vanuit dat de banden het zelfde zouden "voelen" als de scorps. Dit is dus niet! zo. De eerste echte bochten verloor ik dan ook meermaals de grip. (dacht ik) Ik ben toen anders gaan rijden dat wil zeggen verstand op nul en gewoon gaan. Nu is het zo dat ik iig net zo plat ga als de scorps maar het gevoel van de band is geheel anders, minder stabiel. De banden zijn voelbaar en hoorbaar aanwezig, wat niet raar is met dit ruige profiel. Het is overigens nooit vervelend. Offroad is het een hele andere band, je kunt er nu namelijk ook echt mee offroad. Het is geen nop maar de meeste ondergronden zijn met beleid te rijden.
Levensduur weet ik nog niet veel van te zeggen, na 4000km ziet het er in ieder geval nog prima uit.
Mijn volgende band wordt iig weer een scout!
De reden is dat de band net zoveel grip biedt op zowel nat als droog, de passen meer bij de adv en je hebt meer offroadwaardigheid.
 _________________ KTM Adventure 990
Kawasaki z750s
Kawasaki GPZ500
Ducati 600SS |
|
Naar boven |
|
 |
KadvenTureMan

|
Geplaatst: Wo, 6 Jun. 2012, 14:00 Onderwerp: |
|
|
Banden binden (of niet....) laat ik ook een duit in het spreekwoordelijke zakje doen als 'newby'
Zondag jl. met een Transalp in het zand bij Havelte rondgegereden en voor het eerst serieus onverhard gereden met de LC8. Mijn referentie is een XRV750 met als laatste band een Michelin T63 waar ik zéér tevreden over was. Heb weliswaar >90% in Marokko gereden maar wel 60% onverhard en alle soorten ondergrond m.u.v. klei
De standaard Scorpions vielen mij niet(s) tegen in het mulle zand: redelijke tractie en ik kon de zaak goed op de rails houden .... maar ik denk dat mijn volgende set wel een K60 Scout wordt. Heb aan de voorloper (K60) op de XRV750 goede herinneringen en ws. ga ik meer en meer van de gebaande wegen afwijken dan nu. Zoals Jarno al merkte: verandering is wennen. Deze band blijft een compromis tussen weg- en crossband. Accent ligt op onverharde eigenschappen bij de Scout als ik het goed begrijp en dat spreekt mij wel aan
Ik geef het stokje door aan....  _________________ XRV750 '02 - '12
990ADV '11 - ...
Oranje boven, zwart onder!
Laatst aangepast door KadvenTureMan op Do, 7 Jun. 2012, 9:50, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Wo, 6 Jun. 2012, 14:02 Onderwerp: |
|
|
het zijn qua looks inderdaad prachtige banden. En dat ze off-road in de modder ook sterk zijn wil ik ook geloven. Maar je geeft ze dus in de regen evenveel grip als de originele scorpions? Ik wil je best geloven hoor, maar ik vind het niet gemakkelijk.
Dat grip en stabiliteit niet noodzakelijk synoniem hoeven te zijn weet ik. Ik heb een dikke week in Roemenië gereden met een scorpion Pro vooraan en een DUnlop D908 achteraaan en daarmee ging ik - op droog asfalt weliswaar - ook heel erg plat mee. Bovendien was de achterband in de bochtjes heel gecontroleerd uit te laten breken, wat best wel kicken was. Maar echt stabiel was deze combi niet: het was net alsof je met platte banden reed en de moto viel graag de bocht in (wat gecountered kon worden door een flinke dot gas!). Maar ik durf niet te raden hoe goed of hoe slecht die combi zou zijn in de regen. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 6 Jun. 2012, 15:10 Onderwerp: |
|
|
Nou, ze doen het in de regen toch aardig goed anders; ze staan op nat asfalt nog hele aardige hellingshoeken toe. Wereld van verschil met de oude K60's. Op de limiet heb ik ze niet gehad, maar als de regen uit de lucht zeikt ga ik zowiezo wat minder gauw een dijkje afraffelen.
Of ze beter dan de Scorpions zijn in het nat, mwoah, daar twijfel ik ook een beetje aan.
Offroad in de modder is de K60 Scout voorband helemaal niet sterk overigens. Achterband doet het wel verassend goed. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Wo, 6 Jun. 2012, 16:03 Onderwerp: |
|
|
njam njam njam
ik begin te denken dat ik ook zo'n setje ga bestellen. Als m'n huidige enduro-set op is. En aan twee weekends per jaar gaan die wel nog een tijdje meegaan
Anderzijds .... m'n beide scorpions zitten bijna aan hun limiet, misschien moet ik gewoon wat sneller beslissen....
Eén vraagje nog : het profiel van de voorband : hoe ver loopt dat door over de wangen? Even ver als bij de scorpion, of wat verder zoals bij de Anakee? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
JarnodeParno

