lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

nokkenas / kleppen stellen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjarelke

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Mrt. 2013, 13:24    Onderwerp: nokkenas / kleppen stellen Reageer met quote

Hey lc8-ers,

Vreemd.. heel vreemd.

Probeerde afgelopen week de kleppen te stellen en bij het controleren van de achterste cilinder viel me iets op.
Volgens het wph moeten de markeringspuntjes op de nokkenastandwielen samenvallen met de rand van het cilinderhuis (of hoe je het ook allemaal noemt). Op dat moment kun je ook de borgpen er in draaien om alles vast te zetten..

Wanneer ik de borgpen erin kan draaien staan de markeringen echter zoals op de foto

Het gaat om die buitenste markering, die zou dus een tandje of 3 verkeerd staan. Aan uitlaat zijde hetzelfde..

Ga ik nou zelf ergens de mist in of klopt er iets niet?? rolleyes4
Markering aan achterzijde is hetzelfde, en als ik zelfde procedure volg bij voorste cilinder klopt het wel allemaal..

Toch maar gewoon terug zetten zoals het hoort? (ligt nu namelijk toch helemaal uit elkaar, er is meer aan de hand dan alleen dit, maar da's voor een volgende post confused )

Nokkenas.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  377.38 KB
 Weergegeven:  290 keer

Nokkenas.jpg

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Mrt. 2013, 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de achterste cilinder moet je op de merktekens aan de BINENNKANT letten.. dus dat is wat je verkeerd doet (staat ook wel in het WPH hoor..)

hier veel goede info:

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=5139&postdays=0&postorder=asc&start=0

Sjarelke

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Mrt. 2013, 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

sorry, dat had ik niet duidelijk beschreven.. de markering aan binnenzijde is hetzelfde! (dan heb ik het over dat puntje net onder de tandjes)

stond dus nog steeds 3 tandjes verkeerd, zou ik dan zeggen?!?! rolleyes4
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Mrt. 2013, 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, aan de binnenkant van het tandwiel (dus de kant die je niet op de foto ziet) staan kruisjes (+) , en die staan niet gelijk met de markeringen aan de buitenkant.

De tandwielen van de voorste en de achterste cilinder zijn gelijk (de nokkenassen niet!) , en hebben allebei aan de buitenkant een punt markering (meerdere overigens..),, en aan de binnenkant + markering

Bij de voorste cilinder moeten de punten zichtbaar vanaf de buitenkant gelijk liggen met het pasvlak, Bijde achterste cilinder zijn dat de + tekentjes aan de binnenkant van het tandwiel.

zie WPH2011 (duits) 6-16 en 6-20 ...

Neuhm.. misschien overbodig te zeggen:
ALs de voorste cilinder in het BDP staat, staat de achterste dat DUS niet he... dus die tekens staan alleen goed als je de BETREFFENDE cilinder in BDP hebt staan natuurlijk.. dus niet 1x die blokkering er in zitten en dan denken datze allebei in de jsuite stand staan.. Het is een V-twin, geen big-bang motor smiley

disco stu

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Mrt. 2013, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Sjarelke.

Ik heb zitten vloeken op hetzelfde "probleem". Controleer zeker volgende

- de nokken moeten met hun "druppel" in de juiste richting wijzen: voor voorste cilinder in BDP is dit naar buiten toe en voor achterste cilinder in BDP is dit naar binnen toe. Ze wijzen dan ook een beetje naar boven. Het is geen nauwkeurige waarneming.
- de markeringen op de tandwielen moeten inderdaad in lijn liggen van het pasvlak
- je moet de krukas kunnen blokkeren met de zekeringsbout (je kan de uitsparing zien als je goed kijkt)

Bovenstaande 3 voorwaarden moeten tegelijk voldaan zijn en dan staat hij normaal is het BDP van de juiste slag. Zijn ze niet alle 3 tegelijk voldaan dan klopt er iets niet.

De markeringen: er zijn meerdere markeringen en naar welke je juist moet kijken hangt blijkbaar ook een beetje af van welk bouwjaar van motorblok je hebt. Zoek dat zeker op voor jou blok (ik was eerst de tutorial van een 990 aan het volgen terwijl ik een 950 heb).
Je moet altijd kijken naar de markeringen vanuit de positie als je aan de linkerzijde van de motor staat.

Voor m'n LC8 950 '06 heb ik volgende markeringen gevolgd: zie schematische voorstelling op http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=5308&postdays=0&postorder=asc&start=0
Naar boven
Sjarelke

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Mrt. 2013, 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog eens goed gekeken en ondanks dat ik een 2006 heb (990) heb ik nokkenassen van 2007 of later... echt alleen stipjes dus, en geen enkel spoor van een kruisje. Stipjes zowel aan binnen als buitenzijde, zowel inlaat als uitlaat en aan beide zijden op dezelfde plek. Hebben de juiste tekst erop staan (re in, re ex of zoiets) dus zou verder goed moeten zijn.

Heb de bougies er maar uit gehaald en zo gezocht naar BDP...
Nu moet ik bekennen dat er al meer was misgegaan undecided en dat ik dus de juiste positie van beide nokkenassen van de achterste cylinder kwijt was.