|
Geplaatst: Wo, 6 Jun. 2012, 21:19 Onderwerp: |
|
|
Ben het met da bit eens dat de voorband in de prut geen uitblinker is, ik denk dat dit ook de reden is dat de de band juist op nat wegdek wel vertrouwen geeft. De voorband is namelijk helemaal niet zo extreem als de achterband, en komt qua gevoel veel meer in de buurt van de scorpions.
In hoeverre het profiel doorloopt naar de wang van de band in verglijking met de scorpion durf ik niet te zeggen.
 _________________ KTM Adventure 990
Kawasaki z750s
Kawasaki GPZ500
Ducati 600SS |
|
Naar boven |
|
 |
mariodeve

|
Geplaatst: Vr, 17 Aug. 2012, 19:43 Onderwerp: |
|
|
heb met mijn setje banden al 22000km afgelegd!! volgende set wordt weer de heidenau _________________ Ktm 1190 adventure R
Ktm 990 adventure R
Ktm 530 sixdays
Ktm 500 sixdays |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 17 Aug. 2012, 19:47 Onderwerp: |
|
|
Aleph schreef: |
Eén vraagje nog : het profiel van de voorband : hoe ver loopt dat door over de wangen? Even ver als bij de scorpion, of wat verder zoals bij de Anakee? |
Volgens mij verder, maar niet ver genoeg. Het voorband-profiel is 'op' voordat het achter op is. |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 12:31 Onderwerp: |
|
|
Ik heb net een setje Scouts laten leggen... in de bandencentrale hebben ze zowel voor als achter 2,5 druk op gezet.
Is dit niet wat hoog ?? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1614 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 12:46 Onderwerp: |
|
|
waarom zou dat te hoog zijn?
je rijdt toch gewoon op asfalt? Dan lijkt mij dat zeer normaal. Sterker nog, ik zou er vanachter zoals vanouds 2.7 op steken.
De Scout is trouwens een "winterband" en heel zacht. Hij gaat dus behoorlijk snel slijten volgens mij. (ben benieuwd hoe snel). Dus slechts 2.5 achteraan lijkt me een goed idee als je rap een andere band wilt.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 14:18 Onderwerp: |
|
|
Ik heb achter op 2,6..2,7 staan en voor op 2,4...2,5.
Met het afgelopen winterweer wel wat minder trouwens (1,8 / 2,0) wegens beter lossen van sneeuw.
Een zachte, snel slijtende winterband is de Scout zeker niet (daar heeft Heidenau ook de Snowtex/siO2 K60 voor). Het eerste stuk van het profiel gaat vrij rap maar daarna komt er aardig de rem op. Ik verwachtte nog geen 6000km te kunnen doen met de mijne, maar daar zit ik al een aardig eind overheen. Kwa slijtage is de 15000km makkelijk haalbaar, maar tegen die tijd rij je wel met een band rond die nog vierkanter is dan een autoband.
Dus straks als pekel weg is en de temperaturen weer structureel in de 2 cijfers zitten word de motor weer een keer goed gepoetst, krijgt-ie een grote beurt, en een paar verse sloffen ondanks dat ik nog millimeters profiel over heb. En ik schat zo dat dat weer Scouts worden; bandjes bevallen me prima en kosten de wereld niet. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1614 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 14:56 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Ik heb achter op 2,6..2,7 staan en voor op 2,4...2,5.
Met het afgelopen winterweer wel wat minder trouwens (1,8 / 2,0) wegens beter lossen van sneeuw.
Een zachte, snel slijtende winterband is de Scout zeker niet (daar heeft Heidenau ook de Snowtex/siO2 K60 voor). Het eerste stuk van het profiel gaat vrij rap maar daarna komt er aardig de rem op. Ik verwachtte nog geen 6000km te kunnen doen met de mijne, maar daar zit ik al een aardig eind overheen. Kwa slijtage is de 15000km makkelijk haalbaar, maar tegen die tijd rij je wel met een band rond die nog vierkanter is dan een autoband.
Dus straks als pekel weg is en de temperaturen weer structureel in de 2 cijfers zitten word de motor weer een keer goed gepoetst, krijgt-ie een grote beurt, en een paar verse sloffen ondanks dat ik nog millimeters profiel over heb. En ik schat zo dat dat weer Scouts worden; bandjes bevallen me prima en kosten de wereld niet. |
ha, ik dat dat de K60 de normale was, de Scout de sneeuwband. Maar er dus nog een échte sneeuwband allez.
Maar toch verbaast het me niet dat hij zeer vierkant slijt. We wonen helaas niet in de bergen. :-/ _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 15:51 Onderwerp: |
|
|
Probleem is meer dat het profiel grof begint, maar dat er middendoor de achterband nog een ´streep´ rubber loopt. Tot die streep gaat de slijtage best hard, eenmaal op die streep aangekomen houd de slijtage een aardig eind op. Maar is de band ook meteen knap vierkant. |
|
Naar boven |
|
 |
|