En net als Disco S. heb ik uiteindelijk moeten concluderen dat er nóg een gat zit in de krukas dat ik al een keer of zes heb gemist... dat verklaart wellicht een heleboel. Heb ze nu opnieuw erin gelegd op basis van dat gat, en waar bij de vorige poging nog de achterste uitlaat kleppen op de zuiger vastliepen, draait ie nu vrij rond.

Hopelijk kan ik morgen controleren of ik nu wel in de "juiste slag" zit (heb zo'n onheilspellend vermoeden van niet uhoh2 ) en dan maar opnieuw de klepspeling opmeten want dat is vorige keer zeker te weten niet goed gegaan...

De eerste paniekaanvallen met angstzweet zijn in ieder geval weggezakt. En ondertussen troost ik mezelf met de gedachte dat ik in ieder geval weer vanalles geleerd heb door dat geklungel van me.. Toch nog ergens goed voor thumbsup
Naar boven
Freebert

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Mrt. 2013, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Sjarelke schreef:

De eerste paniekaanvallen met angstzweet zijn in ieder geval weggezakt. En ondertussen troost ik mezelf met de gedachte dat ik in ieder geval weer vanalles geleerd heb door dat geklungel van me.. Toch nog ergens goed voor thumbsup

Dat ken ik! bucktooth Je moet maar denken...de volhouder wint!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Mrt. 2013, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ja bougie eruit, lange sate-prikker er in en je ziet ook waar het BDP is.
disco stu

BerichtGeplaatst: Zo, 3 Mrt. 2013, 23:48    Onderwerp: Reageer met quote

Is de saté truck nauwkeurig genoeg om de krukas tot op de tand correct er terug in te krijgen?
Naar boven
Sjarelke

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Mrt. 2013, 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

In principe zeg ik:
- Met sateprikker BDP bepalen
- Gat in krukas opzoeken en krukas vastzetten
- Nokkenas terugplaatsen met markeringen volgens WPH

Als je het BDP hebt bepaald, zit dat gat er geen 6 tandjes ofzo naast; bij de voorste zit ie er meteen of misschien met 1-2 tandjes verschil. Weet het niet meer uit m'n hoofd, maar was behoorlijk precies. Denk dus wel dat je daarmee een betrouwbaar "vast punt" hebt.

Daarnaast staan in het WPH nog wat andere handvaten:
- Stand van nokken voorste cylinder als achterste cylinder in BDP staat (niet heel nauwkeurig)
- En de rotatie tussen achterste cylinder BDP naar voorste cylinder BDP (1 rotatie + 75 graden). Ik ga ervan uit dat de rotatie waarbij de markeringen van achterste cylinder en voorste cylinder op de juiste positie staan dezelfde is. Door die hoek om te rekenen naar het aantal tandjes kun je dit wel binnen 1 tandje goed krijgen lijkt me.

Oke ik geef toe, er zit enige hoop verweven in bovenstaande verhaal. Hoop dat het inderdaad zo werkt...
Maar heb er (vooralsnog) wel vertrouwen in zo..
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Mrt. 2013, 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb enkele maanden geleden ook voor de eerste keer de kleppen gesteld. Man ! Zweten ! En wel tien keer alle spelingen gecontroleerd, als het al geen 20 keer was. Maar het is gelukt en de KTM loopt nu niet meer als een lier, maar als een op hol geslagen banjo ! laugh3 't is een gewéldig trekbeest geworden. En da's dan nog met de gewone tandwielen. smiley
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
disco stu

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Mrt. 2013, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Om te controleren of je nu effectief in het BDP van de juiste slag van de achterste cilinder bent, kan je niet gewoon eerst de voorste cilinder (die normaal gezien nog goed staat qua nokkenassen, is dus een goed referentie) in het BDP van de correcte slag zetten en vervolgens de krukas 285° (ongeveer en iets minder) verder draaien. Je staat dan om te beginnen al in de juist slag en nu alleen nog het exacte punt vinden. Dan dus je truck van de satéprikker/richting nokken en het gat in de krukas vinden. En dan moet je niet omrekenen naar tanden.

Of zie ik het nu te simpel?
Naar boven
Sjarelke

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Moest m effe twee keer lezen, maar volgens mij heb je er wel gelijk in.
M'n voorste cilinder en dat gat in de krukas zijn goede referentiepunten, en als ik m 285° draai dan zou ik moeten zien dat de achterste cilinder in BDP staat, en dan zou daar ook dat borggat te zien moeten zijn.

Daarna nog 16x controleren (incl. klepspeling), en dan snel dichtgooien die zooi en nooit meer naar kijken tongue3
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:
Is de saté truck nauwkeurig genoeg om de krukas tot op de tand correct er terug in te krijgen?

Krukas weet ik niet, maar nokkenas lukt wel. Een tandje verkeerd is al meteen best een stevige hoekafwijking, en dat merk je goed.

Alleen zou ik dan wel iets stevigers pakken dan een sateprikker. Gewoon een scrhroevendraaier ofzo.
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

niet lachen, maar ik gebruikte een rietje. Weegt niets, maakt geen krassen, versplintert niet, etc etc etc
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: